2002-07-01, 01:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Godda´i stugan!

Jag ser bara dig Lilius...av alla som jag tidigare samtalat, debatterat eller bråkat med. Hej på dej!

Men finns här andra som känner igen mig, Astri - även (ö)känd under namnet MenTal? Jag längtar lite efter Petter, mike, Thomas och några till nu när jag är hemma i Sverige på sommarsemester. För att prata om berusnings-etik. Hur ser en god berusningsmoral ut?

*vinkar & blinkar* För än lever liket, gladare än förr.
Citera
2002-07-01, 04:29
Medlem
Kul att se dig "in action" igen Astri/MenTal. Minns dig väl ifrån både RFHL och gamla drugsmart.

God berusningetik? Intressant frågeställning!

En sund droganvändare ser drogen som en av många källor till njutning här i livet. Ruset är för henne inte ett dominerande, nödvändigt tillstånd, utan snarare en av flera källor till avkoppling och nya upplevelser. En sund droganvändare lyssnar på sin egen kropp, och behandlar drogen med respekt.
Citera
2002-07-02, 00:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej Indica!
Jo, vi har ju träffats här och var i cyberrymden. Kul med gamla ansikten och dessutom att se ett som är ganska trevligt :-)

Jodå, din beskrivning av berusningsetik stämmer bra för mej...på ett rentodlat individuellt plan. Men världen består ju inte bara av isolerade individer. Om det vore på det viset skulle etik inte behövas alls...vi kunde leva med tigrars eller isbjörnars moral, dvs ingen. De behöver ingen etik just för att tigrar och isbjörnar är asociala varelser som lever ensamma hela livet.

Men detta stämmer inte på människan. Människan är det mest sociala av alla djur, för evigt insnärjd i beroenden och i medmänskligt ansvar för varandra. Vi överlever ju inte som individer annars. Jag tycker mig minnas att fördrivning från byn eller stammen i gamla tider ansågs vara det grymmaste av alla straff. I princip ett dödsstraff, men det var värre än så. Den som fördrivits gick under utan sammanhang, var "ingen". Utplåning är ännu grymmare än att dö så att säga. Att vara "ingen" är outhärdligt för varelsen människa. Och vi tycks behöva andra för att bli eller fortsätta vara "någon".

Så etik och berusningsetik är i mina ögon något som står i relation till andra människor - de vi känner och alla andra som vi möter och påverkar men inte direkt känner. Och det är nog här som berusningsetik blir knepig. För att inte säga brännbar i ett samtal.
Citera
2002-07-02, 03:03
Medlem
Javisst, naturligtvis så är etik ett meningslöst begrepp för en helt isolerad individ.

Du håller nog med mig om att vad man betraktar som etiskt repektive oetiskt varierar från individ till individ. Kulturella och sociala faktorer formar tillsammans människans uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel. Vissa saker tycker de flesta är oetiskt, att till exempel ta livet av en annan människa eller att stjäla någon annans egendom. Andra saker råder det viss oenighet kring, exempelvis dödshjälp eller homoadoption. När det gäller de senare så går det ju inte att egentligen att logiskt resonera sig fram till huruvida det är rätt eller inte, utan man tar ställning helt utefter sin egen moraluppfattning.

Vilken moraluppfattning som för tillfället kan anses politiskt korrekt får ofta svåröverskådliga konsekvenser, narkotikapolitiken är i mitt tycke ett enastående exempel. Som du sedan tidigare vet så är jag inte anhängare av repressionspolitiken, jag ser den som en konsekvens av en lång rad på varandra uppstaplade moraliska ställningstaganden. Dagens narkotikapolitik är till hög grad formad av ideologiska målsättningar, "ett narkotikafritt samhälle" är ett exempel. En sådan målsättning är naturligtvis inte realistisk, det är uppenbart för vem som helst som har brytt sig om att sätta sig in i narkotikaproblematiken på allvar.

Varför sätter man upp ett mål som är omöjligt att uppnå?
Jag har uppriktigt sagt inte en aning, men tanken slår mig att man kanske vill visa sig handlingskraftig när det gäller samhällsfienden nummer 1. Att det är därför som man pumpar in miljonbelopp årligen på polisiära resurser riktade mot enskilda missbrukare, insatser som bevisligen inte minskar narkotikamissbruket ett skvatt, men som ger en bild av att man inte ger upp kampen, att man fortsätter att bekämpa Knarket.

Genom den i samhället djupt rotade normen att narkotika är av ondo, skapar man hos gemene man en rädsla för den som använder narkotika. Man har blivit fostrad av samhället till att betrakta narkotikabruk som djupt oetiskt. Man betraktar i förlängingen narkomanen (vilken negativ laddning det ordet har) som en person utan moral.
Det bidrar till att ytterligare marginalisera en redan mycket utsatt grupp.
Citera
2002-07-02, 07:51
Medlem
känner igen namnet MenTal!tror inte att jag bråkat med dej personligen men har definitivt hört talas om dej.du är en sån där anti drog mäniska som va igång och bråkade på heroin delen i det gamla forumet va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in