Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-28, 15:24
Medlem
zorc7251s avatar
"Formatera håddisken" är ett okunnigt slanguttryck för att ominstallera operativsystemet. Det är det sistnämnda du egentligen behöver göra...
Citera
2007-05-29, 00:04
Medlem
JÄTTETJUSIGT!

Fantastiskt fint av signaturen ”Nisse Hult” här ovan att lägga tid –och arbete- på att skriva en stegvis redogörelse för hur man formaterar-om hårddisk. ..men alltså hur är det med att också förstå!!!! –”Nisse Hult” måtte rimligen inte ha tänkt över vad som skrevs innan den lades in på forumet.
Och läs gärna Bronzom:s skrivning: (Jag är) Tacksam för lättfattat svar då jag är dålig på datorer.

Start ordningen för BIOS-minnet känner ju alla till, ”CD-ROM” är alltså en skiva vars budskap man bara kan läsa; i en CD/DVD-läsare. HardDrive! –Jo visst, så säger de på andra sidan pölen. Och jag undrar om Bronzom …ens vet vad XP Pro står för, än mindre har det.
-Men alltså, ”Nisse Hult” , med att också tänka till till vad som berättas, så går det!
Citera
2007-05-31, 01:53
Bannlyst
Det är speciellt viktigt att ha drivrutiner för nätverk som backup innan du formaterar. Om du har XP skiva fast utan service pack 2 bör du installera utan internet inkopplat samt även ha brandvägg/antivirusprogram tillgängligt.

Sen om du är osäker på vilka drivrutiner som behövs kan du kolla i enhetshanteraren vad som är fel.

Jag formaterar min systemdisk (C:\>) många gånger varje år. Har allt som behövs sparat på en annan hårddisk.

Jag har alltid en checklista tillgänglig vad jag ska installera efter formatering så jag inte glömmer något, den ser ut så här i ungefärlig ordning...
drivrutiner för nätverk
moderkortsdrivrutiner
grafikkortsdrivrutiner
firefox
firefox bokmärken
uppdatera windows
winrar
antivirusprogram
antispywareprogram
registerränsare
officepaket
etc.
Citera
2007-05-31, 02:33
Medlem
Tragics avatar
När en support säger att man ska formatera sin data så tycker man ska ta det väldigt lugnt, då jag har fått höra ett och annat om "supportens" hjälp.

En bekant (en herre i sina unga 60 år med minimala kunskaper om allt vad det gäller datorer) upplevde en massa störande felmedelanden när han surfade runt på webben, tillslut så blev han så irriterad att han ringde supporten och bad dem om hjälp. Till svar fick han lösningen, genom att formatera c:. Klok som han är ville han dubbelkolla om det fanns någon annan lösning. Jag tog en snabb koll och det visar sig snabbt att min bekant aldrig kört en windows update, alltså inget servicepack 2 eller liknande fanns. Så efter ett par installtioner med windowsuppdateringar etc så var problemet löst, inga fler felmedelanden osv..

Något som är så störande med "supportens" hjälp är att om min bekant skulle följt supportens lösning så skulle han vara tillbaka precis där han startade... dock med ett par familjebilder fattigare.

BE AWARE!
Citera
2007-05-31, 02:39
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic
När en support säger att man ska formatera sin data så tycker man ska ta det väldigt lugnt, då jag har fått höra ett och annat om "supportens" hjälp.

Var lite mer varsam med vokabulären. Att formatera om data innebär ungefär att stuva om stycken eller ändra typsnitt i ett Word-dokument.

Betvivlar att supportfunktioner bryr sig särskilt mycket om hur folk föredrar att formatera sin data... ;)
Citera
2007-06-01, 01:34
Medlem
Tragics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Var lite mer varsam med vokabulären. Att formatera om data innebär ungefär att stuva om stycken eller ändra typsnitt i ett Word-dokument.

Betvivlar att supportfunktioner bryr sig särskilt mycket om hur folk föredrar att formatera sin data...

ojojoj! tro mig! de är mycket tydliga att det är _Times New Roman_ som gäller och INGET ANNAT!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in