• 9
  • 10
2025-03-12, 13:43
Medlem
Citat:
– Jag ska kallas till ett nytt möte där vi går igenom allting och det stadfästs exakt hur det ska se ut kring min fotboja.

– Jag kommer få gå till gymmet och träna några timmar varje dag och sedan gå hem igen. Så jag kommer utanför dörren varje dag. Sedan har jag utepermission två timmar per dag på mina lediga dagar, det vill säga lördag och söndag.

Alla, be för Mats att han klarar sig igenom detta.
Citera
2025-03-12, 13:58
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Alla, be för Mats att han klarar sig igenom detta.

Är det verkligen en uthängning som han åker in för? Det är iofs både bra och dåligt. Men det finns ju oerhört mycket värre på nätet isf.

Jag tycker inte om att man låser in journalister, det var så det började på 30-talet.
Citera
2025-03-12, 14:29
Medlem
Mats har skinn på näsan. Detta är visserligen nytt för honom. Men det fixar han lätt. Han är en briljant skribent ocg sanningssägare. Däremot denna jävla Tomas Åberg ....
Citera
2025-03-12, 15:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdWarKid
Jag tycker nog de nöp onödigt hårt för en sån sak, men det är ju jag.
Han återgav vad andra skrivit om djurplågaren Åberg.
Att han angav i sak var det handlade om ansågs utgöra förtal vilket är något märkligt. Åberg är en offentlig person och är han inte det så är uthängningen av privatpersoner för saker de skrivit på nätet eller är dömda för tydligen inte förtal när msm gör det.
Väldigt märkligt gränsdragning, typ som att vänsterns drängar alltid skyddas
Citera
2025-03-12, 16:48
OK så det är som vanligt.

Det är politiska domstolar. Cissi vs det här.
Citera
2025-03-12, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han återgav vad andra skrivit om djurplågaren Åberg.
Att han angav i sak var det handlade om ansågs utgöra förtal vilket är något märkligt. Åberg är en offentlig person och är han inte det så är uthängningen av privatpersoner för saker de skrivit på nätet eller är dömda för tydligen inte förtal när msm gör det.
Väldigt märkligt gränsdragning, typ som att vänsterns drängar alltid skyddas

Som jag förstått det har Åberg inte bedömts vara offentlig person i någon domstol, och det har prövats i ett ganska stort antal mål, ett par av dem i Högsta Domstolen dessutom.
Citera
2025-03-12, 17:07
Citat:
Ursprungligen postat av .---------------.
Som jag förstått det har Åberg inte bedömts vara offentlig person i någon domstol, och det har prövats i ett ganska stort antal mål, ett par av dem i Högsta Domstolen dessutom.

Ska man förstå det som att fängelse ligger i straffskalan för Jan Axelsson? Det är rätt många privatpersoner som är uthängda här.
Citera
2025-03-12, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av Eurasiatic
Ska man förstå det som att fängelse ligger i straffskalan för Jan Axelsson? Det är rätt många privatpersoner som är uthängda här.

Blir förvånad om det blir mer än villkorligt.... men det målet gäller HMF inte förtal?
Citera
2025-03-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Har Mats barn?
Har Mats barnbarn?

Mycket stöd och besök med nära och kära vore bra 🇸🇪

https://samnytt.se/nu-ska-mats-avtja...g-journalistik

Det kan väl inte vara bra om han skall börja supa till, man får ju inte vara berusad när man bär fotboja!
Citera
2025-03-12, 17:18
Citat:
Blir förvånad om det blir mer än villkorligt.

OK. Jag tycker iofs att förtal ska vara ordentliga straff, men Dagerlind är journalist, han har inget på en anstalt att göra. Bra att han fick boja.
Citera
2025-03-12, 18:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast det är där det brister, Åberg har medverkat i media och omskrivits i media regelbundet.
Att hänga ut privatpersoner som aldrig medverkat i media och skriva om att de är dömda för ditten och datten oftast rena skitsaker är inte förtal.
Så att Dagerlinds artikel är förtal när msm regelbundet hänger ut enskilda privatpersoner är något märkligt.
Citera
2025-03-12, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det är där det brister, Åberg har medverkat i media och omskrivits i media regelbundet.
Att hänga ut privatpersoner som aldrig medverkat i media och skriva om att de är dömda för ditten och datten oftast rena skitsaker är inte förtal.
Så att Dagerlinds artikel är förtal när msm regelbundet hänger ut enskilda privatpersoner är något märkligt.

Jag känner till Åbergs deltagande i samhällsdebatten, men läser man i lagar och domar hur det resoneras kring vad en offentlig person är så är det ganska snävt definerat.

Upplevde det också som att Åberg trätt tillbaka lite från den offentliga debatten när de förtalsdömda publiceringarna hände, så det blev ännu svårare att hävda att han var offentlig person då.

Argumenterar alltså inte mot att han haft en viss offentligt synlighet, men tror att det åtminstone hade behövt gälla något om att han själv sysslade med brottsligt näthat för att man skulle ha kunnat hävda försvarlighet och lyckas övertyga rätten.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in