Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-28, 22:43
  #1
Medlem
Hej!
Till min stora besvikelse så fungerar inte mitt X-Fi Fatal1ty ljudkort i Linux ännu. Har hört att Creative kanske släpper drivrutiner det tredje kvartalet i år dock! Väntar spänt!

Men jag gick in i BIOS och såg att jag hade ett "integrerat" ljudkort på moderkortet. Och jag satte det på ENABLE och nu dök det upp massa nya alternativ i ljudinställningarna här i Ubuntu men hur jag än vänder och vrider på det så får jag inget ljud i högtalarna. Vad tror ni är fel? Stödjs inte det integrerade heller?

Tack på förhand!
Citera
2007-05-29, 06:46
  #2
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Hej!
Till min stora besvikelse så fungerar inte mitt X-Fi Fatal1ty ljudkort i Linux ännu. Har hört att Creative kanske släpper drivrutiner det tredje kvartalet i år dock! Väntar spänt!

Men jag gick in i BIOS och såg att jag hade ett "integrerat" ljudkort på moderkortet. Och jag satte det på ENABLE och nu dök det upp massa nya alternativ i ljudinställningarna här i Ubuntu men hur jag än vänder och vrider på det så får jag inget ljud i högtalarna. Vad tror ni är fel? Stödjs inte det integrerade heller?

Tack på förhand!

Om du var tvungen att gå in i BIOS för att upptäcka att du har integrerat ljud så antar jag att du aldrig har studerat kontakterna på ditt moderkort? En förutsättning för att det skall låta i högtalarna är att du kopplar in dem på rätt ställe.
Citera
2007-05-29, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Om du var tvungen att gå in i BIOS för att upptäcka att du har integrerat ljud så antar jag att du aldrig har studerat kontakterna på ditt moderkort? En förutsättning för att det skall låta i högtalarna är att du kopplar in dem på rätt ställe.

Jag har aldrig vågat vara inne i denna datorn eftersom den är ny. Så nej, jag har aldrig studerat kontakterna men borde de inte vara ikopplade som standard?
Citera
2007-05-29, 20:01
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Jag har aldrig vågat vara inne i denna datorn eftersom den är ny. Så nej, jag har aldrig studerat kontakterna men borde de inte vara ikopplade som standard?


På en del ljudkort är det automatisk avkänning vart du pluggat i högtalarna, så routar drivrutinen dit ljudet. Det ska du dock inte ge dig fan på att det funkar i Linux. Du kanske har pluggen i ett annat uttag än det som linuxdrivrutinen tycker är line out.
Flytta runt kontakten och se om det gör nån skillnad. Annars kan du ju alltid köpa ett gammalt SB Live eller nåt annat väl beprövat kort. Kan inte kosta många spänn på tradera eller nåt sånt. Eller ta en kik i närmaste grovsoprum/elektronikåtervinning och se om det finns nåt gammalt datorlik att sno ett ljudkort i.

[edit] En till pryl, en del integrerade ljudkort har soundblasteremulation. Du kan ju kolla i bios om du kan slå på nåt sånt.
Citera
2007-05-29, 20:07
  #5
Medlem
GLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Jag har aldrig vågat vara inne i denna datorn eftersom den är ny. Så nej, jag har aldrig studerat kontakterna men borde de inte vara ikopplade som standard?
Det han menar är nog om du kopplat ljudkabeln till rätt ljudutgång. Alltså, den utöver den som sitter på "Fatal1ty"-kortet. Fast det har du såklart gjort
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback