2007-05-22, 22:49
Medlem
Sista dagarna har jag märkt att ljudet på datorn sjunkit markant. När jag förut kollat film via VLC etc så har jag haft volymmarkören på runt 15-25. Nu behöver jag ha den på typ 55-65 för att den ska vara på normal ljudnivå. Likadant gäller när jag lyssnar på musik. Får dra upp volymen på datorhögtalarna mycket mer än jag normalt brukar göra.

Har kollat ljudnivåerna i windows och de är helt oförändrade, står nästan på max. Köpte ett xtreme music kort för nått halvår sen och det har funkat felfritt. Någon som vet vad det kan vara för problem som spökar?
Citera
2007-05-23, 13:06
Medlem
Psydexs avatar
Har ditt ljudkort egna inställningar för ljud/effekter? Bra ljudkort brukar ha det.
Det brukar också ligga ett program på aktivitetsfältet som funkar som echolizer.

Kolla om du hittar motsv, anars ominstallera kortet? Inställningar brukar inte påverka sig själva iofs
Citera
2007-05-23, 16:52
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Sista dagarna har jag märkt att ljudet på datorn sjunkit markant. När jag förut kollat film via VLC etc så har jag haft volymmarkören på runt 15-25. Nu behöver jag ha den på typ 55-65 för att den ska vara på normal ljudnivå. Likadant gäller när jag lyssnar på musik. Får dra upp volymen på datorhögtalarna mycket mer än jag normalt brukar göra.

Har kollat ljudnivåerna i windows och de är helt oförändrade, står nästan på max. Köpte ett xtreme music kort för nått halvår sen och det har funkat felfritt. Någon som vet vad det kan vara för problem som spökar?

Som tidigare sagt, brukar finnas både mastervolym och pcmvolym. Kolla så du har båda dem där du vill ha dem.

Kolla så inte nån högtalarkabel glappar nånstans.

Har ditt tangentbord nån volymratt eller så? Det brukar förvisso vara kopplat så det ändrar mastervolymen men kanske finns undantag.

Kolla VLC:s volyminställningar. De är lite sådär halvmuppiga, har vart med om att volymen i vlc spontant blivit jävligt låg när man startat upp det, troligen pga att man råkat knappra in nåt kortkommando omedvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in