2007-05-19, 19:22
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Tog faktiskt lite snygga backuper på mail, dokument, musik etc och lade upp på den hårddiskk jag har på nätet jag har via Diino. Hon förlorar inget av värde och det blir jag som får sitta och krångla med att lägga in program etc. Så hon är helt nöjd med att blåsa ut datorn

Inga problem för min del med att koppla CD-romen om det inte var för detta att min kompis inte har skruvmejslar. Eller om hon har några så vet hon inte var de är Jag har uttryckligen bett att få verktyg i juklapp, födelsedagspresent men alla har tydligen inte varit så förutseende. Brukar leka datorsupport med mina tjejkompisar, men visste inte att jag skulle behöva min söta lilla mejsel med bits idag...suck...Nu får vi gräva och se om det kan tänkas dyka upp en skruvmejsel eller två....

Kräftknivar brukar funka utmärkt som nödskruvmejslar för datorskruvar. Kolla om hon har några såna hemma. Finns säkert nåt i kökslådorna som funkar.
Också något av en ärrad veteran vad det gäller att åka på att fixa datorer/bilar/vvs/el och annat av teknisk natur åt polarna.
Citera
2007-05-19, 19:52
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kräftknivar brukar funka utmärkt som nödskruvmejslar för datorskruvar. Kolla om hon har några såna hemma. Finns säkert nåt i kökslådorna som funkar.
Också något av en ärrad veteran vad det gäller att åka på att fixa datorer/bilar/vvs/el och annat av teknisk natur åt polarna.

Vi bor i norra Norrland - har aldrig varit på en kräftskiva. Inte heller sett nån kräftkniv. Skicka bild, tack Här är det surströmming som gäller. Till det behövs en konservöppnare och en bordskniv

Under jakten på skruvmejslar lyckades hon hitta 3 disketter. Men den dator jag sitter vid nu (hennes gamla 266:a) kan inte hitta disketterna fast de är instoppade i korrekt ordning. Diskettstationen är förmodligen inte vid funktion. Visst disketter kan krångla, men tre stycken - njaaaa, det är nog den gamla dorn som är elak. Jag fixade en sån där bootskiva med Spinrite men hennes lite nyare (oän illamående) dator hittade inte usb-minnet fast jag ställt om i BIOS...suck....

Jakten på skruvmejslar fortsätter.....Jag överlåter det till kompisen för det är inte så kul för henne att ha nån annan som rotar i hennes prylar. Måååånga prylar.....Sitter här och hoppas på ett under....

Citat:

Mina ärr kommer från att ha bränt mig på ugnen när jag bakade sockerkaka , ett bett av ett galet barn samt en rostig spik på en kista i källaren. Däremot har datorfixandet gett mig ett och annat grått hår och kramp i de väl ihopbitna käkarna.
Citera
2007-05-19, 20:07
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Vi bor i norra Norrland - har aldrig varit på en kräftskiva. Inte heller sett nån kräftkniv. Skicka bild, tack Här är det surströmming som gäller. Till det behövs en konservöppnare och en bordskniv

Under jakten på skruvmejslar lyckades hon hitta 3 disketter. Men den dator jag sitter vid nu (hennes gamla 266:a) kan inte hitta disketterna fast de är instoppade i korrekt ordning. Diskettstationen är förmodligen inte vid funktion. Visst disketter kan krångla, men tre stycken - njaaaa, det är nog den gamla dorn som är elak. Jag fixade en sån där bootskiva med Spinrite men hennes lite nyare (oän illamående) dator hittade inte usb-minnet fast jag ställt om i BIOS...suck....

Jakten på skruvmejslar fortsätter.....Jag överlåter det till kompisen för det är inte så kul för henne att ha nån annan som rotar i hennes prylar. Måååånga prylar.....Sitter här och hoppas på ett under....

Mina ärr kommer från att ha bränt mig på ugnen när jag bakade sockerkaka , ett bett av ett galet barn samt en rostig spik på en kista i källaren. Däremot har datorfixandet gett mig ett och annat grått hår och kramp i de väl ihopbitna käkarna.

