2007-05-22, 13:42
Medlem
Tjenare.
Jag be så hemskt mycket om ursäkt för rubriken men jag har dårlig fantasi.
Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa. Jag och min mssql databas har suttit och funderat ett bra tag. Det jag har funderat över är hur man gör en query som skapar tabellen 'Namn' men tar kolumn 'Fname' och 'Ename' från en annan tabell. (den lätta biten) Sen vill jag att 'Fname' och 'Ename' hamnar i samma kolumn OCH samma rad. I formatet 'Fnamn_Ename'.

Med min begränsade kunskaper om SQL så vet jag inte om det här är möjligt. Men det är det jag vill försöka göra, fåga inte varför för jag har inget bra svar. Hoppas ni flashbackare kan hjälpa mig med den. (hoppas ni förstår vad jag menar.)
Citera
2007-05-22, 14:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _viskarsmurfen_
Tjenare.
Jag be så hemskt mycket om ursäkt för rubriken men jag har dårlig fantasi.
Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa. Jag och min mssql databas har suttit och funderat ett bra tag. Det jag har funderat över är hur man gör en query som skapar tabellen 'Namn' men tar kolumn 'Fname' och 'Ename' från en annan tabell. (den lätta biten) Sen vill jag att 'Fname' och 'Ename' hamnar i samma kolumn OCH samma rad. I formatet 'Fnamn_Ename'.

Med min begränsade kunskaper om SQL så vet jag inte om det här är möjligt. Men det är det jag vill försöka göra, fåga inte varför för jag har inget bra svar. Hoppas ni flashbackare kan hjälpa mig med den. (hoppas ni förstår vad jag menar.)
Skapa tabell som heter newtable med ett fält som heter fullname, hämta sedan alla för och efternamn från tabellen users och lägg ihop dessa i den nyskapade tabellen:

[PHP]CREATE TABLE [newtable]
(
[fullname] [varchar] (80)
)
GO
INSERT INTO [newtable] SELECT fname +' '+Ename from users
GO[/PHP]

PS. Jag fixade till rubriken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto