2007-05-18, 19:10
Medlem
Hej!
Jag håller på att fixa till en dator till min svärfar (han är 85 år) och jag skulle vilja kunna förhindra/låsa så att han inte kan dra iväg genvägar på skrivbordet eller radera dem. Även dom genvägar som återfinns under "Start".

Det har hänt flera gånger att han pga ostadig hand dra iväg genvägar till ställen dom inte ska vara, samt att det skapas en ofantlig mängd kopior på genvägar på skrivbordet!

Känner någon till något sätt att förhindar att så sker? Jag skulle vilja fixa i ordning datorn och nästa gång jag ser den skulle jag vilja att den se lika dan ut som när jag lämnade den!

Operativsystemet är Win xp pro.

Tack på förhand!
Citera
2007-05-19, 08:49
Medlem
Jag kan tillägga att jag har sökt på internet och hittat en sak som man kan förändra i regedit "NoSaveSettings" heter det. Har gjort enligt instruktionerna, men får det fortfarande inte att fungera.
Någon som har ett tips?
Citera
2007-05-19, 11:32
Moderator
Falukropps avatar
En ide är ju att ändra äganderättigheterna på hans desktopkatalog (c:\Documents and Settings\<din svärfars användarnamn>\Desktop\) till adminkontot. Sen ger du din svärfars konto läs och exekveringsrättigheter, men inte skrivrättigheter i den katalogen.

Högerklicka på katalogen från utforskaren eller vad du nu kör för filhanterare, välj Egenskaper. Där ska det finnas en flik som heter Säkerhet. På den kan du göra detta.
Finns en del andra inställningar där förutom read/write/execute du kan trixa runt med också som jag inte har en aning om vad de gör. Nån av de kanske passar bättre för det du vill göra, till exempel Modify-rättigheten. Dra en screenshot hur det ser ut innan du börjar ändra på nåt så vet du hur det ska vara ifall att nåt ballar ur.

NoSaveSettings du snackar om där tror jag bara gör så den inte sparar eventuella flyttningar av ikoner, katalogfönster, etc. Förhindrar inte att du lägger till/tar bort grejer från skrivbordet.
Citera
2007-05-19, 18:20
Medlem
Tack så mycket, det fungerade jättebra, det hade också varit bra om jag kunde fixa så att han inte kunde flytta runt ikonerna på skrivbordet. JAg får det inte att funka genom att ändra i regedit "NoSaveSettings", men det får duga att han inte kan ta bort ikoner i vart fall!
Om det inte är någon fler som har lika bra tips.

Ännu en gång tack så mycket!
Citera
2007-05-19, 18:34
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmsMange
Tack så mycket, det fungerade jättebra, det hade också varit bra om jag kunde fixa så att han inte kunde flytta runt ikonerna på skrivbordet. JAg får det inte att funka genom att ändra i regedit "NoSaveSettings", men det får duga att han inte kan ta bort ikoner i vart fall!
Om det inte är någon fler som har lika bra tips.

Ännu en gång tack så mycket!

Lugnt lugnt

Det går säkert att lösa på nåt prydligare sätt, detta var bara ett sätt att göra det.
Citera
2007-05-19, 18:42
Medlem
ChristianXs avatar
Det prydliga sättet att göra det på är att använda en manadory-profil. Detta gör att man får en ny fräsch profil varje gång man loggar in på datorn. Det spelar alltså ingen roll vad man tar bort eller ändrar, utan allt är som det ska nästa gång.

Kika lite här:
http://www.tweakxp.com/article37356.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in