2007-05-20, 19:06
Medlem
FlyingMachines avatar
Hejsan.
Får inte igång trådlösa nätverket till Ubuntu Feisty Fawn 7.04 (har provat Ubuntu-forumet) och hade tänkt avinstallera det.
Hur gör jag detta? Förr har jag bara formaterat partitionerna (inkl /boot) men nu känner jag inte för att formatera Windows-partitionen vilket jag blivit tvungen att göra.

Hur går jag till väga utan att förstöra något för Windows?
Citera
2007-05-20, 19:53
Medlem
Sigmaswes avatar
Boota upp en live cd med partitionerings verktyg (Gparted borde finnas på Ubuntu skivan). Ta bort partitionerna som har med Ubuntu att göra. Starta om datorn och sätt i en Windows skiva. Öppna så att du får fram ett kommandofönster och skriv "fixmbr", för att se till att bootningen funkar som vanligt igen.

Tror att det var så iallafall
Citera
2007-05-20, 23:58
Medlem
LiveCD behövs nog inte, det är bara att köra in någon distros installations-CD och sedan formatera allt utom den partition som är märkt med NTFS
Citera
2007-05-21, 09:34
Medlem
von Schmerzs avatar
Ladda ner Linux Rescue Disc från http://www.sysresccd.org/Main_Page
Starta upp och skriv run_qtparted i kommandoraden. Ta bort alla gamla partiotioner och lägg in en NTFS-partition istället. Installera om windows.

Alla borde ha en sån skiva liggandes. Mycket bra att ha när man byter os.
Citera
2007-05-21, 17:19
Medlem
Sigmaswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProbablyX
LiveCD behövs nog inte, det är bara att köra in någon distros installations-CD och sedan formatera allt utom den partition som är märkt med NTFS

Ubuntus installations skiva är ju en livecd, om han redan installerat Ubuntu antar jag att det är enklast att använda den...
Citera
2007-05-21, 19:31
Medlem
Rizados avatar
Är det inte lite onödigt att fippla med liveskivor och annat?

I Windows gå in i kontrollpanelen och in i administrativa nånting. Leta dig vidare till nåt som heter diskhantering eller nåt. Högerklicka på linux partitionen och välj formatera. Sen var beredd med xp skivan och kör fixmbr.

Men har du testat att få hjälp här? På Ubuntuforums försvinner tråden från första sidan på ett nafs nu för tiden. Dessutom är det så många hjälp med trådlöst att man itne orkar läsa dem.
Citera
2007-05-21, 19:36
Medlem
FlyingMachines avatar
Har nu tagit bort partitionerna. Startade som vanligt, GRUB Error (hade väntat mig det). Satte i XP skivan men hittade inte någon kommandotolk (eller annat sätt att köra fixmbr heller). Nåja tänkte jag, blir till att formatera.
Startade om datorn och helt plötsligt funkar den som vanligt igen? ^^

Ett problem dock, jag resizade tillbaks C: till hela hårddisken igen men windows hittar bara 27,2 GB (den är på ~40).
Norton Partition Magic säger att filsystemet är korrupt, dock hjälper det inte att köra chkdsk. Tips någon?
Citera
2007-05-21, 19:44
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Har nu tagit bort partitionerna. Startade som vanligt, GRUB Error (hade väntat mig det). Satte i XP skivan men hittade inte någon kommandotolk (eller annat sätt att köra fixmbr heller). Nåja tänkte jag, blir till att formatera.
Startade om datorn och helt plötsligt funkar den som vanligt igen? ^^

Ett problem dock, jag resizade tillbaks C: till hela hårddisken igen men windows hittar bara 27,2 GB (den är på ~40).
Norton Partition Magic säger att filsystemet är korrupt, dock hjälper det inte att köra chkdsk. Tips någon?
Släng i livecd och kolla med fdisk. Partition Magic suger stenhårt
Vet inte hur många gånger jag lyckats sabba nåt med det programmet, och när man väl har problem så klarar det inte av att göra något utom att spotta ur sig massa felmeddelanden.
Citera
2007-05-22, 16:24
Medlem
FlyingMachines avatar
Har kollat med Gnome Partition Editor och QParted.. Båda säger att disken används till fullo.. Hittas dock bara 27 i win.
Citera
2007-05-22, 18:04
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Har kollat med Gnome Partition Editor och QParted.. Båda säger att disken används till fullo.. Hittas dock bara 27 i win.
Kolla med fdisk istället. GUIerna ger dig ingen info.
Kör:
Kod:
sudo fdisk -l /dev/hda
Byt ut hda mot vad din disk heter, ser du i tex qtparted. Det brukar vada hda eller sda eller något sådant.

Tex så när jag kör det på min disk får jag:
Kod:
sudo fdisk -l /dev/mapper/isw_bbdjfefhjf_HDS72161_RAID

Disk /dev/mapper/isw_bbdjfefhjf_HDS72161_RAID: 329,3 GB, 329392586752 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 40046 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/mapper/isw_bbdjfefhjf_HDS72161_RAID1   *           1        2550    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/mapper/isw_bbdjfefhjf_HDS72161_RAID2            2551        5100    20482875   83  Linux
/dev/mapper/isw_bbdjfefhjf_HDS72161_RAID3            5101        5291     1534207+  82  Linux växling / Solaris
/dev/mapper/isw_bbdjfefhjf_HDS72161_RAID4            5292       40046   279169537+   6  FAT16
Sista disken är dock INTE en FAT16 utan en ext3. FAT16 kan inte ens vara så stor. Nu vågar jag inte riktigt byta till rätt då jag är rädd att något ska hända och för att det inte spelar någon roll för mig.
Citera
2007-05-22, 18:21
Medlem
FlyingMachines avatar
fdisk visar även den hela hda som full hårddisk: HPFS/NTFS
Citera
2007-05-22, 18:45
Medlem
Rizados avatar
Citat:
fdisk visar även den hela hda som full hårddisk: HPFS/NTFS
Ingen aning, kanske är bäst om du blåser skiten. Och denna gång gör rätt. Det finns nämligen anledningar till att man ska dela upp disken, och du har just stött på en av dem.

En liten på kanske 15 -20 gb där du installerar operativet. Och sedan delar du upp resten på ett bra sätt. Förstora ALDRIG diskar annat än bakåt. Alltså om du har två partitioner bör du inte förstora den andra över den första för då skiter det sig väldigt lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in