2007-05-24, 10:52
Medlem
Jag har ett diagram i excel som visar hur oljenivn i en oljetank sjunker.
Det r skapat av tv vrdekolumner, den frsta med datum och den andra med ett avlst vrde.

Vad jag skulle vilja ha r en linje till i mitt diagram som visar ungefr vilket datum tanken kommer att vara tom.
Jag har meckat lite med TREND men den funktionen kan tydligen bara spotta ur sig ett datum!? Jag vill ju s att sga se hela linjen i diagrammet.

Det r s bkigt att frska anvnda en linjal p skrmen fr att gra uppskattningen sjlv...
Citera
2007-05-24, 11:39
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Jag har ett diagram i excel som visar hur oljenivn i en oljetank sjunker.
Det r skapat av tv vrdekolumner, den frsta med datum och den andra med ett avlst vrde.

Vad jag skulle vilja ha r en linje till i mitt diagram som visar ungefr vilket datum tanken kommer att vara tom.
Jag har meckat lite med TREND men den funktionen kan tydligen bara spotta ur sig ett datum!? Jag vill ju s att sga se hela linjen i diagrammet.

Det r s bkigt att frska anvnda en linjal p skrmen fr att gra uppskattningen sjlv...

r inget ess p excel, men har fr mig att du med LINEST-funktionen kan f fram en funktion med hjlp av de volym och tidsvrden du har s lnge det r linjrt.
Kolla p LOGEST om det r en logaritmisk funktion det r frgan om. Men antar att oljefrbrukningen r linjr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in