2007-05-28, 23:41
Medlem
Jag har sprungit på ett mycket fint exemplar av Peugeot 306 S16 från 94. Bilen har "bara" gått 11 000 mil, fullstämplad servicebok samt att kamremmen är bytt för 4 veckor sedan. Enda felet jag upptäckt är att AC:n inte fungerar.
Bilfirman som säljer bilen begär 39 000:-, låter det rimligt?

Vad vet folket här annars om bilen?
Vanliga fel?
Bensinförbrukning?

Slutsats, är det en bil ni rekommenderar?
Citera
2007-05-29, 08:41
Medlem
Richaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmqvist
Jag har sprungit på ett mycket fint exemplar av Peugeot 306 S16 från 94. Bilen har "bara" gått 11 000 mil, fullstämplad servicebok samt att kamremmen är bytt för 4 veckor sedan. Enda felet jag upptäckt är att AC:n inte fungerar.
Bilfirman som säljer bilen begär 39 000:-, låter det rimligt?

Vad vet folket här annars om bilen?
Vanliga fel?
Bensinförbrukning?

Slutsats, är det en bil ni rekommenderar?
För den summan kan du få en betydligt nyare GTI än den där 94an. AC-röret är sönderrostat och kostar en slant att reparera. Hur är framvagnen? Upphängningen bak? Växellådan rapp eller sladdrig? Missljud från motorn?

Mvh
Citera
2007-05-29, 10:56
Medlem
Bilen känns bra att köra, inget glapp i styrningen, inget missljud från drivknutarna eller motorn, växellåda och koppling känns bra.

Jag har inte någon superkoll, men jag har som avsikt att inte reparera AC:n, helt enkelt strunta i att använda den, är detta möjligt? Eller kommer det leda till att något annat som möjligtvis finns sammankopplat med AC:n går sönder?

Vilken pris känns rimligt att betala för en sån här bil?
Citera
2007-05-29, 11:12
Medlem
KG_s avatar
Vill du kan du glatt strunta i ACn, inget annat kommer haverera för att du inte använder den.
Citera
2007-05-29, 11:24
Medlem
Richaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmqvist
Bilen känns bra att köra, inget glapp i styrningen, inget missljud från drivknutarna eller motorn, växellåda och koppling känns bra.

Jag har inte någon superkoll, men jag har som avsikt att inte reparera AC:n, helt enkelt strunta i att använda den, är detta möjligt? Eller kommer det leda till att något annat som möjligtvis finns sammankopplat med AC:n går sönder?

Vilken pris känns rimligt att betala för en sån här bil?
Om den är i 'absolut toppskick', maximalt 30 000:-. Eftersom det är en tretton år gammal bil och ingen bil åldras särskilt väl, särskilt inte en ungdomsräser, så skulle nog 25 000:- rimma bättre.

Mvh
Citera
2007-05-29, 11:31
Bannlyst
hmmm

Citat:
Ursprungligen postat av Richaard
Om den är i 'absolut toppskick', maximalt 30 000:-. Eftersom det är en tretton år gammal bil och ingen bil åldras särskilt väl, särskilt inte en ungdomsräser, så skulle nog 25 000:- rimma bättre.

Mvh

Pruta på den ge dom ett skambud o se vad dom säger!
Citera
2007-05-29, 12:23
Medlem
Ok, får prova att lägga ett skambud och se hur dem reagerar. Det är dock en bilfirma som säljer bilen, så chansen att dem ska acceptera ett lågt bud är kanske mindre än om man hade köpt av en privatperson, eller?

Värt ett försök iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in