2007-05-19, 00:16
Medlem
Finns det möjligtvis någon medicin man kan ta långvarigt, utan att bli alltför beroende och kanske få andra bieffekter som med benzos, som har lugnande effekt på det sympatiska nervsystemet och samtidigt fungera lite antidepp?

Har ett alltför överaktivt sympatiskt nervsystem och skulle behöva något på daglig basis. Benzos funkar ju men blir inte så lyckat i längden.

Någon?
Citera
2007-05-19, 01:05
Medlem
anakatas avatar
Antihistaminer?
Betablockerare?
Citera
2007-05-19, 19:46
Medlem
Oj vad svårt! Har du genom diverse provtagningar fått besked om att du har ett överskott av katekolaminer (adrenalin, dopamin, noradrenalin) eller är det något som "någon läkare sagt till dig"?

Antihistaminer är reglerar inte hämmande på det sympatiska nervsystemet. Det gör däremot betablockerare, exempelvis Seloken.

Har du psykiska problem eller upplever du hjärtklappning osv? Det är oerhört svårt att försöka ge dig ett rättfärdigande svar. Jag tycker du ska prata med din husläkare om besväret/besvären.
Citera
2007-05-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stybbe
Oj vad svårt! Har du genom diverse provtagningar fått besked om att du har ett överskott av katekolaminer (adrenalin, dopamin, noradrenalin) eller är det något som "någon läkare sagt till dig"?

Antihistaminer är reglerar inte hämmande på det sympatiska nervsystemet. Det gör däremot betablockerare, exempelvis Seloken.

Har du psykiska problem eller upplever du hjärtklappning osv? Det är oerhört svårt att försöka ge dig ett rättfärdigande svar. Jag tycker du ska prata med din husläkare om besväret/besvären.

Har tänkt göra det en tid nu men aldrig riktigt kommit till skott av nån anledning, men nu är det dags. Det är en känsla av att hela tiden vara på spänn, beredd för att vad som helst ska hända ungefär och som kan ge just adrenalinkickar och andra otrevliga saker.

Kör med Inderal 2 x 40 mg men det är inte alltid det räcker, har väl byggt upp en duktig tolerans. Man vill ju helst inte klippa nervtrådar alá ETS men det ska visst funka medans det ger horribla bieffekter för vissa.

Inga problem hemma och i andra "kontrollerade" miljöer, det är ute på okänt territorium det sätter igång.

Tack för svaret ändå, ska se till att få allt detta kollat.
Citera
2007-05-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stybbe

De lät intressant katekolaminer provtagning. Kan du förklara lite mer hur de fungerar, vad krävs för att man ska få ta en sån provtagning och vad kan det göras för att neutrallisera nivåerna av ovannämna signalsubstanser?

Skulle vara minst sagt passande för mej just nu.. depp på nacken samt att jag misstänker mej ha extrem brist på just dessa ämnen..

Hur vanligt är det att man får, om man nu vill.. att få en sådan provtagning. Sker på sjukhus antar jag och hur lång väntetid kan beräknas på ett ungefär?
Citera
2007-05-19, 23:21
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob75
Man vill ju helst inte klippa nervtrådar alá ETS

Vad heter icke förkortningen?
Citera
2007-05-20, 13:22
Medlem
Ets

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vad heter icke förkortningen?

Endoscopic thoracic sympathectomy

http://en.wikipedia.org/wiki/Endoscopic_thoracic_sympathectomy
Citera
2007-05-20, 16:00
Medlem
Citat:
Finns det möjligtvis någon medicin man kan ta långvarigt, utan att bli alltför beroende och kanske få andra bieffekter som med benzos, som har lugnande effekt på det sympatiska nervsystemet och samtidigt fungera lite antidepp?

Har ett alltför överaktivt sympatiskt nervsystem och skulle behöva något på daglig basis. Benzos funkar ju men blir inte så lyckat i längden.

Någon?

Jag har fått lära mig att problem med det autonoma nervsystemet är rätt ovanliga. Att det sympatiska systemet är överaktivt kan ju även bero på att det parasympatiska systemet är nedsatt. Om så är fallet, så är det troligt att du haft problem med förstoppning.

beta-blockerare används ju främst på äldre människor med högt blodtryck. Antar att det inte är det du är ute efter? Eller har du hjärtklappning?

Om du uppsöker läkare, så berätta gärna hur det gick. Skulle vara spännande att höra.
Citera
2007-05-20, 18:47
Medlem
Betablock trycker ju ned pulsen rätt ordentligt, och lider man av lite smånervösa besvär kan betablock definitivt vara ett alternativ. Dock ska det självklart utredas och du ska inte börja behandla på eget bevåg.
Citera
2007-05-20, 18:52
Medlem
[Shinra Corp]s avatar
Citat:

Inga problem hemma och i andra "kontrollerade" miljöer, det är ute på okänt territorium det sätter igång.

Tack för svaret ändå, ska se till att få allt detta kollat.

Ursäkta, men då tyder det väl snarare på något psykiskt. Hade du haft "fel" på dina grejer hade du väl haft symptomen oavsett situation.

Låter (ser ut) som panikångest/social fobi i mina öron (ögon).
Citera
2007-05-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eearl
De lät intressant katekolaminer provtagning. Kan du förklara lite mer hur de fungerar, vad krävs för att man ska få ta en sån provtagning och vad kan det göras för att neutrallisera nivåerna av ovannämna signalsubstanser?

Skulle vara minst sagt passande för mej just nu.. depp på nacken samt att jag misstänker mej ha extrem brist på just dessa ämnen..

Hur vanligt är det att man får, om man nu vill.. att få en sådan provtagning. Sker på sjukhus antar jag och hur lång väntetid kan beräknas på ett ungefär?

Ingen som har nå att säga om den här provtagningen? nån med lite erfarenhet, hur det går till osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in