2007-05-23, 20:06
Medlem
Sankte_Pers avatar
Råkade av misstag köpa en kycklingfalukorv och min vana trogen så tog jag mig en rå bit. Var detta dumt?

Mod: Du får mer än gärna slänga denna tråd så fort jag fått svar.
Citera
2007-05-23, 20:27
Medlem
korven är tillagad från fabrik så det är ingen fara.

Det är rå kyckling som kan vara farligt att äta rå inte kycklingkorv då den är rökt och kokt.
Citera
2007-05-23, 21:06
Medlem
Sankte_Pers avatar
Tack, jag trodde/anade väl att det var så för vanlig falukorv är ju inte rå, men sen så kom tvivlen och jag började fundera på huruvida jag borde sätta fingrarna i halsen.

Nu kan jag sova lugnt inatt.
Citera
2007-05-24, 02:14
Medlem
Jag skulle oroat mej för jag korven bestod av. Typ bara skinn, senor, brosk och ben.
Citera
2007-05-24, 02:18
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag skulle oroat mej för jag korven bestod av. Typ bara skinn, senor, brosk och ben.

Ja det är väl iprincip vad all korv består av så det är nog inget speciellt för kycklignkorv.

Har aldrig hört talas om kycklingfalukorv. Är det gott eller är det som vanlig falukorv?
Citera
2007-05-24, 14:16
Medlem
echnooquebecs avatar
spelar roll vafan det är i den, bara den är god
Citera
2007-05-24, 18:07
Medlem
njaes avatar
Som tidigare skrivits, ingen fara, vanlig falukorv innehåller ju bitar av nasse nöff och honom vill du inte äta rå heller.
Citera
2007-05-24, 18:23
Medlem
Om du köper kycklingkorv så kolla på innehållsdeklarationen noga.Står det att den innehåller kycklingkött så är det ok.Står det kycklingköttmassa så köp inte skiten.Kycklingköttmassa är vråläckligt.Jag har hållt på med kycklingköttmassa när jag arbetade på en charkfabrik.Tror företaget betalade runt 7kr per kg för massan.Är skit mycket bakterier som utvecklas om man inte sköter hygienen.Ta sockerkakssmet och färga den röd och frys in den.Hacka sen sönder den så har du konsistensen och utsendet på massan.
Citera
2007-05-25, 01:07
Medlem
Sankte_Pers avatar
Jag kan säga att den hade en lite hårdare konsistens än vanlig falukorv, smakade absolut inte kyckling någonstans, men var billigare. Det där med att korv är äckligt - all korv är äcklig, säkert dom flesta livsmedlena också. Är man kräsmagad bör man jaga själv.

Jag går lite off-topic men hur är det med köttfärs? Personen som hade jobbat på slaktfabrik, hur mycket skit maler dom ner? Eller är det bara hårda bitarna - allt äckligt går till korven?

- Inte helt sammanhängande post, jag får skylla på att det är sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in