Haha, neh är nog bara vi i södra delen av riket som föredrar asätande släktingar till gråsuggor framför rutten fisk Fast är inte direkt äckelmagad. Har jobbat med en hel del filippinare ute på sjön, och de grejer de käkar kan få vem som helst mörkrädd. Ett paradexempel är deras planktonsörja. Principen är densamma som surströmming, men det luktar ännu värre. Det är saltade, ruttna/jästa planktonräkor.
Deras fisktorkningssessioner är härliga också. Hänt mer än en gång när man legat till ankars att man kommit upp i skorstenen på morgonrundan för att kolla expansionstankarna så har det luktat död där uppe. Då har flapparna fiskat kvällen innan och hängt upp x antal kilo fisk på tork där uppe där det är varmt och gott :>

Finns ju andra saker i kökslådan som kan funka. Så svårt är det ju inte att pilla upp de där småskruvarna. Brukar väl dessutom vara sexkantskallar på dem också så man kan få loss med med en skiftnyckel
Citera
2007-05-19, 23:53
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Haha, neh är nog bara vi i södra delen av riket som föredrar asätande släktingar till gråsuggor framför rutten fisk

Så sant, så sant. Ur askan i elden. Som att välja mellan pest och kolera kanske Vilka spännande arbetskamrater du har haft. Och jag som tycker att de jag har nu stundtals driver mig till vansinne. En snackar bara om att hon vill göra silikonbröst och den andra pratar bara med sin pojkvän hela tiden. Mycket puss och kram och fem minuter av "nä, det är din tur att säga hej då - jag lägger inte på förrän du har gjort det hihi" Såna gånger föredrar jag fiskare som luktar jäst planktonsörja

Citat:
Finns ju andra saker i kökslådan som kan funka. Så svårt är det ju inte att pilla upp de där småskruvarna. Brukar väl dessutom vara sexkantskallar på dem också så man kan få loss med med en skiftnyckel
Om man inte har en skruvmejsel, så har man inte heller en skiftnyckel (Ordspråk från skogarna i norra Västerbotten) Men en liten ful gul mejsel upphittades. Skruvarna var ditskruvade av självaste he-man. Fick ta i för kung och fosterland (och Åland). Tyvärr hittade inte datorn cd-romen så där sket det sig. Så vi tog en låååång paus men nu sitter jag återigen vid datorn. Tillbaka till ruta 1. Vet inte vad jag ska göra i nuläget Lite moment 22-känsla....
Citera
2007-05-20, 00:28
Moderator
Falukropps avatar
Haha, jodu det är gott om dårar ute på sjön. Folk vid sunda vätskor är på nåt sätt en ovanlighet. Har historier som jag inte berättar för folk pga att de skulle tro man var mytoman :>

Haha, jo haft ett break jag också, vart ute på gårdsfest en sväng. Fri pilsner går hem i stugan. Laxsallad också

Tja, om det inte lirade med cdromen där, så kanske du skulle ta och kika på den där guiden om hur man installerar från ett usbminne. Den verkade rätt bra faktiskt, om än lite omständlig.
Citera
2007-05-20, 00:39
Medlem
bergsturks avatar
1) Spinrite kan inte hjälpa för detta. Spinrites enda egentliga funktion är att försöka återställa information från en hårddisk med skadade sektorer (dvs inte logiskt skadade).
2) Steg 1 är att köra en chkdsk på disken för att se att inte filsystemet fått sig en smäll. Detta görs från en XP-skiva i reparationskonsolen.
3) Steg 2 är att trycka F8 vid start och välja "senast fungerande konfiguration".
3) Steg 3 är att köra in installationsskivan och välja "installera" (nej, inte reparera) och när XP detekterar den befintliga XP-installationen, låt den reparera denna. Alla väsentliga systemfiler kommer då att ersättas med "rena" från skivan. Sedan kan SP2 installeras ovanpå (man behöver inte installera SP1 först).
Citera
2007-05-20, 00:47
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
1) Spinrite kan inte hjälpa för detta. Spinrites enda egentliga funktion är att försöka återställa information från en hårddisk med skadade sektorer (dvs inte logiskt skadade).

