2007-05-19, 21:14
Medlem
cavalls avatar
vilken är det längsta avståndet, teoretiskt, man kan skjuta ihjäl på?

Vet att det finns en som har ett rekord, det är inte det jag är ute efter, utan hur pass långt det är teoretiskt möjligt.
Citera
2007-05-19, 21:30
Medlem
InteIgens avatar
gissar att http://en.wikipedia.org/wiki/M82_Barrett_rifle är en utav de bästa.

Sen så har jag hört ett rykte om en person i norrland som jagade topfågel med helmantlade kulor (förs för att inte förstöra fågel tror jag). Som hade oturen att träffa en annan person 11km från hans/hennes position.
Citera
2007-05-19, 21:55
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall

Vet att det finns en som har ett rekord, det är inte det jag är ute efter, utan hur pass långt det är teoretiskt möjligt.

Skulle ju hjälpa om man fick reda på vilken typ av vapen det får gälla samt om det måste vara en "siktat" skott så att säga, annars är det väl bara att leta reda på det vapen som har absolut högsta utgångshastighet, säga att förhållandena är medvind i skottriktningen samt avfyra sagda vapen i 45 graders vinkel, tills man träffar någon.

Annars tror jag att kryssningsmissiler har en ganska lång räckvidd.
Citera
2007-05-19, 22:04
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:

52 km med en 155 mm kanon. På andra sidan jorden med en robot.

Med andra ord så kanske du skall ange vilken typ av vapen det skall vara.
Citera
2007-05-19, 22:05
Medlem
Kiress avatar
Överlägset längsta teoretiska dödliga räckvidden borde ju en sk. ICBM inneha.
Citera
2007-05-19, 22:11
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Skulle ju hjälpa om man fick reda på vilken typ av vapen det får gälla samt om det måste vara en "siktat" skott så att säga, annars är det väl bara att leta reda på det vapen som har absolut högsta utgångshastighet, säga att förhållandena är medvind i skottriktningen samt avfyra sagda vapen i 45 graders vinkel, tills man träffar någon.

ICBM vettu....
Interkontinentala....säger allt. När man kan skjuta från kontinent till kontinent så börjar det bli svårslaget....då är nästa klass interplanetära...och eftersom vi ännu inte hittat liv på andra planeter som vi kan kriga med så finns det ingen anledning till att utveckla sådana vapen.

Men jag antar att trådskaparen menade "vanliga" eldhandvapen och inte missiler eller ens vanligt granatartilleri.

Sanning är nog att med rätt vapen så kan du nästan skjuta så långt som du kan se och identifiera målet på.

AK4 är direkt dödlig på 2km håll och kulan går 5 km om man riktar vapnet vinklat snett uppåt.
Problemet är bara precisionen, bara för att man teoretiskt kan skjuta någon på 5 km håll och döda den med en bra träff, så är just träffsannolikheten minst sagt minimal.

.408 CheyTac Intervention
http://world.guns.ru/sniper/sn63-e.htm
är gjord för att skjuta på långa avstånd med. Behåller överljudshastihet på avstånd längre än 2000 meter och har mer energi än .50BMG på avstånd över 700 meter (är en mindre och lättare kula än .50BMG).
CheyTac systemet hävdar att det klarar sub-MOA precision på avstånd upp till 2500 yards (2270 meter).

Ryska 14.5mm skulle troligen också kunna bli ett bra vapen, då det har hög energi (dubbla jämfört med .50BMG vid mynningen) och tung kula. Finns dock inte i höggradig kvalité, och heller inga lämpliga gevär för den. (14.5mm används i tunga ryska kulsprutor).
Citera
2007-05-19, 22:48
Medlem
cavalls avatar
iom att jag skrev skjuta så antog jag dumt nog att alla förstog att det var kulvapen jag syftade på.
Citera
2007-05-19, 23:15
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
iom att jag skrev skjuta så antog jag dumt nog att alla förstog att det var kulvapen jag syftade på.
Ja det var dumt. Eftersom man skjuter med kanoner, raketer, pilbågar, slangbellor och allt möjligt annat också.
Citera
2007-05-19, 23:46
Medlem
I svensk militärterminologi säger man ju även "klart för robotskott" exempelvis. Det vill säga man skjuter roboten, eller en ballistisk missil för den delen. Längsta teoretiska skottavståndet borde därför vara obegränsat, det är ju bara att lägga roboten i omloppsbana.

För krutvapen som skjuter en granat utan rakettillsats är det dock en annan femma, men borde vara hundratals kilometer även då. Kaiser Wilhelm Geschütz tyskarna använde för att beskjuta Paris med under första världskriget hade en räckvidd på 120 kilometer (granaten nådde för övrigt 40 kilometers höjd).
Citera
2007-05-20, 00:39
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who

Projektilens utgångshastighet har inte särskilt stor betydelse för räckvidden. Däremot har projektilens storlek avgörande betydelse.

En slagskeppskanon på 380 mm skjuter kanske drygt 40 km med en utgångshastighet på säg 850m/s.

En haubits på 155 mm skjuter kanske 15 km med ungefär samma utgångshastighet. Detta kan naturligtvis ökas med basflödesgranat.

En AK på säg 5 mm med utgångshastighet på kanske 1000m/s skjuter ca 5 km.

Dessa siffror är ungefärliga, men visar tydligt sambandet mellan storlek och räckvidd.

Att försöka öka räckvidden genom att öka utgångshastigheten är tämligen meningslöst. Luftmotståndet ökar mycket snabbt när hastigheten ökar (med kvadraten på hastigheten för att vara exakt). Om man gör kulan dubbelt så lång och dubbelt så bred blir den åtta gånger tyngre. Luftmotståndet vid en given hastighet blir dock bara fyra gånger större eftersom kulans yta bara blir fyra gånger större. Alltså kommer den dubbelt så stora kulan att bromsas hälften så fort, vilket är en del av förklaringen till den större räckvidden (en annan del är att luften är tunnare högre upp).

Om man hypotetiskt skulle öka utgångshastigheten på en kula från en AK5 från 1000m/s till 2000m/s så skulle räckvidden bara öka marginellt. Detta beror av att inbromsningen från 1000m/s till 2000m/s går mycket fort.
Citera
2007-05-20, 03:04
Medlem
ryska 14.5 som används i sydafrikanska (är det vel) NTW-20 klarar siktat skott på ~2000 meter antagligen kan den färdas låångt (kring 10 km kanske) om man "lobbar" kulan på plan mark (om du står på toppen av everest och skjuter blir det ju lite längre )

denna kula är antagligen tillräckligt tung för att döda även vid fritt fall energiförlust pga avstånd är altså inget problem i detta fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in