2007-05-19, 14:27
Medlem
Jag vet inte om det hr r ett fr knepigt problem fr att lsa utan att skicka in datorn eller inte, jag har frskt med allt jag kan utan resultat.
Det hr hnde precis efter att jag flyttade datorn frn mina frldrar hem till mig, det r en eMac G4, 1GHz med 768mb ram, som kr 10.4.

Efter flytten s kopplade jag in datorn som vanligt och startade som vanligt. Skrivbordet var(r) tomt det finns ingen menyrad som det brukar gra, jag kan inte g till home, men docket finns kvar s jag kan ppna vissa program.
Jag tog mig till systeminstllningar och frskte fixa och trixa lite, jag kan gra saker som ntverksinstllningar men nr jag gr in p tex utseende s hnger sig datorn.
Om jag frsker tvngsavsluta s finns finder inte med
Jag gjorde ett nytt konto och testade p det, hr fungerar det mesta men finder tar upp 40-70% av processorn.
Jag kan inte heller stnga av datorn (mste hlla in knappen) och ibland s hnger den sig nr jag ska ppna en mapp. Jag krde en skivkontroll och lite behrigheter rttades till, annars var det inga problem.

Det r inget gigantiskt problem eftersom jag tnkte kpa ny datorn snart nd, men om ngon har ngra frslag s vore jag tacksam.
Citera
2007-05-19, 15:06
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Luktar skadad hrddisk, alternativt internminne. Prova att starta frn medfljande CD/DVD. Starta om, hll ner "C" tills datorn startat. Har startskivan maskinvarukontroll (Jag fick med en skiva som heter "Apple Hardware Test") s kontrollera internminnet. Kan du kra program frn startskivan, men det blir problem nr du frsker kra saker frn hrddisken s r det frmodligen problem med hrddisken. Skivkontroll r inte srskilt bra, det gr ganska enkla tester.
Citera
2007-05-19, 20:28
Medlem
Jo jag misstnkte ocks ngot snt, jag hittade tyvrr inte hrdvarutest skivan. Aja fr antagligen st ut ett par veckor till d
Citera
2007-05-20, 01:05
Medlem
Annars r ju en reinstall en lsning. Det r tar ju inte srskillt lng tid (∼1h?) och ger dig en frsk och oftast problemfri milj.

Mvh //Olliie
Citera
2007-05-20, 01:18
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Luktar skadad hrddisk, alternativt internminne. Prova att starta frn medfljande CD/DVD. Starta om, hll ner "C" tills datorn startat. Har startskivan maskinvarukontroll (Jag fick med en skiva som heter "Apple Hardware Test") s kontrollera internminnet. Kan du kra program frn startskivan, men det blir problem nr du frsker kra saker frn hrddisken s r det frmodligen problem med hrddisken. Skivkontroll r inte srskilt bra, det gr ganska enkla tester.
Japp, iom att det r efter du flyttat datorn s luktar det hrdvaruproblem.
Skulle kunna vara s enkelt att t.ex ett minne eller grafikkortet har kt ut lite s det blivit 'glapp-kontakt'. Prova att ppna datorn och kolla s att alla komponenter r ordentligt intryckta (dvs trycka in dem).
Citera
2007-05-20, 01:38
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliverer
Prova att ppna datorn och kolla s att alla komponenter r ordentligt intryckta (dvs trycka in dem).
Ja, bra id.
Citera
2007-05-20, 03:11
Medlem
Har du kollat s klockan gr rtt?

Farsans powerbook fick vldigt kufiska symptom (safari tog inte emot ngon som helst inmatning frn tangentbordet, och spotlight vgrade funka bl.a.) nr den hade varit strmls s lnge s den trodde det var 1970 igen.
Citera
2007-05-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
Annars r ju en reinstall en lsning. Det r tar ju inte srskillt lng tid (?1h?) och ger dig en frsk och oftast problemfri milj.

Mvh //Olliie

Jo jag ominstallerade system utan att formatera.

Hmm, ppna den och kika lt inte som en dlig id, ska gra det nu.

Yepp klockan gr rtt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in