• 3
  • 4
2007-05-25, 13:57
Medlem
kafkas avatar
Jag är vegetarian och f.d. vegan. Detta till trots skulle jag aldrig förneka min flickvän att förvara den pepparsalami hon föredrar som pålägg, i mitt kylskåp.
Jag må tycka att både doft och blotta uppenbarelsen av dessa köttslamsor bredvid mina andra matvaror är smått äcklande, men vafan. Hon vill äta det och det är inte något som jag har med att göra. Jag anser att man bör få äta precis vad man vill och att förneka min flickvän förvaringsutrymme i mitt kylskåp skulle enbart kännas töntigt och småaktigt. Det känns inte som en fråga värd att bråka om. Man får helt enkelt välja sina strider.
Denna åsikt skulle inte heller ändras om det vore någon annans kylskåp det gällde. Enbart förvaring kan väl ändå inte moraliskt eller på annat sätt strida mot det vegetariska livsstilsvalet? Det är ju inte så att köttet, om det förvaras rätt, på något sätt kommer att besudla kylskåpet eller andra matvaror.
Citera
2007-05-25, 16:10
Medlem
apoteks avatar
Jag har varit vegetarian i många år, och jag tycker nu att det är äckligt med kött. Eller snarare så är det så att jag ser inte ens kött som mat längre.

Hemma hos mig får folk äta kött om de vill, jag tänker inte tvinga på någon mina ideal. Däremot så vill jag inte att de petar i sin mat och sen i min mat, och jag pussas inte med någon som nyss ätit kött. Helt enkelt för att jag tycker det är äckligt.
Många tycker att jag helt enkelt kan peta ut köttet ur till exempel en gryta eller liknande, men för mig är det som att laga en gryta med bajs i och sen be någon peta ut bajset och äta grytan.
Citera
2007-05-25, 16:21
Medlem
Bulldoozers avatar
Otroligt underhållande tråd, det var det jävligaste..
Citera
2007-05-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Otroligt underhållande tråd, det var det jävligaste..

Jag är nog böjd att hålla med.

Mitt intryck av vegfolket är att de ofta är mer genomtänkta när det gäller sina matvanor och med vår tids relativa överflöd så kan man gott ha lite speciella önskemål. Jag skulle satsa på tydlighet! Vill du inte ha någon som helst kött i din bostad måsta du säga det tydligt och sedan kanske säga upp bekantskapen med de mest inbitne köttätarna.

kött är gott!
Citera
2007-05-26, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneTW
Jag är nog böjd att hålla med.

Mitt intryck av vegfolket är att de ofta är mer genomtänkta när det gäller sina matvanor och med vår tids relativa överflöd så kan man gott ha lite speciella önskemål. Jag skulle satsa på tydlighet! Vill du inte ha någon som helst kött i din bostad måsta du säga det tydligt och sedan kanske säga upp bekantskapen med de mest inbitne köttätarna.

kött är gott!

Mina kompisar verkar föredra min vänskap framför att äta kött vid varje måltid, det är ju tur för både dem och mig

Kött är gott, ja. Som Nima Daryamadj en gång skrev, skulle det låta ok om en våldtäktsman i rättssalen skulle motivera sina brott med meningen "Men det var ju så skönt"? Tveksamt, va? Bara för att man själv gillar nåt som påverkar nån annans liv negativt behöver man inte göra det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in