Jag har sedan tidigare inte haft några som helst förväntningar vad beträffar mitt betyg i Fysik B, resultaten på proven under kursens gång har varit: Vg+, Vg, Vg, Vg. Nu skrev jag nationellt prov idag, och trots att jag nästan givit upp på förhand och knappt pluggat ett skit gick det förvånansvärt bra - det är troligt att jag passerar Mvg-gränsen med god marginal. Min fråga blir nu, precis som rubriken lyder, hur tyngt väger detta? Bör jag ha chans att få Mvg i betyg eller skapar jag mig bara falska förhoppningar?
Kan tillägga att skolan jag går i har höga krav och att proven under kursens gång varit ganska mkt svårare än vad som uppenbarligen krävs av medelgymnasisten.
Kommer ihåg att en del lärare satte hela betyget mer eller mindre bara efter nationella. En del körde med varianten att det kunde "höja, men inte sänka" ditt betyg alltså får du nog hoppas att du har en snäll betygssättare.
NP är ju ett sätt för Sveriges lärare att se hur deras betygssättning förhåller sig till resten av landet. Om du skriver MVG på nationella provet, betyder det alltså att du nått nivån MVG enligt svenska betygsstandarden.
Jag får se till att hålla tummarna på att min lärare tänker likadant då, det bör ju inte vara någon omöjlighet. Är det inte även så att en uppgående trend ska uppmuntras i betygsättningen?
I alla gymnasiekurser som jag hittills läst har det varit så att slutproven respektive nationella proven helt legat till grund för slutbetyget. Så får du MVG på ditt nationella prov vore det konstigt om du får något annat betyg än just MVG i kursen.
Jag kan reflektera över min gymnasietid där jag gjorde ett nationellt prov i Engelska B, där jag presterade MVG på två delar av tre. Läraren konfronterade mig senare den terminen och berättade att han med hänvisning till NP skulle ge mig ett MVG i kursen, trots mina bristande resultat under resten av kursen.
Jag tror att det är rätt många lärare som tänker likadant som min engelskalärare! Håll tummarna för att du inte har en sur gubbe, och ifall så är fallet; Kontakta studierektorn och lägg fram dina synpunkter på din bedömning.
Så här ligger det egentligen till med netionella provet. Nationella provet ska egentligen inte ha någonting med betyget att göra, ialla fall inte sänka betyget. Provet är till för att jämföra skolarna runt om i vårt land med varandra, så att man vet att man håller så någolunda jämn nivå.
Jag hade MVG på alla mina matteprov. Sen när jag kommer till nationella provet med extrem migrän, knölar jag bara ihop ett G Min lärare sänker då mitt betyg till VG. Men min farbror som är syo hjlpte mig och sa hur de låg till och jag fick mitt MVG.