Har för mig XP kör chkdsk automatiskt när man laddar senaste fungerande konfiguration efter det blåskärmat. Nästa steg där är ju att försäkra sig om att det inte är nå kassa sektorer på disken
Citera
2007-05-20, 00:52
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Haha, jodu det är gott om dårar ute på sjön. Folk vid sunda vätskor är på nåt sätt en ovanlighet. Har historier som jag inte berättar för folk pga att de skulle tro man var mytoman :>.
Vet precis vad du menar. Somliga saker man varit med om eller sett är som tagna från en dålig B-film

Citat:
Haha, jo haft ett break jag också, vart ute på gårdsfest en sväng. Fri pilsner går hem i stugan. Laxsallad också .

Tja, om det inte lirade med cdromen där, så kanske du skulle ta och kika på den där guiden om hur man installerar från ett usbminne. Den verkade rätt bra faktiskt, om än lite omständlig.

Jag har ögnat igenom artikeln och artikelförfattaren har ju hittat på en lösning på hur datorn ska kunna hitta USB-minnet. Ska testa det i morgon.
Citera
2007-05-20, 00:52
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Har för mig XP kör chkdsk automatiskt när man laddar senaste fungerande konfiguration efter det blåskärmat.

Bara om "dirty bit" är satt i filsystemet.

Citat:
Nästa steg där är ju att försäkra sig om att det inte är nå kassa sektorer på disken

Vilket man inte gör med spinrite, det gör man med chkdsk /r. Spinrite är ett YTTERST specifikt verktyg som inte bör rekommenderas i onödan. I 99,9% av alla fall med hårddiskproblem är det helt oanvändbart.
Citera
2007-05-20, 00:57
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Har för mig XP kör chkdsk automatiskt när man laddar senaste fungerande konfiguration efter det blåskärmat. Nästa steg där är ju att försäkra sig om att det inte är nå kassa sektorer på disken

Chdesk körs oavsett vad jag gör när datorn ska gå in i windows. Man ser loggan stå och tugga och sen kör chdesk igång så fort att man inte kan stoppa det. När texten rullar upp är den redan på 20-30%. Inget fel hittas. Och när jag starta om igen så upprepas visan igen följt av det vackra slutet i klart lysande blått....

Madrassen på golvet hos min kompis kallar på mig. Tack för trevliga anekdoter och hjälpsamma förslag SKÅL och GOD NATT
Citera
2007-05-20, 01:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Bara om "dirty bit" är satt i filsystemet.

Vilket man inte gör med spinrite, det gör man med chkdsk /r. Spinrite är ett YTTERST specifikt verktyg som inte bör rekommenderas i onödan. I 99,9% av alla fall med hårddiskproblem är det helt oanvändbart.

Vilket den borde vara om datorn blåskärmat och filsystemet inte blivit unmountat korrekt.

Kanske borde vara lite försiktigare själv med spinrite då. Aldrig haft några som helst problem med det, brukar föredra det framför chkdsk /r pga att det är simpelt att slänga in på en floppy och det på nåt sätt känns vettigare att inte boota från disken man ska checka. Men skadar ju aldrig att vara försiktig som sagt.
Citera
2007-05-20, 01:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Chdesk körs oavsett vad jag gör när datorn ska gå in i windows. Man ser loggan stå och tugga och sen kör chdesk igång så fort att man inte kan stoppa det. När texten rullar upp är den redan på 20-30%. Inget fel hittas. Och när jag starta om igen så upprepas visan igen följt av det vackra slutet i klart lysande blått....

Madrassen på golvet hos min kompis kallar på mig. Tack för trevliga anekdoter och hjälpsamma förslag SKÅL och GOD NATT

Det där med att falla i koma var en god ide. God natt på dig med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in