Oki är det installerat, då ska du kunna köra virtual dub, gå in under audio, välj full processinge mode, välj sedan compression.
Där ska det finnas mpeg layer 3, så kan man välja vilken man ska ha, finns upp till 320. Tror du får in det när du lagt in lame.
Jag skulle dock köra med 128 CBR och 44. Det är vanligast och funkar bra på dom flesta stereo ljuden som finns. dom flesta "scene" sakerna har inte bättre ljud än så.
Många envisas med att köra VBR men jag gillar det inte, visst man sparar lite plats men det blir satans jobbigt att "redigera" bort t.ex. reklam om man upptäcker det i efterhand att det kom med i videoströmen. Kör man CBR så kan man enkelt bara ladda upp filen igen, gå in och klippa bort det som inte ska vara med, sedan bara spara.
Går mycket fort då också när allt redan är "encodat". Plus man drabbas inte av felet att ljud och bild kan bli osynkroniserat. Dessutom spelar man in saker själv och tycker 350mb storleken är för liten, bara blåsa på till 700mb istället, får man upp bitraten på videon ordentligt, kan man även gå upp i storlek
Finns en ration kalkylator som talar om vilken res. som ger bäst bild i förhållande till filstorleken osv.
Bara söka lite på nätet. Annars gillar jag ju
http://www.free-codecs.com
Där hittar man mycket godis.
Jo föresten, samma sak när man gör Xvid, kör inte med "global motion compensation" eller "Quarter Pixel", många externa spelare som inte stödjer detta. Bäst är att hålla sig till standarder och inte mekla för mycket med inställningar. Det är andra saker som spelar roll för bilden, som res. ,filstorlek egentligen
Hmm känner mig plötsligt som en riktig videobehandlings nörd när jag skrivit detta.