• 1
  • 2
2007-06-20, 13:03
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Sist jag kollade lyckades företaget som gäller, IBAS, få fram data från en hårddisk som hade skrivits över 27 gånger!

Citera
2007-06-20, 13:07
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Sist jag kollade lyckades företaget som gäller, IBAS, få fram data från en hårddisk som hade skrivits över 27 gånger!

Kan du länka dit, det hade varit intressant att läsa lite om det.
Citera
2007-06-20, 13:13
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Ett norskt företag med tjugofem års erfarenhet...

http://www.ibas.se/

Finns lite intressanta fakta att läsa där...
Citera
2007-06-20, 13:38
Medlem
Drazzes avatar
skruva upp disken, ta ut dom 3st (normalt) skivorna, böj dom lite, pang och sen är det bara splitter kvar, gör lagomt ont utan handskar.
Citera
2007-06-20, 15:01
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC

intressant, visste inte det var möjligt, jag har hört upp till 10 ggr men inte 27.
se man lär sig något nytt varje dag
Citera
2007-06-20, 15:56
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drazze
skruva upp disken, ta ut dom 3st (normalt) skivorna, böj dom lite, pang och sen är det bara splitter kvar, gör lagomt ont utan handskar.
Jag håller med ovanstående talare, men du har inte sagt huruvida disken skall gå att använda sedan.

Köra något wipeprogram i 35 omgångar är löjligt tidskrävande, så om det är så otroligt viktigt att datan förstörs rekommenderar jag våld.

Jag brukar skruva upp diskarna och köra vinkelslipen på skivorna innan de får gå till återvinning. Lite nojjigt, men vafan, man kan ju klistra fast slipglittret på chassit eller nåt så får man lite dekoration...
Citera
2007-06-20, 23:41
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegons
Jag håller med ovanstående talare, men du har inte sagt huruvida disken skall gå att använda sedan.

Köra något wipeprogram i 35 omgångar är löjligt tidskrävande, så om det är så otroligt viktigt att datan förstörs rekommenderar jag våld.

Jag brukar skruva upp diskarna och köra vinkelslipen på skivorna innan de får gå till återvinning. Lite nojjigt, men vafan, man kan ju klistra fast slipglittret på chassit eller nåt så får man lite dekoration...
Det är gamla datorer med diskar på kanske 1 eller 2 gb så det är inget som ska gå att använda sedan. Resten av datorerna är ju bara att skicka iväg för skrotning men just håddiskarna är det lite knivigare med.

Angående dban så låter det bra men väldigt tidsödande och dessutom fungerar inte disketenheter och cdläsare så värst bra på en del av dem.

Det går väl egentligen ganska bra att skruva upp dem men hur får man ur själva diskarna? Har öppnat gamla håddiskar och de har minsann inte varit lätta att förstöra, typ 4mm tjocka skivor som dessutom sitter fast med konstiga skruvar.
Citera
2007-06-21, 00:06
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Kan du länka dit, det hade varit intressant att läsa lite om det.
Som jag har fattat det så får disken olika laddningar beroende på om det är en 1a eller 0a. Så vi säger att 1 blir +1 och 0 blir 0. När man ska skriva över en 0a med en 1a så fungerar inte det riktigt hela vägen utan blir typ 0.75. Disken läser detta som en 1a men en listig person med utrustning kan se att det var en 0 där innan. Och så vidare.

Alla siffror här är tagna ur luften men jag har för mig att det var så här man gör för att luska ut vad som funnits. Om man dessutom kanske vet att datan skrivits över 27 gånger borde det bli lättare?
Citera
2007-06-21, 00:11
Medlem
barreths avatar
Som det har pratats lite om här, så räcker det inte att bora 4 håll i dem, det går att återskapa data från de ytor som är intakta osv.
De är ju sjukttåliga mä, skitsvårt att hamra dem ordentligt vanställda. Men det bästa svensson är väl att såga varje skiva i 15-20 bitar och sprida ut dem, gräv ner de på slumpvis utvalda platser med minst 1 km mellanrum efter du har slipat på dem med valfrit verktyg.

Det finns avmagnitiserare som kan göra en disk totalt obrukbar, läste om det på idg för några månader sedan, den är lika somt som ett litet kylskå och kostar typ *hmm, ett. två. tre, blabla* *2195* *31027* jaja. Mycket, över 50lax iaf.

Och frågan man får ställa sig är, om nu någon skulle gå och leta på tippen efter diskar, vilken tar en nyfiken unge, den med EN spik i eller den med 20 i. själklart den med 20 i, där måste ju finnas någonting som någon desperat vill dölja.
Citera
2007-06-21, 20:32
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
Som det har pratats lite om här, så räcker det inte att bora 4 håll i dem, det går att återskapa data från de ytor som är intakta osv.
De är ju sjukttåliga mä, skitsvårt att hamra dem ordentligt vanställda. Men det bästa svensson är väl att såga varje skiva i 15-20 bitar och sprida ut dem, gräv ner de på slumpvis utvalda platser med minst 1 km mellanrum efter du har slipat på dem med valfrit verktyg.

Det finns avmagnitiserare som kan göra en disk totalt obrukbar, läste om det på idg för några månader sedan, den är lika somt som ett litet kylskå och kostar typ *hmm, ett. två. tre, blabla* *2195* *31027* jaja. Mycket, över 50lax iaf.

Och frågan man får ställa sig är, om nu någon skulle gå och leta på tippen efter diskar, vilken tar en nyfiken unge, den med EN spik i eller den med 20 i. själklart den med 20 i, där måste ju finnas någonting som någon desperat vill dölja.
Tänk dig säpo, polisen, advokatfirma, sjukhus eller liknande. Det spelar egentligen ingen roll om ingen kommer att rota fram dem. Chansen finns och det får bara inte vara så. Tänk om det skulle komma ut att någon kan få tag på sjukjournaler genom att rota reda på diskar på tippen. Inte bra alls.
Citera
2007-06-21, 21:11
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Okej, ska vi se om vi kan fixa en checklista för att kunna kasta en hårddisk utan allt för mycket paranoia, eller relativt i a f?
  • Föreslår att man skriver över disken i någon dag, eller så länge du orkar vänta, men minst femtio gånger, för säkerhets skull.
  • Efter det lite fysiskt våld, ta fram en mortel och pulverisera skivorna.
  • Det ultimata nu vore att försöka smälta resterna, typ en eldplats med improviserad bälg och att man har resterna i en behållare av gjutjärn eller liknande.

Skulle gärna se om man någonsin fick fram något, antagligen inte då man inte vet vad du hade på din disk och därmed inte kan värdera om det är värt att försöka återskapa datan, ty det är dyrt om inte omöjligt nu.
  • Men för säkerhets skull så kan vi försöka sprida ut resterna, var för sig.

Dom två sista är egentligen onödiga om ni inte redan har listat ut det. Inte fan kan man återskapa kontinuerlig data från lite pulver.

Allt i teoretiskt syfte såklart...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in