2007-05-22, 14:52
Medlem
LiKaShings avatar
Hej, en kort fråga. Kan jag värma mjölk i vattenkokare? Om det är så att mjölken bränns när den närmar sig 100 grader, skulle jag då kunna göra så att jag stänger av vattenkokaren närmer den börjar "fräsa"?

Tack!

// L
Citera
2007-05-22, 15:00
Medlem
toMishs avatar
Självklart går det, men risken är rätt stor att du misslyckas med att ta bort den innan det blir för varmt. Använd kastrull istället.
Citera
2007-05-22, 16:05
Medlem
tror att "mjölkokaren" snabbt skulle bli redigt sunkig inuti. Värm mjölken i en mikro istället är mitt tips.
Det finns väl någon pryttel för att värma välling i nappflaska, kanske kan användas för mjölk också.
Citera
2007-05-22, 16:13
Bannlyst
Du bränner fast mjölk på elementet så den blir nog inte skoj att göra ren sen, men en gång går det ju ialla fall. Själv värmer jag mjölk i micron, på vintern när stora termosen med oboy ska med åker hela mjölkpaket in
Citera
2007-05-22, 16:17
Medlem
CashBlows avatar
Mjölken "bränns" inte vid vid en viss temperatur utan av att vattnet i proteinmolekylerna avdunstar och den där vidriga hinnan bildas.

Det blir alltså en hinna redan vid rumstemperatur om vattnet får avdunsta från ytskiktet, fast det tar längre tid.

Din vattenkokare kommer att bli den äckligaste i hela världen.
Citera
2007-05-22, 16:51
Medlem
woofers avatar
Mjölk är ju dessutom lite lömskt att koka. Först är den lugn, snäll och kokar inte. Sekunden senare kokar den över och det din vattenkokare övergår blixtsnabbt till att bli en mjölkvulkan.
Citera
2007-05-22, 16:58
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Mjölk är ju dessutom lite lömskt att koka. Först är den lugn, snäll och kokar inte. Sekunden senare kokar den över och det din vattenkokare övergår blixtsnabbt till att bli en mjölkvulkan.

Q När börjar mjölk koka?

A: När man vänder sig om.
Citera
2007-05-23, 00:21
Citat:
Ursprungligen postat av Aaargh! condor!
Q När börjar mjölk koka?

Humor :P

Men seriöst, vad är dess kokpunkt?
Citera
2007-05-23, 00:35
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Humor :P

Men seriöst, vad är dess kokpunkt?

Kokpunkt? Vad sägs om hundra grader?
Citera
2007-05-23, 00:57
Medlem
LiKaShings avatar
Tack för era svar. Det blev mikron, varför tänkte jag inte på den?

Helt apropå: Finns det nåt äckligare en skinnet på mjölk som stått? Usch!
Citera
2009-10-25, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aaargh! condor!
Q När börjar mjölk koka?

SÅ sant!
Citera
2009-10-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Hej, en kort fråga. Kan jag värma mjölk i vattenkokare? Om det är så att mjölken bränns när den närmar sig 100 grader, skulle jag då kunna göra så att jag stänger av vattenkokaren närmer den börjar "fräsa"?

Tack!

// L

En väldigt sen natt efter några alldeles för många tyckte jag att vattenkokaren hade allt man kan begära för att koka en burk pilsnerkorvar. Den vattenkokaren använde jag aldrig igen då korvsmaken inte släppte. Och dessutom, föga överaskande hade varenda korvskinn spruckit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in