2007-05-22, 16:54
Bannlyst
Funderade nyss på färdigmat och hur det råder någorlunda konsensus bland folk hur värdelöst det är. Dyrt, näringsfattigt, slött, inte speciellt gott brukar det heta och jag skall inte sticka under stol med att jag själv är kluven till hela konceptet. Men hur är det egentligen, om vi plockar fram strikt logiska argument?

Dyrt? I regel ja, men det som föranleder min fråga är att jag ramlade över ett parti billiga fiskgratänger för 10 spänn styck, och jag är liten i maten så det är helt klart överkomligt, även för en studentajävel.

Slött? Absolut, jag avskyr att laga mat och gör allt för att lägga ner så lite tid och möda som möjligt på förberedelserna. Möjligen kan man åberopa nån form av känsloaspekt att det helt enkelt inte känns helt hundra att inte tillreda maten själv av råvaror men nu skulle vi vara logiska, right?

Inte gott? Jodå, det var inget fel på gratängen alls tycker jag.

Återstår då näringsaspekten och det var dit jag ville komma. Är det verkligen så mycket mindre näring i färdigmat jämfört med om man skulle göra den själv från scratch? Jag menar, ta fiskgratängerna. Fisk är ju alltid fisk och inte blir väl den näringsfattigare bara för att nån annan tillrett den förpackat den? Samma med ingredienserna i såsen. Blir den onyttigare bara för att man inte själv rört ihop den och hällt över fisken? Pulvermoset kan man väl ifrågasätta men då folk redan gladeligen slevar i sig egenhändigt fabricerat mossubstitut tycker jag nog att även den kan slinka emellan.

Eller har jag missat nåt vitalt den senaste tiden och det är så att färdigmaten faktiskt har ett allmänt bra omdöme hos folket? Rakkniva bort alla känsloargument och vederlägg min tes om att det egentligen inte alls är någon avgörande skillnad på att köpa färdigt och att göra själv!
Citera
2007-05-22, 17:23
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
http://www.konsumentverket.se/
Citat:
När Konsumentverket 2003 granskade 14 rätter visade sig ingen vara helt lyckad ur både miljö- och hälsosynpunkt. Bara två hade en bra balans mellan olika näringsämnen, enligt riktlinjer som Centrum för Tillämpad Näringslära tagit fram. Hälften var för feta.

Det var visserligen några år sen, men jag tror att tillverkningsprocess och långa lagringstider ger ett mindre/sämre näringsinnehåll än vad det skulle gjort om du tillagade den själv.

Men det finns garanterat sämre och bättre alternativ där ute. Bara för att det är färdigmat så innebär det inte att det per definition är dåligt.

Miljöaspekten på färdigmat är tydligen inte så bra, men den frågade du uttryckligen inte efter så jag lämnar det därhän.
Citera
2007-05-22, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aaargh! condor!
http://www.konsumentverket.se/

Det var visserligen några år sen, men jag tror att tillverkningsprocess och långa lagringstider ger ett mindre/sämre näringsinnehåll än vad det skulle gjort om du tillagade den själv.

Men det finns garanterat sämre och bättre alternativ där ute. Bara för att det är färdigmat så innebär det inte att det per definition är dåligt.

Miljöaspekten på färdigmat är tydligen inte så bra, men den frågade du uttryckligen inte efter så jag lämnar det därhän.

Nej, miljöaspekten frågade jag inte efter men bara för att elda på lite så tar vi väl med den också då. Mycket förpackning per mängd innehåll antar jag. Eller? En likvärdig måltid tillagad med egna råvaror lär väl generera en hel del förpackningsmaterial också, right?
Citera
2007-05-22, 19:12
Medlem
woofers avatar
Om man käkar på någon av dom stora snabbmatsrestaurangerna: McD, MK, MAX och liknande så går det åt minde förpackningsmaterial, energi och transporter än om du skulle lagat liknande mat hemma.
Citera
2018-06-14, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av John.d.oesson
Då ska vi med lite logik lista ut vad MK står för
McD, x, MAX och liknande
Vad vet vi om x (Nämns tillsammans med 2 av 3 största hamburgerkedjorna BurgerKing saknas i uppräkningen)(BurgerKing hade troligtvis förkortats BK i uppräkningen)

Vi har okänd MK saknar BK ---->MK ska vara BK!!!
Hur djupt dök du för att hitta denna tråd 10-11 år efter senaste inlägg?

Jag tror också det ska vara BK. Men det skadar inte att fråga.

“When you assume, you make an ass out of u and me.”

"Hur djupt dök du för att hitta denna tråd 10-11 år efter senaste inlägg?"

Använd logik även här så hittar du säkert rätt svar.
Citera
2018-08-03, 16:53
Medlem
Den stora skillnaden är ju i smaken och fräschheten. Tror inte att den är "dålig" näringsmässigt. Om man inte äter samma rätter varje dag såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in