• 1
  • 2
2007-05-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Shamrock
Alltså, Tyskar kan ju även de sköta om sin bil och serva den noggrant precis som Svenskar. Så alla importer behöver inte vara autobahn-ras. Men givetvis importeras det mycket skrot av oseriösa typer, så generellt sett bör man nog vara mycket uppmärksam med importbilar. Jag skulle iaf undersöka historiken från Tyskland, om bilen är servad hos BMW så kanske man kan kontakta dem och verifiera serviceboken exempelvis.

Sedan får man ju använda skallen, en bil som importerades privat av Göte i Svedala 1998 och är ägd av honom sedan dess behöver ju inte vara ett dåligt köp medan BMW's där skylten är suddad och säljaren heter BWM o har ett kontantkortsnummer är ju bara att glömma.
Hellre en bil med en massa mil på autobahn än halva antalet mil i centrala stockholm
Citera
2007-05-26, 06:13
Medlem
Koolaids avatar
Bra regel;

ju längre avstånd emellan köpare och säljare - ju sämre affär för köparen.

Support your local dealer !!!
Citera
2007-05-26, 10:20
Medlem
Köpte en 328Ci -97. Den var importerad 2001.

Att köpa en bil som funnits i landet ett tag är klart att föredra om man ska köpa import. Behöver inte vara raketforskare för att räkna ut att en bil som funnits i sverige i två veckor antagligen tagits hit för att tjäna lite snabba pengar.

Sen är nog många bilar skruvade, även svensksålda. Autopowers guide säger att man ska gå mer på bilens helhetsskick än miltalen.
Min hade gått 18 000, vilket jag tycker är mycket, speciellt när det fanns många i samma prisklass som gått 10-13 000. Dock fick skicket gå före miltalen, vilket såhär i efterhand känns bra.

Det som suger är försäkringen, jag har kollat runt hos massvis av försäkringsbolag. Trygg hansa är överlägset billigast, flera tusen billgare är tvåan, och över 50% billigare än många andra. Jag är 23 år, bor på landet, kör 1000 mil / år och har 3000 i självrisk. Ändå blir jag av med lite över 14 000 per år....

Sen bensinförbrukningen. I början körde jag verkligen som jag ville, utan att tänka det minsta på eco-driving, bara svinade rundor, och då drog den ca 1.1-1.2 l/mil per tank. Förra tanken körde jag dock mestadels ekonomiskt, även fast mätaren nådde 200 km/h ett par gånger i veckan, snitt: 0.95l / mil. Det tycker jag är riktigt bra. Denna tanken har jag varit ännu mer försiktig med, mest för att testa, så det ska bli intressant.

Sen vill jag även tillägga att det verkligen är förarens bil. Grymt underhållande att köra, och man känner att det är körkänsla som är prioriterad.

Har funderat på att byta bil, man jag kan omöjligen komma någon som kan jämföra sig i utseende, körkänsla, kvalité och ren underhållning i samma prisklass ( ca 75k)

(Jag är väl medveten om att de flesta på flashback säkert kan komma på minst 10 andra bilar som är överlägsna på alla möjliga punkter, men det behöver vi inte disskutera i denna tråden.)
Citera
2007-05-29, 03:11
Medlem
svajnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koolaid
Bästa är att kolla ratten, det övriga är relativt billigt att fixa men moderna rattar är lite dyrare.

Eller helst; ge faen att köpa import. Att spara några ynka lappar för stunden är bara dumt i längden.

Jajo har du ju iofs rätt i
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in