2007-05-22, 16:47
Medlem
mirkus avatar
Värm och 5-56!!!
Citera
2007-05-22, 18:27
Medlem
core_s avatar
Skit i värmepistoler och allt vad 5-56 heter och använd något som gör jobbet effektivt.

Ett litet fotogenbad en stund innan du attackerar nipplarna släpper till och med den mest fastrostade sådan.
Har aldrig, ALDRIG dragit av en nippel när jag använt mig av den metoden
Citera
2007-05-23, 01:46
Bannlyst
taCK för delad erfarenhet

Nu blir det ut o hammras!! Imorgon då.
Citera
2007-05-23, 11:53
Medlem
Tönnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Skit i värmepistoler och allt vad 5-56 heter och använd något som gör jobbet effektivt.

Ett litet fotogenbad en stund innan du attackerar nipplarna släpper till och med den mest fastrostade sådan.
Har aldrig, ALDRIG dragit av en nippel när jag använt mig av den metoden

Berätta mer!!! aldrig hört talas om detta trick? bad? sprejar du du på eller? vad blir effekten rent fysiskt?
mycket intressant.

jag kör alltid gassvets. Om skiten går av får man köpa nytt ok i värsta fall.
Citera
2007-05-23, 12:19
Medlem
Erk Swedes avatar
nipplar

normalt sett fungerar ,fotogen o 5,56 ,värme o dyl,men rör det sig om en volvo av 90talssnitt så bildas vitrost,och den går nästan inte knäcka,nya rör brukar vara standard,men även att man tvingas byta ok...
Citera
2007-05-23, 15:47
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tönne
Berätta mer!!! aldrig hört talas om detta trick? bad? sprejar du du på eller? vad blir effekten rent fysiskt?
mycket intressant.

jag kör alltid gassvets. Om skiten går av får man köpa nytt ok i värsta fall.

Fotogen löser rost något djävulskt bra. Duger till och med för att få dän fastrostade plåtfälgar från navet

Brukar duscha på och lirka lite på nippeln så det tränger ner, låta det ligga där och gnaga lite på rosten ett tag och sen göra om proceduren igen tills nippeln släpper. Mycket effektivt

Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
normalt sett fungerar ,fotogen o 5,56 ,värme o dyl,men rör det sig om en volvo av 90talssnitt så bildas vitrost,och den går nästan inte knäcka,nya rör brukar vara standard,men även att man tvingas byta ok...
Min eminenta 740 av 90-talssnitt har aldrig behövts byta några ok på pga av de här problemen.
Däremot kan det var avsevärt mycket jävligare på dom fordonen som har Bendix (sent 1990 och framåt), då nipplarna mycket taktiskt är placerade uppåt, istället för som på gamla Girling, där dom är placerade aningens bättre
Citera
2016-03-08, 20:59
Medlem
5,56 gjorde nog gott, sprayade påt dan innan. hade int oket när jag börja. Ringde en vän som tipsa om att en skulle dra till med hammaren,släggan, så nära jag våga. När jag kom hem med det nya oket, spruta på mer 5,56 sedan drog jag till med ordentlig kraft några ggr och bad till... vad vet du
Köpte en go nyckel på AD 108:- en öppen U nyckel som en kommer åt alla utom en, kant på . Höllimot med hyfsad STOR Rörtång, och skiten släppte
Citera
2016-03-09, 00:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedsnakebite
5,56 gjorde nog gott, sprayade påt dan innan. hade int oket när jag börja. Ringde en vän som tipsa om att en skulle dra till med hammaren,släggan, så nära jag våga. När jag kom hem med det nya oket, spruta på mer 5,56 sedan drog jag till med ordentlig kraft några ggr och bad till... vad vet du
Köpte en go nyckel på AD 108:- en öppen U nyckel som en kommer åt alla utom en, kant på . Höllimot med hyfsad STOR Rörtång, och skiten släppte
Du skulle fått samma nyckel men en hel sats någon annanstans för den pengen.

närå,,, goa verktyg är bra. Behöver man bara en så är inte priset hela världen heller. Men lösningen ligger främst i att spraya rostlösare dagen före och lite precis när man sätter igång. Det gör jag alltid på planerade arbeten och jag har sällan problem. Har bara missat en krängningshämmarlänk en gång, men det gick att såga av skiten till bult.

Nipplarna på bromsoken känner jag på först och sitter det så ryker hela röret. Ofta är ju röret ändå fastärgat i nippeln och vrider sig med nippeln. Då är det lika bra att byta eller kona om.
Det var ett tag sedan jag kände hur nippeln började släppa för att i nästa sekund inse att halva satt kvar i oket. Såna problem har jag inte haft sedan jag började underhålla bromsarna genom att lufta lite då och då. Det håller nippeln och svordomarna på en lagom nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in