2007-05-28, 13:48
Medlem
HilluPillus avatar
Vilken är den bästa animeserien du har sett?
min topp 5 måste vara:

1. Elfen lied.
2. Hajime no Ippo
3. Full metal alchemist
4. Rourini kenshin
5. Naruto
Citera
2007-05-28, 14:15
Medlem
Stewie_griffins avatar
Denna kommer åka rätt i papperskorgen, detta är ett diskussionsforum.. ingen anslagstavla.

Kommer ändå svara på frågeställningen. Har bara sett 4 serier på orginalspråk(japanska)...

Naruto, Ragnarok the Animation, Mai Hime och typ först 20 avsnitten av Bleach...

Mai Hime var ruggigt bra.. dock inte kul att kolla igen när man vet hur det slutar. Är ju dock ett enormt Narutofan som dagligen drömmer om att det ska komma ett naruto-MMORPG. Ragnarok var kul eftersom det bygger på ett dataspel jag spelat mycket(Rangarok Online), annars var det väl ingen höjdarserie. Bleach är imo enormt överskattad.. samma sak i varje avsnitt..
Citera
2007-05-28, 14:16
Medlem
Knudlarens avatar
List-trådar ftw.

Gundam SEED - Skön handling, bra strider, karaktärerna är bra utformade och musiken är riktigt bra.

Death Note - Ny serie, gammal manga. Väldigt annorlunda serie som utspelar sig till stor del i huvudkaraktärernas huvuden.

Great Teacher Onizuka (GTO) - Huvudpersonen är tuff och han är som man säkert kan lista ut lärare, min framtida proffesion. (Grymt bra manga)

Naruto - Hum.. Bra musik och bra karaktärer. En av mina första serier och den har hållit hög kvalité genom hela resan. Jag räknar då bort alla fillers som jag hoppat över.

One Piece - Ja, vad ska man säga? Pirater med superkrafter. Behövs det mer?

Mina top5, ingen speciell ordning.
Citera
2007-05-28, 14:17
Medlem
Kuggarns avatar
Låter tråden leva ett tag till om ni motiverar era val samt käbblar lite med varandra... /Mod
Citera
2007-05-28, 18:07
Medlem
Knudlarens avatar
Ragnarok tyckte jag fungerade rätt bra när den kom. Men endast eftersom jag spelade Ragnarok Online på den tiden, om man inte känner igen någonting så måste serien ha varit rätt kass förutom slutet kanske när den blev lite mörkare.

Och Kenshin är ju ingenting att hänga i granen, av de avsnitt jag såg var det samma modell hela tiden. Någon kommer för att döda Kenshin, kenshin vinner över personen och han/hon blir antingen snäll eller så sticker han. Eller så kidnappas någon av de svaga jävlarna och Kenshin blir ett mentalfall och spöar alla.
Citera
2007-05-28, 18:08
Medlem
Krappfiskarns avatar
Trigun.

Gillar dessa laidback humor kryddat med amerikanska slangord samtidigt som det ska göra försök att vara seriöst och emotionellt.
Citera
2007-05-28, 18:09
Medlem
Knudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Trigun.

Gillar dessa laidback humor kryddat med amerikanska slangord samtidigt som det ska göra försök att vara seriöst och emotionellt.

Trigun är ju sketabra, den ÄR emotionell mot slutet! Hela dealen med Prällen och Milly är ju ledset.
Citera
2007-05-28, 18:25
Medlem
DotRoses avatar
POKÉMON SÅ KLART!!

Nej, allvarligt nu..

1. Full metal alchemist
2. Trinity Blood
3. Elfen Lied

Palla serier som Naruto och One Piece? De tar ju aldrig slut och är dryga att sitta och beta av! En animeserie ska inte vara för lång.
Citera
2007-05-28, 19:36
Medlem
Bunnyrabbits avatar
1. Death Note - Den här serien är riktigt bra, den är snyggt tecknad, har en bra handling, bra karaktärer och är inte fullt så barnslig som många andra serier. Den har heller inte några fillers avsnitt vilket jag uppskattar väldigt mycket, tror serien har totalt 36 avsnitt ungefär.

2. Naruto - Den här var den första animen jag kollade på och jag fastnade för den efter ungefär tre avsnitt. Den har väldigt bra stämning och story, det är karaktärerna som gör den bra. Problemen med Naruto är att serien kan vara väldigt barnslig ibland och har många fillers avsnitt. Egentligen bör man sluta se serien runt avsnitt 100 och börja se shippuden direkt. Förstår mig på de som hatar Naruto, men jag tycker serien ändå har en viss stämning som gör den bra.

3. Samurai Champloo - Bra story, underbara karaktärer och fina fighter. Gillar denna skarpt.

Sen finns det många andra bra:

Hikaru No Go - Serie om brädspel men ändå otroligt intressant
Haruhi Suzumiya
Full Metal Alchemist
Tenjou Tenge
Elfen Lied
Welcome to the NHK
Citera
2007-05-28, 22:35
Medlem
HilluPillus avatar
Jag tycker att Elfen lied är en given 1a dock får den ett minus pga att den är endast 13 avsnitt lång..

hajime no ippo är en bra serie om en mobbad kille som blir boxare och man får följa hans karriär.. Det är en bra serie med mycket humor.. har skrattat mig till tårar stundtals gånger

Full metal alchemist är en bra genomtänkt serie, mycket svår att binda ihop dock.. var tvungen att se serien 2 gånger för att förstå allt i den..

Rourini kenshin, en bra serie om en samuraj i japan som möter nya motståndare hela tiden.. OAV'n är hur bra som helst..

Naruto var den första animeserien jag såg och jag måste säga att den snart kommer försvinna från min lista helt om det inte händer något radikalt..
Fighterna är för uttänjda.. jag orkar inte sitta i 2 månader och pina mig igenom en fight där 85% är tillbakablickar som man får se om och om och om igen..
Citera
2007-05-29, 19:06
Medlem
- Gankutsuou (Count of monte christo) - den här animen kan lika gärna kallas konstverk och inte bara för att den är så bra utan använder så egen teckningsstil. baserad på gammal fransk bok.

- Wolf's Rain. emo och äventyr.

- Naruto. Kul att följa, svårt att sluta.

- Phantom Memory Kurau.

. Full Metal Alchemist, lite barnslig men om man sen ser på den otroligt bra filmen så är helhetsupplevelsen otroligt bra.

- Texhnolyze. surreal.

- Elfen Lied.

- Ergo Proxy: lätt olucid.

- Death Note. Ibland jevligt smart övernaturlig deckare.

- Kemonuzume. lite mtv över det hela.

- Zipang. Philadelfia experiment etc på Japanska (tidsresa till ww2).

Hollywood ligger 20år efter Japan och inte kan mäta sig med anime igenomatt med animerat kan man hitta på precis vad som helst plus att Japanska manusförfattare är sanslöst bra.
Citera
2007-05-29, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo
Hollywood ligger 20år efter Japan och inte kan mäta sig med anime igenomatt med animerat kan man hitta på precis vad som helst plus att Japanska manusförfattare är sanslöst bra.
Word.
Folk tror inte det kan vara bra eftersom det är tecknat, man försöker förklara att det kan vara tecknat utan att vara för barn men oftast förgäves.

En animekaraktär kan även leverera såmycket mera på mycket kortare tid vilket ofta gör serierna så mycket djupare till skillnad från Hollywoods där man ist väljer mellan ett gäng stereotyper som är lätta att "förklara".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in