2007-05-25, 22:39
Medlem
Vet inte riktigt om det är det som är felet, men min dator har väsnats så fruktansvärt emellanåt på sistone och jag misstänker att det är för att den har så många processer igång. När jag tittade nyss i aktivitetshanteraren hade den 45 igång, men nu är den visserligen ganska tyst. Många processer vet jag är sådana som startas automatiskt och som jag inte behöver. Finns det något sätt att se till att de inte startas av sig själva och hur gör man detta? (När jag har rensat bort de en och en har den tillfälligt blivit tystare, men det orkar man ju inte hålla på med hela tiden.)
Citera
2007-05-25, 22:43
Bannlyst
Jag tror knappast att mjukvara kan påverka din dators ljudnivå, om du inte har tweakat fläktarna. Din dator börjar bli gammal.
Citera
2007-05-25, 23:56
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insulin
Jag tror knappast att mjukvara kan påverka din dators ljudnivå, om du inte har tweakat fläktarna. /.../
Jo, om man har en högljudd hårddisk, lite internminne och programmen (eller Windows) börjar använda sig av swap- eller växlingsfilen!

Men mest troligt är väl kanske att det är någon fläkt som börjar kärva ihop?

@ bigge111:
Startmenyn - Kör - skriv "msconfig" (utan citationstecken) - välj fliken Autostart och bocka ifrån de program och processer som du inte vill ska starta automatiskt... När du startar om datorn får du upp en skylt om att bla-bla-bla är ändrat, men där är det bara att bocka i att kontroll (eller vad det nu är) och/eller msconfig inte ska köras vid varje uppstart.. Lite försiktigt bör du dock vara med vad du inaktiverar för något!
Citera
2007-05-26, 00:05
Medlem
MonkeyWizs avatar
Damm och annat skräp är en trolig orsak, ja.
Min dator väsnas som en skördetröska men jag är ochså ganska snål. Fläktarna är av billiga märke, hårddisken börjar bli gammal, processorn är klockad så den fläkten går på max, nätdelen är gammal och har gammal fläkt samt chassit är av gammal model utan ljudisolering.

I ditt fall skulle jag öppna chassit och lyssna efter exakt var ljudet/ljuden kommer ifrån. När du hittat vad som väsnas - rengör om skitigt, annars byt ut!
Citera
2007-05-26, 01:04
Moderator
Falukropps avatar
Det som kan väsnas i en dator är de delar som är i mekanisk rörelse. Dvs hårddiskar och fläktar.

Lagrena i fläktarna blir slitna, det är ofrånkomligt. Samlas damm och skit på fläktbladen och de blir obalanserade, och då dröjer det inte länge innan lagrena säckar. Billiga fläktar är inte heller några direkta precisionsbyggen från början heller.

Hårddiskar brukar klara sig bättre eftersom de är kapslade, men är inte helt ovanligt att lagrena börjar väsnas i dem också efter ett antal år.

Du kan ju lätt testa om det är fläktarna som väsnas genom att öppna datorn när den är igång och bromsa fläktarna en efter en med fingret ett ögonblick.
Nya fläktar kan du köpa i vilken datoraffär som helst. De är inte farligt dyra.
Papst gör bra fläktar om du vill ha tysta grejer som håller länge.

Börjar hårddisken väsnas så är det nog en rätt god ide att fundera på att skaffa en ny innan den dör totalt.
Citera
2007-05-26, 10:02
Medlem
Kolla damm

Tack för tipsen, ska kolla dammfrågan nästa gång jag stänger av den. Datorskrället är bara knappt ett och ett halvt år, men som student slog man ju inte till på den allra dyraste så det kanske kan vara läge att kolla fläktarna också.
Citera
2007-05-26, 10:12
Medlem
Problem solved

Jag tror att problemet är löst. Det var en kombination av damm och fläkt. Det sitter ett luftintag i form av ett galler som helt hade svabbat igen av damm framför fläkten som gjorde att fläkten naturligtvis fick gå på högvarv för att få in nån luft överhuvudtaget. Problemet var att jag inte tänkt på att gallret sitter där det sitter på grund av lite speciell design. Tack för värdefulla tips, vet inte om jag hade börjat kolla på samma sätt om det inte varit för er. Förmodligen inte.
Citera
2007-05-26, 10:12
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigge111
Tack för tipsen, ska kolla dammfrågan nästa gång jag stänger av den. Datorskrället är bara knappt ett och ett halvt år, men som student slog man ju inte till på den allra dyraste så det kanske kan vara läge att kolla fläktarna också.
Man får vad man betalar för.
Citera
2007-05-26, 10:20
Medlem
Jo, jag vet

Monkeywiz>> Jo, tack, jag vet Fast jag hade ett bra skäl tycker jag. Nästa gång blir det ordentliga grejer, dessutom ingen Dell "i vår låda får det inte plats en skruv mer än vad du beställer när du köper datorn". Fast nu är den faktiskt riktigt tyst. Tänk vad lite damm kan ställa till med och inte bara för astmatiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in