2010-09-17, 16:06
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Jag tycker att denna tråd verkar rolig, och tar upp ett väldigt intressant ämne i Svensk fotboll: Varför glesbyggden är så svårflirtade när det gäller fotboll, men inte när det kommer till Bandy och Hockey.

Jag var nyligen i Hudiksvall och där fick jag veta att majoriteten av lokalbefolkningen hejade på Djurgården och AIK. Ingen i stort sett hejade på Hudiksvallslag, eler var ens intresserad av att gå på matcherna. Och än värre hejade ytterst få på något Norrländkt lag i fotboll.

Jag fattar fortfarande inte varför ingen kan ta sig i kragen och skapa lite lokalpatriotism för sin hemstad, eller sin region? Jag själv är såklart Djurgårdare, men i bandy hejar jag på mitt lokala lag, och i fotboll följer jag det lokala laget i den lägre divisionen och försöker gå på matcher så ofta som möjligt. Varför är detta så svårt för bönderna i Sverige?

Därför att fotboll är populärt och inte stort i Sverige. Det finns en viss skillnad.
Citera
2010-09-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Vilka publiksiffror har IFK Malmö? Det är ju ändå Sveriges tredje största stad, och med bara två lag.

Det går tillbaka till 30-talet, då ifk anmälde MFF till svenska fotbollsförbundet om brott mot amatörförordningen om utbetalningar till kontrakterade spelare. Vilket gjorde att MFF tvångs degraderades till dåvarande superettan, vilket var gamla div 2 södra (tror jag).

Detta var som så att det var förbjudet att få pengar från klubbarna på den tiden, just att man "bröt" mot amatörreglerna från den tiden. Saken var att alla klubbar betalade ut pengar under bordet. Men MFF var de enda som hade det "svart på vitt". Därmed hade man bevis på MFF bröt mot amatörreglerna.

Efter det så uppstod hatet mot "di gule", ett svek som gamla hövdingen Eric Persson aldrig kom över. Som t ex när färg tv:n kom om ett lag på tipsextra som t ex Leeds spelade i gula borta dräkter så skruvade Eric ner färgen på tv:n...
Citera
2010-09-18, 23:16
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_rex
Det går tillbaka till 30-talet, då ifk anmälde MFF till svenska fotbollsförbundet om brott mot amatörförordningen om utbetalningar till kontrakterade spelare. Vilket gjorde att MFF tvångs degraderades till dåvarande superettan, vilket var gamla div 2 södra (tror jag).

Detta var som så att det var förbjudet att få pengar från klubbarna på den tiden, just att man "bröt" mot amatörreglerna från den tiden. Saken var att alla klubbar betalade ut pengar under bordet. Men MFF var de enda som hade det "svart på vitt". Därmed hade man bevis på MFF bröt mot amatörreglerna.

Efter det så uppstod hatet mot "di gule", ett svek som gamla hövdingen Eric Persson aldrig kom över. Som t ex när färg tv:n kom om ett lag på tipsextra som t ex Leeds spelade i gula borta dräkter så skruvade Eric ner färgen på tv:n...

Finns en del historier om Eric om den gula färgen. Han skulle åka taxi en gång, men bilen var gul och han vägrade att åka med.
Citera
2010-10-26, 23:32
Medlem
Top tio 2010:

6441 : Syrianska IF Kerburan - Västerås SK FK (Div 1 Norra)
5332 : Västerås SK FK - Syrianska IF Kerburan (Div 1 Norra)
3467 : Västerås SK FK - Hammarby TFF (Div 1 Norra)
2852 : IFK Värnamo - Kristianstads FF (Div 1 Södra)
2666 : Syrianska IF Kerburan - Dalkurd FF (Div 1 Norra)
2039 : Piteå IF - IFK Luleå (Div 2 Norrland)
1960 : Västerås SK FK - Sirius (Div 1 Norra)
1774 : IF Limhamn Bunkeflo - Kristianstads FF (Div 1 Södra)
1715 : Sirius - Dalkurd FF (Div 1 Norra)
1692 : Östersunds FK - BK Forward (Div 1 Norra)

Bonus, top fem från division 3:

1136 : Älmhults IF - Sölvesborgs GoIF (Div 3 SÖ Götaland)
900 : Konyaspor KIF - Huddinge IF (Div 3 Ö Svealand)
893 : Melleruds IF - Åsebro IF (Div 3 NV Götaland)
843 : Malmbergets FF - Kiruna FF (Div 3 N Norrland)
762 : Kisa BK - Gullringens GOIF (Div 3 NÖ Götaland)
Citera
2010-10-26, 23:43
Medlem
Bodens Bandyklubb - IFK Luleå, Division 2 Norra Norrland 2009.
5019
Citera
2010-10-27, 22:46
Medlem
assyriska har fin publik!
Citera
2011-07-26, 00:09
Medlem
Väcker liv i den här tråden.

Division 4-derbyt (medelpad) mellan Söråker och Ljustorp lockade ~700 åskådare hösten 2010.

http://st.nu/sport/1.2251720-festen-kom-av-sig

En rätt hyffsad siffra för att vara division 4.
Citera
2011-07-26, 00:25
Medlem
Ekerö-Skå drog ju något tusen eller så för några år sedan, var ett jäkla ståhej om den matchen!
Citera
2011-08-06, 08:19
Medlem
CrackerJacks avatar
Lite om div 3 laget IFK Eskilstunas fina publiksnitt och publikligan för lag i division ett, två och tre:
http://folket.se/sportfolket/fotboll/1.1120234
Citera
2011-08-06, 10:58
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerJack
Lite om div 3 laget IFK Eskilstunas fina publiksnitt och publikligan för lag i division ett, två och tre:
http://folket.se/sportfolket/fotboll/1.1120234

IFK Eskilstuna har gratis inträde.
Citera
2012-05-03, 20:01
Medlem
Nowhere Hills avatar
Vrålbump igen, hur ser det ut denna säsong hittils ? Finns det några riktigt heta derbyn som kommer dra duktigt med folk i de lägre serierna ? Ett framgångsrikt e.m från landslaget kanske kan ge en liten uppsving efter e.m uppehållet för det allmänna fotbollsintresset i sverige ?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in