2007-05-26, 20:08
Medlem
Hubb: en –signal- elektrisk sammankopplings punkt.

Switch: en –signal- elektrisk sammankopplingspunkt som, när en dators nätverksanslutningskort ansluts till switchen, tar switchen reda på kortets MAC-adress och lagrar denna i switchen.
Till att när det inkommer en signal till switchen med en viss MAC-adressering, förmedlar switchen signalen till det berörda nätverksanslutningskortet/datorn.

...å så kvarstår då frågan vad en router står för?
Citera
2007-05-26, 20:18
Medlem
Bossiemans avatar
Hubb (från engelskans hub, "[hjul]nav") är i generella ordalag en central nod i ett nätverk. I datornätverk är en hubb en enhet som slår ihop ett antal olika segment till ett enda stort segment. Vanligen avses hubbar för ethernet, men motsvarande enheter finns för andra typer av nät, såsom FDDI, Token Ring, USB, etc.
Hubbar för ethernet används vanligen som ett billigt sätt att ansluta ett antal datorer med varandra och Internet. Man kopplar ihop datorn till den separata enheten med en vanlig TP-kabel (Twisted Pair). Det är hubben som förmedlar all datatrafik mellan datorerna i nätverket. En nackdel med hubbar är att det totala flödet av data genom hubben är begränsat till mediets hastighet, eftersom all trafik ovillkorligt förmedlas till alla andra anslutna enheter. När prestanda är viktigare än pris används därför istället vanligen en switch för samma ändamål eftersom den mer effektivt fördelar nätverkstrafiken.

En switch, även växel, är en nätverkskomponent som styr datatrafik mellan olika noder i ett nätverk. Ordet switch är engelska och betyder omkopplare, strömbrytare. Switchen arbetar på lager 2 i OSI-modellen det vill säga att den hanterar och använder MAC-adresser (media access control) för att ta beslut om på vilken port dataramen skall skickas. Vanligen avses switchar för Ethernet, men motsvarande enheter finns för andra typer av nät, såsom Token Ring och FDDI. Det är ett vanligt fenomen att folk förväxlar switch med hubb, och det är fel.

Router ([’rauter] eller [FONT=Gentium,GentiumAlt,Lucida Sans Unicode,Arial Unicode MS,Lucida Grande,TITUS Cyberbit Basic,Code2000,Doulos SIL]['ruːtə(r)][/FONT]) (engelska, av route ”leda”, av route ”färdväg”, ”rutt”, av fornfranska, ytterst av latin rupta (via) ”bruten (väg)”, av rumpere ”bryta sönder”) är en dator eller nätverksenhet som kopplar samman flera lokala datornätverk. I paketförmedlande nätverk så bestämmer routern nästa nätverksadress som datapaket skall till. Ett paket går oftast genom många routrar innan det når sitt slutmål. Routingtekniken har exploderat sedan uppkomsten i början på 90-talet i och med standardiseringen av nätverksprotokollet IP. Enklare uppbyggnader av routade nätverk kan klaras med så kallade statiska routrar (manuellt inlagd information). Större nätverk kräver oftast någon form av automatiserad process för att upprätthålla routinginformationen med hjälp av routingprotokoll. Routern lägger då in i en tabell möjliga vägar och dess status och kan då beräkna bästa vägen för paketet som ska förmedlas vidare.
En router arbetar i skikt 3 av OSI-modellen.
Adressen på den router till vilken ett datapaket skall sändas, om det inte är inom det lokala adressegmentet, kallas default gateway, vilket inte ska sammanblandas med gateway som är den enhet som sammanbinder nätverk av olika typ och som arbetar i högre skikt än nätverksskiktet.
Citera
2007-05-26, 20:47
Medlem
HEMSKT SÅ MYCKET TACK!

Tack tack, signaturen Bossieman här ovan för en verkligen uttömmande redogörelse för mina frågor om vad hubb och switch står för.
…men alltså det var INTE sådant, …helvetes med ord och snirklar, som jag söker efter. Sådant som jag har MASSOR av också andra ord och snirklar.
–Jag söker här ovan bara ett enkelt svar: Ligger jag -här ovan- rätt eller fel?
Citera
2007-05-26, 22:04
Medlem
DennisOlofs avatar
Då ska jag svara mycket kort och enkelt.

