2007-05-17, 21:26
Medlem
dictionarys avatar
Jag röker, och har gjort det sedan jag var 13. Anledningen till att jag började var för att smälta in i gruppen jag hängde med då och att det var coolt, och nu tycker jag att det förgyller mina dagar att ta en cigarett. Brukar bara röka ca 1-3 per dag, om jag inte dricker alkohol för då blir det upp till ett paket per kväll.

Jag har en tveeggad inställning till det här med rökning. Det finns rökare, typ gula blend-tanter, som jag inte vill identifiera mig med, och jag tycker att det känns oprofessionellt att lukta rök på jobbet tex. När jag nämnt att jag röker för människor på min arbetsplats har dom blivit väldigt förvånade, eftersom dom tydligen tycker att jag "inte ser ut som en sådan som röker", och eftersom dom aldrig känt någon lukt från mig.

När jag är ute och festar med mina polare så röker alla, och då känns det hur bra som helst att ha det som en socialt grej. Jag har personligen fattat beslutet att jag tycker att det är värt dom eventuella åren som jag förlorar i livslängd. Jag vill fan inte leva tills jag blir 90 i vilket fall. Det tycker jag kan vara irriterande med andra rökare, dom som försöker förneka för sig själva att det är farligt. Jag är inte dum, min morfar dog i KOL så jag vet hur det kan sluta. Men det är mitt val. Kanske ändrar jag mig senare i livet, men då får jag ju ta konsekvenserna av mina val.

Jag har inte riktigt samvete att bara slänga fimpar på marken, jag brukar slänga dom i närbelägna sopkorgar, efter att noggrant kollat att dom är släckta. Då tittar folk konstigt på mig.
Citera
2007-05-17, 21:29
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dictionary
Jag har inte riktigt samvete att bara slänga fimpar på marken, jag brukar slänga dom i närbelägna sopkorgar, efter att noggrant kollat att dom är släckta. Då tittar folk konstigt på mig.

All heder åt dig.
Citera
2007-05-17, 21:46
Medlem
ChristianXs avatar
Dom luktar illa, och jag försöker att hålla så långt avstånd som möjligt till dem för att inte lukta illa själv. Känner väl en eller två som röker. Max.

Cigarr däremot är en helt annan grej...
Citera
2007-05-17, 21:48
Medlem
Jävlar vad alla verkar tracka ner på folk som röker en cigg då och då. Själv röker ibland - oftast en cigg på vardagar - och ser såklart till så att röken inte blåser på någon annan. Fimpen slänger jag i en papperskorg om sådan finns inom synhåll.

Jag hade verkligen inte haft något emot att vara tillsammans med någon som röker en cigg ibland, däremot hade jag inte orkat med någon som kedjeröker och alltid smakar askkopp.
Citera
2007-05-17, 21:51
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Albert Einstein var väl också rökare?

Men, på den tiden så fanns det ingen forskning som visade på att det skulle vara så skadligt som man faktiskt vet att det är idag. Jag är också övertygad om att priset för cigaretter faktiskt var mycket lägre då.

Inte tror du att det stod "Smoking Kills", på Churchill´s cigarettpaket?

Hehe, det ligger ju förvisso något i det. Nu ska väl jag egentligen inte sitta och försvara rökare, då jag inte heller är särskilt förtjust i det. Men det är intressant att se hur folk resonerar i såna här vardagliga grejer när de ändå använder rätt starka ord att beskriva det med.
Citera
2007-05-17, 22:08
Medlem
Brandbils avatar
Jag har lite svårt för sånna. Har aldrig fattat tycke för en rökare, vet inte om det beror på rökningen eller tillfälligheter. Det värsta vore väl antagligen att jag inte skulle kunna sluta pika henne hela tiden.

Känns rätt korkat och onödigt. Ofta, men inte alltid, är rökare inte sånna som riktigt passar mig. I "kroggänget" finns det dock fortfarande rätt många som röker. Kanske 20% av dem, men få som inte klarar sig utan ett tag. Får bita mig i tungan för att inte ge mig på dem när vi går mellan uteställen/man går ut på balkongen för lite luft på hemmafesten och möts av rök.

De som försöker sluta men inte lyckas är ju rätt pinsamma också...
Citera
2007-05-17, 22:26
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Jag röker som en borstbindare!
Började när jag var ca 13 år gammal (dvs 10 år sedan) och inte pga grupptryck för jag var den enda av mina vänner som rökte. Vet inte varför jag började (fast det forskning som tyder på att folk med serotoninbrist röker mer då det på något sätt höjer serotoninnivån, kanske kompletterar jag mina antidepressiva?).
Perosnligen anser jag att Sverige lider av någon form av rökfobi. Tänder man en cigg så börjar folk flaxa med armarna som om de trodde att de kunde lyfta från marken.
Filofax har rätt: dekadens är härligt.
Jag röker i bilen, på balkongen, i parker, på uteserveringar och över allt annars.
Vad näst? Ska folk börja tjura för att det luktar avgaser ute på gatorna? Parfrymfria zoner på bussarna och mobilfria zoner på tågen. Diktaturen Sverige Välkomnar Tråkmånsarna...
Citera
2007-05-17, 22:32
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Albert Einstein var väl också rökare?

