2007-05-21, 23:25
Medlem
.Katlas avatar
Undanber mig etik och moral - jag har ett seriöst duvproblem, har försökt på diverse trevliga sätt att bli av med dom, men dom vägrar flytta från min balkong. Duvskiten som fick bägaren att rinna över föll på mig när jag satt och drack en pilsner igår kväll. Nu ska dom bort.

Vet att man kan blanda något/några ämnen med fågelmat, som sedan sväller i magen och tar livet av dom - men kan inte för allt i världen komma ihåg vad det var. Hjälp mig flashback.
Citera
2007-05-22, 00:36
Medlem
fuskas avatar
torkade gulaärtor..... har fått för mig att det funkar. Dom borde svälla i magen så dom dör.
Citera
2007-05-22, 12:32
Medlem
pihops avatar
Okokt ris är väl en klassiker?
Citera
2007-05-22, 13:41
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Torra ärtor och bönor tros populärt orsaka fåglars död därför att de skall svälla i magen. Detta är en myt.

Fåglarna dör av giftet hemaglutin som finns i torra baljväxter.

Vill man välja extra giftiga bönor bör man ta röda Kidney bönor. Så litet som 4-6 okokta bönor kan orsaka förgiftningssymptom hos en normal man. Blötlägg bönorna och krossa dem sedan till en gryning massa. Mata duvorna med detta och de kommer inom kort att störta. Se till att inga andra djur kommer åt bönsmeten.

Andra gifter du kan använda för att döda asen är de flesta insektsgifter, ex Myrr och Radar. Glykol är ytterst effektivt med.

Råttgift är närmast verkningslöst på fåglar. (annan typ av blod)
Citera
2007-05-22, 13:57
Medlem
GalFisks avatar
Jag har hört att en del fåglar håller sig borta om man hänger upp en död artsfrände, vet dock inte hur bra det funkar på just duvor.
Citera
2007-05-22, 15:00
Medlem
.Katlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag har hört att en del fåglar håller sig borta om man hänger upp en död artsfrände, vet dock inte hur bra det funkar på just duvor.

Är inte riktigt säker på vad grannarna skulle tycka om jag började hänga fågellik ut från balkongen..
Citera
2007-05-22, 15:01
Medlem
.Katlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Torra ärtor och bönor tros populärt orsaka fåglars död därför att de skall svälla i magen. Detta är en myt.

Vill man välja extra giftiga bönor bör man ta röda Kidney bönor. Så litet som 4-6 okokta bönor kan orsaka förgiftningssymptom hos en normal man. Blötlägg bönorna och krossa dem sedan till en gryning massa. Mata duvorna med detta och de kommer inom kort att störta. Se till att inga andra djur kommer åt bönsmeten.

Andra gifter du kan använda för att döda asen är de flesta insektsgifter, ex Myrr och Radar. Glykol är ytterst effektivt med.

Tackar ödmjukast.
Citera
2007-05-22, 19:55
Medlem
exvitros avatar
Tror nog mest på direkt attack. Typ luftvapen. Behövs nog inte ens ladda med skott, utan skrämma dem med luftskott, även om det sliter på fjädern. Göres det regelbundet, så lär sig duvorna. Min El-gamo skrämmer de flesta fåglar, utan skott...
Citera
2007-05-22, 20:12
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Glömde skriva att giftet i bönorna förstörs efter ca 10min kokning. Använd dem alltså blötlagda men råa.
Citera
2007-05-22, 22:35
Medlem
piratkaptens avatar
Jag vet att utstrött svavel håller borta de flesta djur från tomter och liknande, kanske det även funkar på fåglar. Värt ett försök iaf?
Citera
2007-05-22, 23:00
Medlem
Skit i grannsämjan och köp en gasolkanon!

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=612&typ=1

Mvh,
Kaj
Citera
2007-05-23, 00:05
Medlem
West-ens avatar
Klassikern är kalciumkarbid, CaC2, vilket utvecklas till acetylengas i kontakt med vatten, och eftersom inte fåglar kan rapa (har jag för mig iaf), så ska de sprängas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in