2007-05-26, 13:57
Medlem
Santa Cruzs avatar
Som frågeställningen lyder. Vad skulle vårat samhälle och språk ändras till om vi hade total yttrandefrihet. Alltså, man skulle kunna säga vad som helst utan att bli dömd.
Citera
2007-05-26, 14:10
Medlem
Enitys avatar
Till det bättre, helt sjukt att jag inte kan informera folk om att en bög finns i bland dem utan att åka dit för förtal.

Förtal = sjukt
HMF = sjukt

alla andra potentiella brott ger jag fan i -.-
Citera
2007-05-26, 15:20
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Cruz
Som frågeställningen lyder. Vad skulle vårat samhälle och språk ändras till om vi hade total yttrandefrihet. Alltså, man skulle kunna säga vad som helst utan att bli dömd.

Kaxiga jävlar skulle börja kaxa mer. Exakt vad begränsningen av yttrandefriheten fungerar emot.
Citera
2007-05-26, 15:23
Medlem
Ad Astras avatar
Folk skulle tröttna på att man kunde gå runt och ljuga och förtala varandra ostraffat. Folk tar rättvisan i egna händer, lagstiftarna inser sitt misstag och återinför begränsningarna. Easy peasy.
Citera
2007-05-26, 16:09
Medlem
Enitys avatar
Jag tycker iaf att det är sjukt att man inte får säga sanningen om en person utan att åka dit för förtal.

Ett exempel då; Mona börjar på sitt nya jobb och jag informerar alla klart och tydligt att Mona är en hora, så åker jag dit för förtal fast det är sant.

Helt sjukt verkligen.
Citera
2007-05-26, 16:24
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Ett exempel då; Mona börjar på sitt nya jobb och jag informerar alla klart och tydligt att Mona är en hora, så åker jag dit för förtal fast det är sant.
Gör du?
Citera
2007-05-26, 16:27
Medlem
Santa Cruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Kaxiga jävlar skulle börja kaxa mer. Exakt vad begränsningen av yttrandefriheten fungerar emot.

Vad händer när folk blir kaxigare då?

Själv har jag tänkt att kanske folk med extrema åsikter får mer utrymme att övertala vanligt folk och samhället blir mer extremt. Det leder till eventuellt våld.
Citera
2007-05-26, 19:06
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Vad händer när folk blir kaxigare då?
Se Ad Astras post.
Citera
2007-05-27, 12:15
Medlem
Santa Cruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Se Ad Astras post.

Ja, men låt oss säga att det inte inser sina misstag förän om 50 år efter att man avskaffat lagen!
Citera
2007-05-27, 17:39
Medlem
wellermans avatar
Lagar om vad man får säga gör inte folk till bättre/annorlunda människor. Dom lagarna är bara till för att censurera lite. Tror inte det skulle bli en märkbar skillnad faktiskt. Utom i några undantagsfall då.

Folk har ändå oftast inget vettigt att säga.
Citera
2007-05-27, 19:34
Medlem
Santa Cruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Lagar om vad man får säga gör inte folk till bättre/annorlunda människor. Dom lagarna är bara till för att censurera lite. Tror inte det skulle bli en märkbar skillnad faktiskt. Utom i några undantagsfall då.

Folk har ändå oftast inget vettigt att säga.

Här på FB råder total yttrandefrihet, man kan ju säga att språket här är annorlunda än språket som används i diskutioner i det riktigt livet.
Citera
2007-05-27, 20:26
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Här på FB råder total yttrandefrihet, man kan ju säga att språket här är annorlunda än språket som används i diskutioner i det riktigt livet.

Beror nog snarare på forumets klientell. Har aldrig sett något sägas här som varit olagligt i vanliga samhället. Stötande för vissa kanske, men inte olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in