Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-17, 18:48
  #1
Medlem
Engelbrektssons avatar
Citat:
En vietnamesisk maffia har etablerat sig i Sverige. Metoderna är råare än motorcykelgängens.
...
Thuy blev offer för den vietnamesiska maffiakultur som har etablerat sig på olika platser i Sverige de senaste åren. Hennes man hade lånat 3 500 kronor av en 48-årig vietnamesisk restaurangägare i Nyköping men hade inte kunnat betala tillbaka sin skuld.

– Restaurangägaren tillhörde maffian i Vietnam. Han ska ha skjutit en polis där och sedan flytt till Sverige. Alla visste att han höll på med kriminell verksamhet ...
I huvudsak stjäl de från andra vietnameser, men även utpressning och mord på landsmän förekommer. Mordet på Thuy är bara ett i raden av brott som kan härledas till vietnamesiska maffiagrupper. För tillfället pågår flera utredningar om grov brottslighet på olika platser i landet.

I jämförelse med de ökända kriminella mc-gängen är Vietnammaffian fortfarande relativt liten. Men de senaste åren har polisen börjat se att den växer. Det är oroande, eftersom den vietnamiesiska maffian har visat betydligt mer dödsförakt och våldsamma tendenser än andra kriminella grupper.
Citerar inte mer här, det är en ganska lång, men väldigt intressant artikel. Läs den på Fokus <-

Stämmer det att de inte ger sig på andra än vietnameser? Jag vet inte särskilt mycket om kriminella nätverk och så. Är det en dålig idé att käka på vietnamesiska restauranger, går stålarna till såna typer som ovan?
Citera
2007-05-17, 19:29
  #2
Medlem
WHITEWEREWOLFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbrektsson
Citerar inte mer här, det är en ganska lång, men väldigt intressant artikel. Läs den på Fokus <-

Stämmer det att de inte ger sig på andra än vietnameser? Jag vet inte särskilt mycket om kriminella nätverk och så. Är det en dålig idé att käka på vietnamesiska restauranger, går stålarna till såna typer som ovan?
Hittills har inte gulingarna haft så mycket att hämta på den kriminella marknaden i Sverige, finns väl några enstaka "stjärnor", men i allmänhet har de inte gjort så mycket väsen av sig, kanske är det en ändring på det som sker nu.
Citera
2007-05-18, 01:39
  #3
Medlem
skickahit10s avatar
"Lars Johansson befarar att Vietnam¬maffian kommer att växa i Sverige. Det skulle innebära att de på allvar börjar rivalisera med mc-gängen.

– Då skulle inte mc-gängen gå ut som vinnare. Vietnammaffian är mycket mer våldsam.
"


det vore en syn för gudarna
Citera
2007-05-18, 03:18
  #4
Medlem
Azraels avatar
I Göteborg är de ganska väletablerade. Bredfjällsgatan är en känd adress i de sammanhangen.
Citera
2007-05-18, 13:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skickahit10
"Lars Johansson befarar att Vietnam¬maffian kommer att växa i Sverige. Det skulle innebära att de på allvar börjar rivalisera med mc-gängen.

– Då skulle inte mc-gängen gå ut som vinnare. Vietnammaffian är mycket mer våldsam.
"


det vore en syn för gudarna

Tja, för några år sedan blev det gruff mellan khmerer och svarta gäng i södra Kalifornien. Khmererna hade ihjäl en hel del folk och kunde sedan gömma sig hos tjocka släkten som fanns utspridd över hela USA medans homiesarna bara hade sitt "hood" att vara i, där khmererna naturligtvis tog dem av daga en och en.
Citera
2007-05-18, 13:21
  #6
Medlem
booses avatar
http://www.gt.se/nyheter/1.684060
Citera
2007-05-18, 15:19
  #7
Medlem
zzetas avatar
kan tänka mig att några ledare har en stark ställning inom den vietnamesiska gemenskapen. många kom hit barskrapade & skulle bygga upp en ny tillvaro. det är klart att det finns stora starka krafter som vill tjäna pengar på de här flyktingarna. tror knappast så många drabbade flyktingar hör av sig till farbror blå, bildar istället egna gäng och försöker stå upp för sin sak/ eller vill ha en bit av kakan med maktkamp som följd.
men samma sak sker väl i all form av organiserad brottslighet: många vill ha mer.
Citera
2007-05-18, 15:26
  #8
Medlem
Moffegrevs avatar
Fan, jag pippade en vietnames i Gbg för ett par helger sen, nu får jag väl hela scootermaffian efter mig.
Citera
2007-05-18, 15:42
  #9
Medlem
Scanfaces avatar
Jävligt intressant och jag kan nog hålla med om att mc-gängen kommer att få ett rent helvete om det skulle utvecklas till ett krig mellan de båda. Men som det är just så rör det sig bara kring deras landsmän, men ändå....
Citera
2007-05-18, 15:59
  #10
Medlem
zzetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Fan, jag pippade en vietnames i Gbg för ett par helger sen, nu får jag väl hela scootermaffian efter mig.
så det var inte en vietnamesiska du pippade?
Citera
2007-05-18, 18:14
  #11
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzeta
så det var inte en vietnamesiska du pippade?
Hoppas det iaf
Citera
2007-05-20, 11:01
  #12
Medlem
Iceladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Hoppas det iaf

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback