2007-05-23, 06:03
Medlem
osiriz88s avatar
Jag har ett problem som dyker upp då och då. Trots att jag är väldigt noga med att borsta tänderna så får jag ändå ibland dålig andedräkt!

Nu undrar jag vilken tandkräm eller munvatten som ger de absolut ultimata resultatet, då det gäller just att ge en fräsh andedräkt som varar längre.

Någon som vet om det finns en sort som är bättre än alla andra?

Funderar på att testa Lysterin.
Citera
2007-05-23, 06:34
Bannlyst
Lysterin är nog bara mot plack vad jag förstått, men visst kanske det kan hjälpa.

Prova och köp www.sb12.se , och gå in på deras sida där du finner all info om orsak och verkan ang dålig andedräkt.

Sen kan du ju alltid komplettera med tandtråd och tungskrapa så har du en prima munhygien!
Citera
2007-05-23, 08:29
Medlem
paggans avatar
SB12 fungerar faktiskt bra.
Dock håller den inte i 12 timmar som lovat
Citera
2007-05-23, 13:01
Bannlyst
Se till att magen mår bra, ofta kan dålig andedräkt uppstå om magen/matsmältningen är i dåligt skick.
Citera
2007-05-23, 13:09
Bannlyst
Jag har inte så stor erfarenhet av munvatten men fick prova sb12 hos en kamrat, efter det står en flaska i badrummet, dyrt som f*n är det. Har bara provat apotekets gröna flaska förr och man kan lika gärna borsta tänderna och använda spatel till tungan. Sb12 är dock lite skumt för smaklökarna, inget man använder annat än till planerade ansiktskonfrontationer.
Citera
2007-05-23, 13:43
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Jag har ett problem som dyker upp då och då. Trots att jag är väldigt noga med att borsta tänderna så får jag ändå ibland dålig andedräkt!

Nu undrar jag vilken tandkräm eller munvatten som ger de absolut ultimata resultatet, då det gäller just att ge en fräsh andedräkt som varar längre.

Någon som vet om det finns en sort som är bättre än alla andra?

Funderar på att testa Lysterin.
Du kanska ska börja med att kolla så det inte är något medicinskt? Hade en polare som klagade länge på dålig andedräkt och hade testat allt möjligt och till sist gick han till en läkare. Det visade sig att han hade fått näsan knäckt för runt ett år sedan och det fanns kvar levrat blod uppe i andvägarna, som gjorde att hans andedräkt blev minst sagt äcklig. Det fick dom i alla fall bort utan problem och sen dess har han inte haft några problem med det.
Citera
2007-05-23, 19:39
Medlem
Har en egen metod baserad på radikal kemisk totalsanering. Kompisar, mamma och pappa och gamla flammor har också testat den och it works.
Dock kan tänderna missfärgas lite om man gillar den alltför mycket, men det går ju att ta bort å andra sidan.

Vi förutsätter att du inte har någon tandsten eller stora öppna hål som annars kan stinka:

1. Borsta tungan NOGA och LÅNGT BAK med Corsodylgel.
Inga beläggningar får vara kvar. Låt gel ligga kvar på tungan (smakar inte hallon dock)
2. Tandtråd, gärna med lite Corsodylgel på
3. Vänta en timme
4. Borsta tänderna mycket noggrannt
5. Borsta tungan igen, där sitter 90% av bakterierna
6. Skölj med Corsodyl/Hexident i en minut
7. Vänta ytterligare 30 min
8. Avsluta ev med SB12 för maximal säkerhet
9. Du luktar sommaräng.
Citera
2007-05-23, 20:00
Medlem
tandtråd är ett bra medel!
Citera
2007-05-23, 22:01
Medlem
Vobblers avatar
Tandborste, tandtråd och tungskrapa. Redskap som bör finnas i varje hem.
Det räcker som bekant inte att bara borsta tänderna om man vill slippa taskig lukt.
Citera
2007-05-23, 22:50
Medlem
Schaffers avatar
Sluta drick mjölk!
Citera
2012-02-22, 06:20
Medlem
Dålig andedräkt - uttorkning???

Hej,

Det här kanske låter aningen underligt men jag har på senaste tiden fått indikationer om att jag har dålig andedräkt. Har varit på 3-4 intervjuer där människor diskret har hållt för näsan då jag börjat prata med dem, samma sak händer i sociala sammanhang.

Detta har pågått under ett halvårs tid och jag har tidigare ej haft några problem med min andedräkt. Mina arbetskollegor undviker mig, och då jag talar med folk inom 2-3 meters avstånd så får jag reaktioner som att jag luktar apa i käften.

Jag har varit hos 3 läkare som konstaterat att jag inte har dålig andedräkt men samtidigt så får jag de här reaktionerna av min omgivning. Opererade bort halsmandlarna i tron om att det kanske var tonsilloliter jag led av men det hjälpte inte ett dugg. Då jag skrapar baksidan av tungan så luktar det inte illa och jag känner själv ingen speciellt dålig lukt då jag andas ut (har jag käkat kebab så luktar det självklart kebab runt käften då jag blåser ut).

Den enda förklaringen jag har till detta är att det beror på Stockholmsluften. Jag är ursprungligen från Göteborg där jag upplever luften mycket friskare. Den är rent allmänt lättare att andas in och jag blir inte lika uttorkad i munnen.

Detta kom jag fram till idag då jag steg av tåget, kände direkt att luften var friskare att andas in och det blåser mer. I Stockholm upplever jag väldigt ofta att jag är torr/klibbig i munnen. Här nere känner jag mig mer vattning i munnen.

Har ingen annan förklaring till mitt problem förutom att det måste bero på luften. Har experimenterat med alla möjliga typer av munskölj och minttabletter, SB12, Listerine, Zinkoral och har nästan fått värre reaktioner då jag använt dem.

På min 1a intervju stoppade jag i mig en Zinkoraltablett, intervjuaren kände min andedräkt på 3 meters avstånd. Hon satt med handen framför näsan under hela intervjun & frågade tom om jag behövde ett till glas med vatten. Samma sak hände på en annan intervju då jag gurgla Listerine 5 minuter innan jag skulle in.

Det här har varit en enorm psykologisk påfrestning till gränsen där jag slutat mitt jobb och nu isolerar mig på mitt rum. Jag undviker närgångna diskussioner så gott jag kan och pratar bara med folk då jag måste. Då jag skulle hämta ut min tågbiljett igår så ryggade tanten tillbaka och höll för näsan som att jag luktade hästskit i munnen (hade sugit på en citron 30 min innan). Hon undvek att prata med mig, och skrev snabbt ut biljetten.

Sedan jag kom tillbaka till GBG har jag blåst 2 kompisar i ansiktet ett flertal ggr under dagens gång och de känner inget. Jag har också varit i ett flertal affärer och pratat med kassörskor och de tycks heller inte reagera. Så den enda förklaringen jag har till detta är att det måste bero på luften. Vad tror ni? (och ja, jag har försökt med tuggummi och att dricka kopiösa mängder vatten).
Senast redigerad av daligandedrakt 2012-02-22 kl. 06:25.
Citera
2012-02-22, 07:02
Medlem
persbrandt2ks avatar
Jag vet inte om jag vill tro på det här men, tandtråd kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in