2007-05-18, 14:53
Medlem
Hallå.

Kör Linux på en av mina maskiner och kände att det va dax att installera linux på den andra maskinen också. Så jag började med att försöka installera min favoritdist debian men det vart verkligen något skumt.

När jag väl hade installerat det och installationen startade om datorn så vägrade datorn starta. Det stog bara "Operativsystemet kunde inte startas". Jag testade att både ha en windowspartition + en linuxpartition på en HDD, jag testade att ha hela hdd'n för linux men samma fel varje gång. "operativsystemet kan inte startas".

Sedan tänkte jag: "Jag kan testa några andra distar." så jag brände ner en kopia av bajsdisten Ubuntu. Men den vägrade installera sig för att den klagade på hur jag än sa att den skulle partitionera. Den klagade tom. när jag sa att den skulle köra en egen "Guided partitioning".

Jag testade även en annan livedist; Elive. Men den vägrade den med då den redan vid bootning klagade på att den inte kunde mounta CD'n.

Är det nån som har nån aning om varför det inte funkar för mig?
Citera
2007-05-18, 15:25
Medlem
Luxmans avatar
Du har ingen bootloader låter det som, NTLDR brukar väl visa "Operativsystemet kunde inte startas" när det inte finns någon Windows partition, pröva att installera lilo eller grub på hårddiskens MBR?
Citera
2007-05-18, 19:40
Medlem
Megaforces avatar
Detta kan också uppstå om man inte gör partitionen bootbar. Men installationen brukar fixa det med automatik, men i vissa fall kan man få detta problem om man har virus protection aktivt i BIOS, Linux kan då inte skriva ner Lilo eller Grub på korrekt sätt.
Citera
2007-05-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxman
Du har ingen bootloader låter det som, NTLDR brukar väl visa "Operativsystemet kunde inte startas" när det inte finns någon Windows partition, pröva att installera lilo eller grub på hårddiskens MBR?

Det gjordes under installationen av Debian. Men nått funkade väl inte.
Citera
2007-05-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Detta kan också uppstå om man inte gör partitionen bootbar. Men installationen brukar fixa det med automatik, men i vissa fall kan man få detta problem om man har virus protection aktivt i BIOS, Linux kan då inte skriva ner Lilo eller Grub på korrekt sätt.

Jag vet om det där med Virus skydd och trodde jag hade det, (Va helt säker på det) men när jag väl gick in i bios för hundraandrade gången så fanns det inte där o_O

Nån med Gigabytes GA-965 BIOS som har nån aning?
Citera
2007-05-19, 00:46
Medlem
Megaforces avatar
Nu är det ju så att felmeddelandet kommer från windows bootloader. Mest troligt är att partitionstabellen har fel bootbar partition vald så att windows bootladdare försöker starta en partition som inte finns/fungerar.

Starta nån linux-skiva i repair-mode eller dyl, starta fdisk /dev/hda och gör sen rätt partition som aktiv så bör det fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in