2007-05-20, 18:04
Medlem
Herr Krattas avatar
Hajhaj! Jag har kollat runt och läst lite om FTP. Jag skulle vilja skicka en fil till en vänn genom ftp men vet dock inte hur jag gör.. kan någon hjälpa mig?
Citera
2007-05-20, 18:15
Medlem
Ondkvists avatar
Du loggar in på hans ftp-server med ditt tilldelade användarnamn och lösenord via din ftp-klient. Har du en grafisk klient så ser det ut ungefär som i Utforskaren i de flesta fall, kör du med Windows inbyggda CLI-version så ger du send-kommandot efter att du har etablerat kontakt. Du kan även välja att öppna en nätverksplats via Windows-GUI och ange ftp-adress och användare/lösen.

Men jag betvivlar att din "vänn" har en ftp-server igång.
Citera
2007-05-20, 18:19
Medlem
DennisOlofs avatar
Ondkvist precis.

Din kompis (ni är två stycken) eller du, installerar en FTP server, enklast är nog Serv-U , finns mycket hjälp till den också i manualerna.

Därefter måste ni öppna upp port 21 i brandväggen om ni har ensådan, så att den som kör ftp klienten kan ta sig in till ftp servern. Man behöver oftast köra i "passive mode" i ftp programet för att man ska kunna logga in på ftp servern.

Sedan skapar man konto, läs och skrivrättigheter till olika mappar osv. Sedan kan ftp klienten ladda upp och ladda ner filer.

Sök på nätet står nog ganska mycket och man kan hitta hjälp hur man gör.
Citera
2007-05-20, 18:41
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Ondkvist precis.

Din kompis (ni är två stycken) eller du, installerar en FTP server, enklast är nog Serv-U , finns mycket hjälp till den också i manualerna.

Därefter måste ni öppna upp port 21 i brandväggen om ni har ensådan, så att den som kör ftp klienten kan ta sig in till ftp servern. Man behöver oftast köra i "passive mode" i ftp programet för att man ska kunna logga in på ftp servern.

Sedan skapar man konto, läs och skrivrättigheter till olika mappar osv. Sedan kan ftp klienten ladda upp och ladda ner filer.

Sök på nätet står nog ganska mycket och man kan hitta hjälp hur man gör.
ah k, nu har jag mera koll på saken Bara för att byta ämne tänkte jag fråga om det är möjligt att bygga en chatt i en DOS fil? o,0
Citera
2007-05-20, 18:57
Medlem
Går redan i en simpel BAT-fil:

@echo off
SET DIRCMD=0
DOSKEY /XHISTORY
SHARE /NC
TREE C:\ chat /f /a
CLS
CHOICE /C abcd Skriv in din text
ECHO Jag är en haxxor

...

Du vet att det är 18-årsgräns här på forumet, ditt enerverande lilla okunniga kryp?
Citera
2007-05-20, 19:25
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noll

Du vet att det är 18-årsgräns här på forumet, ditt enerverande lilla okunniga kryp?

Dar sa du ett sant ord.
Citera
2007-08-29, 20:54
Medlem
nikgusta78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noll
Går redan i en simpel BAT-fil:

@echo off
SET DIRCMD=0
DOSKEY /XHISTORY
SHARE /NC
TREE C:\ chat /f /a
CLS
CHOICE /C abcd Skriv in din text
ECHO Jag är en haxxor

...

Din dryge fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in