En hub skickar alla paket den tar emot, på alla portar, till alla andra portar som finns på hubben, om nu flera datorer är ansluta. Allt går till alla, inte bra ur säkerhetssynpunkt, hög belastning m.m.

En switch skickar endast paket dit dom ska (man kan köra multicast) men i normala fall används inte denna funktion. Därav en switch mycket effektivare och bättre. Den håller reda på allt som är anslutet och vart allt ska.

En router är ännu smartare än switchen, kostar där efter också.

Klart slut
Citera
2007-05-26, 22:59
Medlem
11:48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Då ska jag svara mycket kort och enkelt.

En hub skickar alla paket den tar emot, på alla portar, till alla andra portar som finns på hubben, om nu flera datorer är ansluta. Allt går till alla, inte bra ur säkerhetssynpunkt, hög belastning m.m.

En switch skickar endast paket dit dom ska (man kan köra multicast) men i normala fall används inte denna funktion. Därav en switch mycket effektivare och bättre. Den håller reda på allt som är anslutet och vart allt ska.

Klart slut

Bra svar. Jag tror dock inte det spelar nån roll.
Citera
2007-05-26, 23:11
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Klart slut
Precis, en switch har en lista med mac-adresserna så den vet vart paket ska till skillnad från hub. Det jag tänkte fråga är varför en router ska vara smartare, om man bortser från NAT funktionen såklart? Förutom just NAT och brandvägg ser jag ingen fördel med router då dom oftast (läs; i stort sett alltid) har mycket sämre throughput än switchar.

Citat:
Ursprungligen postat av 11:48
Bra svar. Jag tror dock inte det spelar nån roll.
Spelar tokmycket roll mellan hub och switch om det är det du menar. Med en hub kommer du få max 10mbit, 10mbit halv duplex.
Citera
2007-05-26, 23:24
Medlem
DennisOlofs avatar
tvcasualty precis, sämre prestanda. Router behövs men endast i större nät.

Smart bygge av nät gör att man kan använda minimalt med routers.
Citera
2007-05-26, 23:31
Medlem
tvcasualtys avatar
*klappar DennisOlof på axeln*
Citera
2007-05-26, 23:34
Medlem
SÅ E DE´!

DennisOlof –och många andra- är ingen tekniker; som jag. –Som jag naturligtvis respekterar! Och skall ta hänsyn till. Som det här forumet ju inte är bara för tekniskt tänkande, är till för alla som är intresserade av datorer.
–Men är det inte annars direkt naturligt att om något är en sammankopplingspunkt för flera; som jag redogör för för hubb här ovan; på en halv rad. Så är det detta! som DennisOlof berättar om på 3 stycken rader.

Och att min redogörelse för switch, är betydligt tydligare på ungefär lika mycket text som DennisOlof:s använder till att ganska lösaktigt redogöra för switch.

Bland annat skriver jag: tar switchen reda på kortets MAC-adress och lagrar denna i switchen.
Till vad signaturen tvcasualty skriver: en switch har en lista med mac-adresserna så, (att) den vet vart paket(-en) ska till, (till) skillnad från hub.
-Denna listan …finns väl inte, mer än att de nämnda MAC-adresserna är just lagrade i minnet.

===
Nämnas kan, att jag blev rejält glad i eftermiddags då jag vid ett besök i en datoraffär, med att läsa på etiketterna för hubbar, kom på dessa redogörelserna.
..som jag ju under, ..flera ÅÅÅÅÅÅR har undrat över och frågat om.
Nu gäller det alltså att också komma på vad en router står för.

-Jo, jag söker också konsten att översända ett meddelande från en dator till en annan i ett nätverk med switch.
Och det lär finnas flera konster. Bland annat per, ”DOS prompt” som man säger, var jag nu hittar sådant?
Och det går väl också att sända ett meddelande mellan två datorer i ett nätverk med hubb?
Citera
2007-05-28, 19:27
Medlem
TuXIs avatar
Usch då B-O, dålig rubrik!

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem