2007-05-19, 21:25
Medlem
Arkhons avatar
Hej.
Jag är ute efter ett program som man kan använda för att kolla vilken ping man har till en bestämd ip eller url.
Några förslag?

Tack på förhand
/Arkhon
Citera
2007-05-19, 21:27
Medlem
micaeles avatar
Kommandot ping i dos (cmd) lär fungera väl, både för ip och url.
Citera
2007-05-19, 21:32
Medlem
krijgenics avatar
ftp://ftp.ea.com/pub/origin/patches/uo/uotrace.exe

Den är till för att testa ping mot Ultima Online servrar egentligen, men jag tycker den är utmärkt till detta! Välj Advanced, skriv in IP:et, och välj "poll".

Traceroute-funktionen med poll är underbar också. Perfekt för att hitta dåliga hops.
Citera
2007-05-19, 21:32
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Kommandot ping i dos (cmd) lär fungera väl, både för ip och url.

Åhh, visste inte att det fanns i XP. Tack.

EDIT: Testade krijgenic's UO-tips och fick ganska bra ping. Jag undrar dock huruvida buffer-storleken spelar någon roll, det är väl mest bandbredd man kollar med hög buffer?
Citera
2007-05-19, 22:01
Medlem
sp1rits avatar
C:\WINDOWS\system32\ping.exe -n 233 www.telenor.no

så ser min pingtestare ut , "-n" 233" får den att pinga adressen 233 ggr ( för att se lite bredare spektrum än de 4(?) som e default.
Urlen kan skrivas som ip oxo om det önskas.
Citera
2007-05-20, 02:23
Medlem
Det är väl ändå olagligt att pinga till servrar som man inte äger. Eftersom pingning kan räknas som ett försök till DDoS attack.. Fast jag vet inte. Nån som kan bekräfta/dementera?
Citera
2007-05-20, 08:26
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Det är väl ändå olagligt att pinga till servrar som man inte äger. Eftersom pingning kan räknas som ett försök till DDoS attack.. Fast jag vet inte. Nån som kan bekräfta/dementera?

Onödigt med för mycket ping mot samma server kanske, men inte olagligt.

DDoS med vanlig ping och en dator är inte mycket till försök, inget att skryta med precis.
Citera
2007-05-20, 10:05
Medlem
Arkhons avatar
Många servrar verkar inte ha en tacksam inställning till pinging, det är väldigt få som jag lyckas pinga. Jag blev avstängd i 5 min ifrån flashback efter att ha pingat www.flashback.org med 32 bytes några gånger.

Jag märker förövrigt hur pingen ökar ju högre bufferten är, eller är det bara slumpen? Jag vill se hur pingen är i riktiga spel-förhållanden, och i spel brukar ju dataströmmen ligga på runt 5 kb/s, medans ping-testet bara skickar 32 bytes per sekund. Jag har därför två följdfrågor:

1. Ökar latencyn för att värddatorn måste arbeta mer när man har en stor buffert, eller har det med anslutningen att göra?
2. Hur fungerar det med ping i online-spel, testar applikationerna hastigheten med 32 bytes eller skickar de mer data per ping?
Citera
2007-05-20, 10:15
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
1. Ökar latencyn för att värddatorn måste arbeta mer när man har en stor buffert, eller har det med anslutningen att göra?
När din MTU är överstigen så fragmenteras paketet och tar således extra tid att defragmenteras och sedan svaras på.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
2. Hur fungerar det med ping i online-spel, testar applikationerna hastigheten med 32 bytes eller skickar de mer data per ping?
Ping i spel brukar vara väldigt små paket (så små som deras ramverk stödjer) för att sedan mäta fram och tillbaka.
Citera
2007-05-20, 10:39
Medlem
Megaforces avatar
Även förbindelser med hög kapacitet (bandbredd) kan ha relativt höga pingtider pga att man kör med komprimering mm. Dessutom kan routrar med aktiverad qos faktiskt prioritera annan trafik än ping varpå pingvärdena egentligen blir för höga.

Vad som egentligen är mest intressant att mäta med ping är om man förlorar paket. Det är förlorade paket som ger upphov till dåliga prestanda eftersom omsändningar mm måste göras.
Citera
2007-05-20, 10:59
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
När din MTU är överstigen så fragmenteras paketet och tar således extra tid att defragmenteras och sedan svaras på.

Hade aldrig hört talas om MTU tidigare, men tydligen så ligger den på 1500 bytes normalt enligt vad jag läst, så det förklarar ju en hel del eftersom jag försökte pinga med några tusen byte.

Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Ping i spel brukar vara väldigt små paket (så små som deras ramverk stödjer) för att sedan mäta fram och tillbaka.

Ok, så om man har en viss ping i ett spel så indikerar det ganska bra vilken ping man har rent generellt?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad som egentligen är mest intressant att mäta med ping är om man förlorar paket. Det är förlorade paket som ger upphov till dåliga prestanda eftersom omsändningar mm måste göras.

Såvida man inte spelar onlinespel och misstänker att man har dålig ping, då det krävs att man inte förlorar paket samt att uppkopplingen är snabb.
Citera
2007-05-20, 11:12
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Även förbindelser med hög kapacitet (bandbredd) kan ha relativt höga pingtider pga att man kör med komprimering mm. Dessutom kan routrar med aktiverad qos faktiskt prioritera annan trafik än ping varpå pingvärdena egentligen blir för höga.

Som du säger med QoS gör en ISP jag gör diverse jobb för lite då och då, fast tvärt om.
Vilket gör att ping i sig är rätt missvisande för allt annat är paketförluster som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in