• 1
  • 2
2007-05-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Står det jordgubbsjuice så är det jordgubbsjuice. Däremot så innehåller shaken (som du själv kan läsa i mitt förra inlägg) förutom detta även smakämnen som smakar jordgubbe. Artifisiella smakämnen används ju i princip överallt så det är ju inget som bara gäller Mcdonalds.

Det är ju möjligt att dom ändrat recept efter att deras ursprungliga recept kom ut i media. Folk kanske renav krävde att en jordgubbsshake ska innehålla jordgubbar. Men jag vidhåller att den _förut_ innehöll flera hundra olika saker och inet en endaste liten jordgubbsbit.
Citera
2007-05-21, 23:22
Medlem
ssshhs avatar
I stort sett all ost innehåller löpe, som traditionellt utvinns ur kalvmagar. För att osten ska ysta sig använder sig mejerierna enzymet kymosin som oftast utvinns ur importerade kalvmagar från diverse länder.
Citera
2007-05-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
I stort sett all ost innehåller löpe, som traditionellt utvinns ur kalvmagar. För att osten ska ysta sig använder sig mejerierna enzymet kymosin som oftast utvinns ur importerade kalvmagar från diverse länder.
Även det en sanning med modifikation då man numera även kan tillverka detta ämne (kymosin) med hjälp av bakterier och jästsvampar. Som inte på något vis gjorde saken bättre om jag får tycka till.
Citera
2007-05-21, 23:33
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Det är ju möjligt att dom ändrat recept efter att deras ursprungliga recept kom ut i media. Folk kanske renav krävde att en jordgubbsshake ska innehålla jordgubbar. Men jag vidhåller att den _förut_ innehöll flera hundra olika saker och inet en endaste liten jordgubbsbit.

Tja det är väl möjligt att du har rätt det vet jag inget om. Men som sagt det är inte speciellt ovanligt med enbart syntetiska smakämnen. Har svårt att tänka mig att det skulle blivit någon folkstorm mot just McD jordgubbsshake.

Sen förekommer det ofantligt mycket rykten och påståenden kring Mcdonalds och maten så bara för att man hört något så är det inte sant. Media är inte en pålitlig källa.
Citera
2007-05-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Tja det är väl möjligt att du har rätt det vet jag inget om. Men som sagt det är inte speciellt ovanligt med enbart syntetiska smakämnen. Har svårt att tänka mig att det skulle blivit någon folkstorm mot just McD jordgubbsshake.

Sen förekommer det ofantligt mycket rykten och påståenden kring Mcdonalds och maten så bara för att man hört något så är det inte sant. Media är inte en pålitlig källa.

Det är inte alls ovanligt , Dock så är det jävligt fult att använda sig av dessa för att spara några ören. Jag vill iallafall ha jordgubbar i min jordgubbsshake och sparris i min sparrissoppa.

I fallet med sparrissoppa har ICA varit riktigt jävliga. Den innehåller hela 0.5% sparris , resten är smakämnen. Är vi så snåla att dom inte kan höja priset med ett par kronor och låta soppan ha 20% sparris, eller handlar det om att ICA oavsett pris tjänar mer pengar om det är syntetiskt.
Citera
2007-05-22, 00:30
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth

Jag vet inte hur nogräknande Du är var du äter är med faktagranskningen, men jag såg samma lista nyss på deras program. Många, många ingredienser men inte en jordgubbe så långt ögat nådde.
Citera
2007-05-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
Och vi ororar oss från vilket land köttet vi äter kommer ifrån? När vi äter kalvmagar från hela världen i vissa fall dagligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in