Men, på den tiden så fanns det ingen forskning som visade på att det skulle vara så skadligt som man faktiskt vet att det är idag. Jag är också övertygad om att priset för cigaretter faktiskt var mycket lägre då.

Inte tror du att det stod "Smoking Kills", på Churchill´s cigarettpaket?
Å andra sidan tror jag inte man räknade med att det var nyttigt att dra i sig röken. Frågan är ju om det verkligen är smartare att dra i sig rök vars konsekvenser är okända?
Det är väl ungefär lika dumt som att gå och halsa innehållet ur en omärkt flaska i kemisalen.
Citera
2007-05-17, 22:34
Medlem
randomheros avatar
Jag är rökare.
Det konstiga är att jag ser ner på folk som röker. Får dåligt samvete då jag röker, känner hur det skadar en. Illa? jo.
Men man blev ju beroende av skiten en gång i tiden. Ju längre man röker desto värre blir det. Har velat sluta men aldrig riktigt tagit mig för.

Under vissa situationer är det underbart att röka, folk som inte röker förstår inte detta, det bara är så. Tycker synd om folk som behöver stå och andas in min rök. Försöker så mycket som möjligt undvika folkmassor när jag röker för att inte störa. Det blir till att sluta, ekonomin sätter stopp.
Citera
2007-05-17, 22:36
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Jag röker som en borstbindare!
Började när jag var ca 13 år gammal (dvs 10 år sedan) och inte pga grupptryck för jag var den enda av mina vänner som rökte. Vet inte varför jag började (fast det forskning som tyder på att folk med serotoninbrist röker mer då det på något sätt höjer serotoninnivån, kanske kompletterar jag mina antidepressiva?).
Perosnligen anser jag att Sverige lider av någon form av rökfobi. Tänder man en cigg så börjar folk flaxa med armarna som om de trodde att de kunde lyfta från marken.
Filofax har rätt: dekadens är härligt.
Jag röker i bilen, på balkongen, i parker, på uteserveringar och över allt annars.
Vad näst? Ska folk börja tjura för att det luktar avgaser ute på gatorna? Parfrymfria zoner på bussarna och mobilfria zoner på tågen. Diktaturen Sverige Välkomnar Tråkmånsarna...

Du är typexemplet på sånt folk som jag vill slå i en fet sil med horse, för att sedan rycka på axlarna och be dig sluta "klaga" och "tjura".

Klart som fan man viftar bort röken när det luktar gammalt dött lik (nej du känner inte den vidriga doften själv, lika lite som Torsten 87 inte känner att det luktar avföring ur hans byxor på vårdhemmet).

Die bitch die!
Citera
Medlem
Kolagubbens avatar
Ja rögar osså, tja man började ju i unga dar ca 8 år sen, sen har de stannat kvar, men dockr röker ja inte så mkt utan ja har valt att snusa på jobbet då ja tycker inte man ska springa ifrån titt som tätt, har även respekt för andra och står inte o bolmar bland folk som inte röker, ja tycker man får göra som man själv vill, de finns folk som knarkar, super osv, beroende av socker m.m.
Tack o hej
Citera
Medlem
dawns avatar
Jag har rökt i runt 10 år och vet alla sätt jag försämrar mitt liv. Tidig död i hemsk sjukdom, försämrad kondition, man själv och sina kläder och även andedräkten luktar dåligt, missfärgade tänder och så vidare.

Så, anser inte ni moralpredikare att vi har nog så många problem förknippade med rökning redan där. Vi behöver inte ert gnällande också.

Det är nu rökfritt på krogen och det tog bort hela känslan. Att sitta inne på en pub/bar och avnjuta en kall öl med en cigarett får vi nu inte göra längre.

Snart blir vi inte anställda någonstans om vi säger att vi röker.

Snart får vi inte röka offentligt heller.

Så vad sägs om att lyncha alla överviktiga personer? De stör ju andra med sitt flåsande och svettande. Hur skulle det kännas?

Till slut: Uppenbarligen så har vi rökare gjort vårat val och ert tjat lär inte hux flux ändra vår inställning. Om en rökare kunnat sluta hade denne väl redan gjort det? På egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in