Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-27, 15:24
Medlem
godoys avatar
Hur går jag tillväga om jag vill koda ljudet i MP3 192kbit/s i VirtualDub.
Den högsta bitrate som finns att välja är 56itkb/s.
FInns det nåt sätt att välja en högre bitrate?
Citera
2007-05-27, 15:39
Medlem
DennisOlofs avatar
Jepp du måste installera MP3 codecs då kan du välja rätt och få mycket högre bitrate. Ett annat alternativ är ju om du har en video (som är färdigklippt) att plocka ut ljudet och t.ex. spara det som en .wav fil och encoda den separat, därefter encoda videon i virtualdub och sist "merga" ihop båda.

Men den förutsätter att ursprungliga filen är färdig och klar.

Ett tips dock är att köra med CBR på mp3, kör man annat blir det så jobbigt om man vill redigera filen. Finns även nandub som är en variant på VD som fixar en del andra saker.
Citera
2007-05-27, 15:48
Medlem
godoys avatar
Har laddat ner Lame MP Encoder härifrån http://www.free-codecs.com/download/Lame_Encoder.htm men hur får jag in den i programmet?

Den innehåller tre filer
lame.css
lame.exe
lame_enc.dll
Citera
2007-05-27, 17:08
Medlem
DennisOlofs avatar
Oki är det installerat, då ska du kunna köra virtual dub, gå in under audio, välj full processinge mode, välj sedan compression.

Där ska det finnas mpeg layer 3, så kan man välja vilken man ska ha, finns upp till 320. Tror du får in det när du lagt in lame.

Jag skulle dock köra med 128 CBR och 44. Det är vanligast och funkar bra på dom flesta stereo ljuden som finns. dom flesta "scene" sakerna har inte bättre ljud än så.

Många envisas med att köra VBR men jag gillar det inte, visst man sparar lite plats men det blir satans jobbigt att "redigera" bort t.ex. reklam om man upptäcker det i efterhand att det kom med i videoströmen. Kör man CBR så kan man enkelt bara ladda upp filen igen, gå in och klippa bort det som inte ska vara med, sedan bara spara.

Går mycket fort då också när allt redan är "encodat". Plus man drabbas inte av felet att ljud och bild kan bli osynkroniserat. Dessutom spelar man in saker själv och tycker 350mb storleken är för liten, bara blåsa på till 700mb istället, får man upp bitraten på videon ordentligt, kan man även gå upp i storlek

Finns en ration kalkylator som talar om vilken res. som ger bäst bild i förhållande till filstorleken osv.

Bara söka lite på nätet. Annars gillar jag ju

http://www.free-codecs.com

Där hittar man mycket godis.

Jo föresten, samma sak när man gör Xvid, kör inte med "global motion compensation" eller "Quarter Pixel", många externa spelare som inte stödjer detta. Bäst är att hålla sig till standarder och inte mekla för mycket med inställningar. Det är andra saker som spelar roll för bilden, som res. ,filstorlek egentligen

Hmm känner mig plötsligt som en riktig videobehandlings nörd när jag skrivit detta.
Citera
2007-05-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Finns även nandub som är en variant på VD som fixar en del andra saker.

Nämen, nandub?

Håll dig borta från nandub, det programmet har inte uppdaterats sedan 2001 och skrevs väl specifikt för att åstadkomma bättre resultat i den på den tiden befintliga divx-versionen 3 som ingen människa borde använda längre.
Citera
2007-05-27, 20:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Wingram jo den är inte direkt ny men fungerar.

Iofs så gäller ju numera mp3 ändå på vanligt stereomaterial. Eller 350mb releaser, då behöver man inte avancerade prylar.

Det är lite knepigare med 5.1 ljud osv. Men antar det finns annat och köra numera ? Har inte så bra koll på vad som händer på programfronten när det gäller dessa prylar
Citera
2007-05-27, 22:43
Medlem
On topic kan jag tillägga att det trådskaparen behöver är Lame ACM. Går enkelt att hitta, bara googla "lame acm".

Det är tre filer i paketet. Extrahera, högerklicka på inf-filen och välj installera.

Sen ska det gå att använda Lame i virtualdub för att koda mp3 med valfri bitrate.
Citera
2007-05-27, 23:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Wingram aha är det så man gör. Ok. Var ett tag sedan jag pysslade med Virtual Dub.

Jag tror jag fortfarande kör på radiums släpp av fraunhoffers codecs eller något.
Citera
2009-03-27, 01:32
Medlem
Lensflares avatar
Personligen slänger jag datorn åt helvete snart.

Jag har suttit i ett par timmar nu och försökt "installera" Lame så att det ska fungera i virtualdub.

-Högerklicka och välja install.
-Köra som admin.
-Kört i kompabilitetsläge för win95, win98, win2000, win xp och win vista.

Det jävliga är att jag har praktiskt taget alltid haft lame på datorn, jag installerade om windows för nån vecka sedan och sen dess är det kört.

Alla tre punkterna ovan resulterar bara i en snabb blinkning när programmet egentligen ska installeras, och lame kan inte hittas i varken Virtualdub eller Vegas.
Hur gjorde jag sist?
Kan jag ha glömt något?
Någon med samma problem?

Jag kör med Vista 64bit.

Hjälp skulle verkligen uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in