2007-05-24, 18:19
Medlem
pastorns avatar
Jag har lite problem med avrinningen i ett garage. Vattnet söker sig nämligen inte till golvbrunnen utan rinner ut mot väggarna. Jag har då en tanke om att lägga på ett nytt lager betong på det befintliga betonggolvet. Ca 1 cm utåt väggarna och sen går det ner mot 0 cm i närheten av golvbrunnen.

Problemet är att jag misstänker att den nya betongen inte kommer fästa ordentligt mot det gamla golvet. Har jag rätt i mina farhågor och finns det eventuellt andra smidiga metoder för att lösa avrinningen på? Finns det kanske något slags golvspackel som tål vätan och slitaget från bilar?
Citera
2007-05-24, 18:23
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Det bör väl inte vara några problem.

Om man tänker på det faktum att när man exempelvis murar med cementhålsten, så är det ju "färsk" betong mot äldre betong och det håller som bekant.

Bara kör säger jag!
Citera
2007-05-24, 19:16
Medlem
Det är två grejer som måste lösas. Dels får inte den nya pågjutningen vara för tunn, och dels måste den gamla betongen rengöras, och helst få en grov yta. Jag skulle föreslå att du hyr en betongfäs och fräser bort det översta skiktet där det ska gjutas, kanske 10 mm eller så. På så vis kan du lägga lite tjockare än annars och får en bra yta. Sedan primar du, och så tycker jag att du ska använda ett cementbaserat industrigolvspackel istället för vanlig betong.
Citera
2007-05-24, 20:33
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Jag har lite problem med avrinningen i ett garage. Vattnet söker sig nämligen inte till golvbrunnen utan rinner ut mot väggarna. Jag har då en tanke om att lägga på ett nytt lager betong på det befintliga betonggolvet. Ca 1 cm utåt väggarna och sen går det ner mot 0 cm i närheten av golvbrunnen.

Problemet är att jag misstänker att den nya betongen inte kommer fästa ordentligt mot det gamla golvet. Har jag rätt i mina farhågor och finns det eventuellt andra smidiga metoder för att lösa avrinningen på? Finns det kanske något slags golvspackel som tål vätan och slitaget från bilar?
Betong ska gjutas minst 5 cm i taget. = svaret på din fråga.
Citera
2007-05-24, 21:25
Medlem
Pendeltågs avatar
Hur tjock är plattan? Är den tillräckligt tjock kanske du kan slipa bort några millimeter och lösa det den vägen?
Citera
2007-05-24, 22:44
Medlem
ariers avatar
Inga problem. Prima först och sen så flyter du det hela med fiberförstärkt flyt betong. Gör den lite hårdare än vad du behöver så kan du forma den ganska bra. Avsluta med en svamp så blir det lent som en barnrumpa!
Citera
2007-05-25, 09:24
Medlem
tjaboooos avatar
vinkelslip med diamantklinga och skära ut ett spår har jag sett göras och fungerade bra.
Citera
2007-05-25, 16:14
Medlem
pastorns avatar
Tusen tack för alla svar.

Plattan är dryga decimetern så det ska inte vara några större problem att slipa ner densamma. Jag får ta och kolla upp om jag hittar någon fräs. I så fall tar jag ner delar av golvet någon halv centimeter för att få en snygg anslutning till befintlig brunn. På resten av golvet blir det nog den fiberarmerade betongen. Håller inte det så misstänker jag att fan är lös.
Citera
2007-05-25, 17:24
Medlem
Davemans avatar
Har du möjlighet att höja hela golvet några cm så kan du ju bila loss golvbrunnen och höja den 1cm. Jag anser att det är enkare än att fräsa ner hela golvet. Fiberförstärkt betong är jävligt svårt att få till en bra yta på, men hör med någon betongstation vad som är lämpligt. Och för att få till en bra yta så använder du inte svamp. När det är lagom hårt så går du på utan med en Rivbräda och ett slipstål/svärdl. För att få ett bra fall så kan du klyva ett antal reglar som kilar (ex 1 upp till 3cm) Sen lägger du dessa från brunnen och ut mot väggarna. Häll på flytet och dra av överflödet med en rak bräda. I samma veva som du ska gå in och fixa till ytan plockar du bort reglarna och lägger igen. du kan också ta en titt på byggahus.se här har dem en trår om just flytspacka med fall http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4326
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in