Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
P.S. Turf? Jobbar du inom transport-sektorn?

Ditt sätt fungerade också. Förstår dock inte riktigt hur "LETARAD"-funktionen fungerar. Även om det är bökigt med nästlade OM-satser förstår jag iaf hur datorn tänker när den plockar fram rätt resultat, med LETARAD är jag helt på läktaren. Care to explain?

Så här ser det färdiga kodresultatet ut med LETARAD, vilket var betydligt kortare:
=LETARAD(K5;Betygstabell;2)

Och nej, jag jobbar inte inom transport-sektorn. Why? =)

Edit: Hittade en uppgift som var exakt som den jag beskrivit, som var löst med LETARAD. Den är ju helt klart enklare att skriva ut än nästlade OM-satser men jag är fortfarande inte 100% säker på hur den vet att t.ex. 56 = G.
Citera
2007-05-24, 10:40
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Även om det är bökigt med nästlade OM-satser förstår jag iaf hur datorn tänker när den plockar fram rätt resultat, med LETARAD är jag helt på läktaren. Care to explain?
Den letar reda på det första tal i en tabell av ökande värden som är mindre eller lika med det tal du vill jämföra med. Använd "Infoga" - "funktion" så får du lite hjälp. Det finns olika "Leta"-funktioner som fungerar på lite olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Och nej, jag jobbar inte inom transport-sektorn. Why? =)
Turf är en förkortning som används inom vissa transportbolag (och jag antar andra bolag, det är en bemanningsterm)....med ett nick som Turf-Smurf (som det står på din avatar) hade du kunnat vara en kollega.
Citera
2007-05-24, 12:47
Medlem
Citat:
Den letar reda på det första tal i en tabell av ökande värden som är mindre eller lika med det tal du vill jämföra med. Använd "Infoga" - "funktion" så får du lite hjälp. Det finns olika "Leta"-funktioner som fungerar på lite olika sätt.

Ok. Jag måste nog testa runt med denna funktion för att kunna applicera den, för som det är nu förstår jag inte riktigt hur den ska skrivas för att agera som jag vill. Det funkar ju i exemplet, men att använda den i en annan situation kan bli knepigt.

Citat:
Turf är en förkortning som används inom vissa transportbolag (och jag antar andra bolag, det är en bemanningsterm)....med ett nick som Turf-Smurf (som det står på din avatar) hade du kunnat vara en kollega.

Där ser man! Avataren har dock inget med det att göra =) Tack för lösningsförslaget med LETARAD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in