2007-05-26, 09:08
Medlem
miklons avatar
Finns det något sådant till Windows? Jag är inte ute efter att skapa några avancerade 3d-modeller, bara ett smidigt sätt att göra enklare ritningar utan att behöva sitta med penna och linjal.
Citera
2007-05-26, 09:29
Moderator
Falukropps avatar
Brukar använda ett program som heter Sketchup:

http://www.sketchup.com/
Citera
2007-05-26, 09:41
Medlem
Trance_Nations avatar
Som sagt, Sketchup är bra, dock är det väll inget CAD program. AutoCAD kör vi i skolan, Det är mycket enkelt att hantera.
Citera
2007-05-26, 10:07
Medlem
Nervoss avatar
en snabb sökning på download.com gav en hel del träffar. Kanske kan du hitta något där? Jag vågar inte rekommendera något då jag själv inte har någon erfarenhet av CAD.
Citera
2007-05-26, 11:47
Medlem
UrbanKids avatar
HAr hört att Google har ett Cad program, tror dock att det inriktar sig mot arkitektur.

SolidWorks annars

Edit var visst Sketchup, Skall testa det nu
Citera
2007-05-26, 21:16
Bannlyst
Fan va coolt allt låter då
Citera
2007-05-26, 21:40
Medlem
Skulle väl inte säga att Sketchup är så lysande till ritningar, det är snabbt och enkelt att skapa moduler/Volymer, men inte mer än så. Mer avancerade är Soldiworks/solid edge och sen Autocad och ArchiCAD. Har använt alla dessa och användingsområdena är otroligt varierade. För byggnation/arkitektur så rekommenderas ArchiCAD, sen är det beroende på tillämpning i de övriga. Fick själv ArchiCAD 10 med 1 års licens av skolan, hoppas man får 11an snart
Citera
2007-05-26, 21:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Skulle väl inte säga att Sketchup är så lysande till ritningar, det är snabbt och enkelt att skapa moduler/Volymer, men inte mer än så. Mer avancerade är Soldiworks/solid edge och sen Autocad och ArchiCAD. Har använt alla dessa och användingsområdena är otroligt varierade. För byggnation/arkitektur så rekommenderas ArchiCAD, sen är det beroende på tillämpning i de övriga. Fick själv ArchiCAD 10 med 1 års licens av skolan, hoppas man får 11an snart
Gratis o enklare NOT
Citera
2007-05-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Gratis o enklare NOT

Enklare ja, gratis nja.
Citera
2007-05-26, 22:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Enklare ja, gratis nja.
Jag vet inte om program som kräver upp mot 2Gb diskutrymme och 6 månaders utbilning kan kallas för enklare Frågeställaren var ju ute efter ett enkelt o gratis program...
Citera
2007-05-27, 01:36
Medlem
Citat:
Jag vet inte om program som kräver upp mot 2Gb diskutrymme och 6 månaders utbilning kan kallas för enklare Frågeställaren var ju ute efter ett enkelt o gratis program...

Därför höll jag med om sketchup, men frågade även en del om användningsområdet, då ddet påverkar vilken typ av program som är lämpligast.

6 Månaders utbildning, vilket av programmen jag räknade upp kräver det? ,)
Citera
2007-05-27, 10:12
Medlem
UrbanKids avatar
Citat:

Faktum är att Solidworks ÄR ENKLARE än sketchup.

Däremot är sketcup enligt mig betydligt lättare att färglägga modellerna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in