2007-05-23, 12:11
Medlem
Och varför det? - Jo, för att då kan kommunägaren hyra ut byggnadstomter i stället för att sälja och sedan använda de stigande marknadshyrorna på marken som beror på kommunens ökande attraktionskraft, för finansieringen av den infrastruktur som attraktionskraften beror på.

I politikerstyrda kommuner betalar man ju infrastrukturen två gånger, först via kommunalskatten, sedan via hyran.
Citera
2007-05-23, 13:23
Medlem
Realizts avatar
Hur skulle det skilja sig från att köpa mark och sen hyra ut den?

Det är ju inte liberalt att förespråka människors möjlighet att bilda egna stater där de kan frångå liberala principer för att utöva tvång mot människor.

Annars är din ide om att genom fastighetsutveckling skapa ett stigande mervärde för sina hyresgäster, och därmed stigande hyresintäkter en sund typ av affärside. Sånt ser vi faktiskt gott om exempel på redan, i den mån som stat/kommun inte monopoliserat fastighetsutveckling.
Citera
2007-05-23, 13:38
Medlem
Kheperas avatar
Javisst, om vi med "kommun" enbart talar om markarealen i sig (vilket är lite lustigt eftersom du anser att markägande inte är kompatibelt med verkligheten - iaf inte oreglerad sådan). Om man med "kommun" menar en yta vars ägare kan, som redan nämnts, frångå liberala imperativ - då talar vi däremot inte längre om liberalism.
Citera
2007-05-23, 17:30
Medlem
"Frångå liberala principer"

gör man ju inte genom att sätta upp regler som gäller på ett markområde man själv äger eller inom ens eget företag.

Kommuner, eller vad det kommer att heta, i inbördes konkurrens om invånare och företag kommer säkert att göra vad de kan för att bli trivsamma och attraktiva och ha regler som passar även för folk med integritet och krav på förutsebarhet.
Citera
2007-05-23, 18:58
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
gör man ju inte genom att sätta upp regler som gäller på ett markområde man själv äger eller inom ens eget företag.
Jo, t.ex. får man inte sätta upp en regel att "alla som går in på min mark får jag våldta".
Citera
2007-05-23, 20:10
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Jo, t.ex. får man inte sätta upp en regel att "alla som går in på min mark får jag våldta".

Mjae, det blir lite av en självmotsägelse. Can't rape the willing. Man kan inte sluta ett avtal med en person om att man får mörda eller våldta denne, för då rör det sig ju inte längre om mord eller våldtäkt. Om man, däremot, inför det som lag inför vilken folket inte har något val - då är det förstås så långt ifrån liberalism man kan komma. Men jag tror inte att Bo39 menade något sådant.
Citera
2007-05-23, 20:28
Medlem
och visst kan man skapa små enklaver under en liberal ordning med valfri grad av kollektivism. Det är ju ett av de återkommande tunga argumenten för liberalism i debatten.
Citera
2007-05-23, 21:27
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Mjae, det blir lite av en självmotsägelse. Can't rape the willing. Man kan inte sluta ett avtal med en person om att man får mörda eller våldta denne, för då rör det sig ju inte längre om mord eller våldtäkt. Om man, däremot, inför det som lag inför vilken folket inte har något val - då är det förstås så långt ifrån liberalism man kan komma. Men jag tror inte att Bo39 menade något sådant.
Mjae, det du säger blir lite av en självmotsägelse. Man kan inte sluta ett avtal med en person som inte vet om eller accepterar avtalet.

Till Bo: Varför postar du din affärsidé i liberalismforumet istället för i t.ex. Arbetsliv?
Citera
2007-05-23, 22:44
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Mjae, det du säger blir lite av en självmotsägelse. Man kan inte sluta ett avtal med en person som inte vet om eller accepterar avtalet.

Till Bo: Varför postar du din affärsidé i liberalismforumet istället för i t.ex. Arbetsliv?

Jag har aldrig sagt att något "avtal" kan slutas utan att man är medveten om "avtalet", eller även om det inte accepteras. Givetvis inte.
Citera
2007-05-23, 23:13
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag har aldrig sagt att något "avtal" kan slutas utan att man är medveten om "avtalet", eller även om det inte accepteras. Givetvis inte.
Jag har aldrig sagt att man kan sluta ett avtal med en person om att man får mörda eller våldta denne. Givetvis inte.
Citera
2007-05-24, 14:10
Medlem
Kivans avatar
Hur skulle detta skilja sig från att avskaffa kommunerna helt?
Citera
2007-05-24, 20:12
Medlem
Blir det en framgång

Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Hur skulle detta skilja sig från att avskaffa kommunerna helt?

blir ju kommunerna utkonkurrerade och det innebär i det avseendet ett avskaffande.

Kommuner svarar mot vissa behov av planering och samordning som eventuellt alltså kan tillfredställas bättre på annat sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in