Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-23, 14:36
Medlem
Xones avatar
Det är så att jag har hittat grannens trådlösa nätverk. Det står att jag är ansluten till ett 3com. Jag får kontakt med nätverktet men det står bara "ingen eller begränsad anslutning", min enhet skickar bara "packet" till den men jag får inget svar från den tillbaka. Jag får en ip addres som börjar på 169.... Och det är själva ip:t som man får av windows XP. Jag undrar om någon vet hur jag ska göra för att få bort "Ingen eller begränsad anslutning" så att jag kan koppla upp mig på hans internet!? Vore tacksam för svar.
Citera
2007-05-23, 23:14
Medlem
För svag singnal ?
Citera
2007-05-24, 00:05
Medlem
_killahs avatar
Du är inte ansluten då. 169 delar windows ut för du inte får något av wlanet.

Antingen är signalen för svag, eller så delar inte AP'n ut något ip. Dvs du måste ställa in själv.
Sen kan de även vara så att AP'n inte är ansluten till internet. Men det är inte de problemet du har.
Citera
2007-05-24, 08:56
Medlem
Xones avatar
Stark signal!

Signalen är inte försvag, har nästan fullt på "stapeln". Det är konstigt för att det står att jag är ansluten. Men ändå får jag en 169.. adress. Någon som vet vad en 3com router delar ut för ip adresser? Har haft en netgear router och den gav ut 192.168.0.1 som första och sedan vidare. Men har testat det på denna att skriva in en egen sådan adress men det fungerar inte. Så vad kan det vara för ip adress som jag ska skriva in för en 3com?

Tacksam för svar!
Citera
2007-05-24, 09:01
Medlem
Xones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du är inte ansluten då. 169 delar windows ut för du inte får något av wlanet.

Antingen är signalen för svag, eller så delar inte AP'n ut något ip. Dvs du måste ställa in själv.
Sen kan de även vara så att AP'n inte är ansluten till internet. Men det är inte de problemet du har.

Vad menar du med "Men det är inte de problemet du har"?
Citera
2007-05-24, 09:04
Medlem
Du får ingen annan IP-adress om du kör:

ipconfig /release
ipconfig /renew

i ett dos-fönster?
Citera
2007-05-24, 11:59
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Kommandotolken om man får be?
Citera
2007-05-30, 09:06
Medlem
Xones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apfen
Du får ingen annan IP-adress om du kör:

ipconfig /release
ipconfig /renew

i ett dos-fönster?

Ska testa det sen när jag kommer hem då!
Citera
2007-05-30, 09:16
Medlem
antagligen har du fel nyckel eller så använder du fel crypto. samma sak hände mig när jag försökte kicka igång wpa2 på min winxp-maskin. det sköna med windows är ju också att man inte får nån info alls vad felet kan tänkas bero på.

ifall du är 100% säker på att det är ett öppet wlan du lirar mot så har dom antingen låst vissa mac-adresser eller så har AP:n helt enkelt inte kontakt mot något wan med dhcp-server (och agerar uppenbarligen inte sådan själv).

om fallet är #2 råder jag dig att sniffa lite trafik så du får bättre koll på hur nätet är uppbyggt.
Citera
2007-05-30, 18:57
Medlem
RollerBoySEs avatar
Inte Datasäkerhet, flyttas till Datoranvändning.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in