2007-05-16, 23:59
Bannlyst
Hallå på er!

Jag sitter själv som ägare till en Citroën Xantia 1996:a (kombi) - är faktiskt nöjd med den. Men snart är det dags att byta.

Och alla jag känner säger: "Köp Toyota, köp Toyota!"

Fast de Toyota-bilar jag provsuttit har jag genast sagt rakt "NEJ" till.
Visst är det superviktigt att ha en krångelfri bil, och därför ligger väl Toyota bra till, antar jag. Men som förare, när man kör längre sträckor ofta, VILL man ha komfort - och jag kan inte komma att tänka på mer komfort än vad Citroën erbjuder!

Som sagt - byte närmar sig så fort en summa pengar anländer. Då står jag i valet & kvalet:

1. Toyota
2. Citroën igen (och en förbannad sambo)
3. Nissan ???

Nissan! Hurdana är dessa bilar? Man hör aldrig något om dem!
Är det samma krångelfria delar som Toyota?

Jag har ju åkt "tvålkopps"-Nissan från 80-talet och det existerar ju ingen komfort - men de nya bilarna ser för jävla läckra ut.

Om jag köper en Nissan för att den är läcker och i bra höjd (småbarns stolar), och man kanske sitter skönt...kommer jag ändå att ångra mig för att jag inte köpte en Toyota modell "större" när jag ändå hade pengarna i näven?

Vilken bil är mest prisvärd?
Det är en djungel för mig!

Varsågoda att komma med inlägg/diskussion och åsikter!
Citera
2007-05-17, 08:15
Medlem
erikgottfrids avatar
Mitt personliga val hade blivit Toyota och min notivering är:
*Krocksäker
*Driftsäker
*Bra komfort
*Bra andrahandsvärde

Nissan är inte fullt så krångelfri som Toyota men ändå inte en bil att förakta. Själva körkomforten i Nissan är sämre tycker jag. På tal om Citroën så har alla franska bilar en väldigt bra komfort om man jämför med andra bilar från tex japan. Så vill du köra absolut skönast så köp en Citroën och vill du ha en driftsäker bil till 100% så ska du vällja Toyota.
Citera
2007-05-17, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Mitt personliga val hade blivit Toyota och min notivering är:
*Krocksäker
*Driftsäker
*Bra komfort
*Bra andrahandsvärde

Nissan är inte fullt så krångelfri som Toyota men ändå inte en bil att förakta. Själva körkomforten i Nissan är sämre tycker jag. På tal om Citroën så har alla franska bilar en väldigt bra komfort om man jämför med andra bilar från tex japan. Så vill du köra absolut skönast så köp en Citroën och vill du ha en driftsäker bil till 100% så ska du vällja Toyota.

Tack för svaret!

Hmmm.....sätta in Citroënstolar/hydraulsystem i Toyota?

Ja, andrahandsvärdet på Toyota är rätt högt! Håller ju lite koll här omkring, och en Volvo är billigare att få tag i - alltså business edition och sådant!

Förresten - vad innebär begreppet "Verso"?

Är det som Citroën´s "break" för kombi?
Citera
2007-05-17, 12:55
Medlem
marimekkos avatar
Verso är kombi på Toyotiska. Dock har Toyota också Touring, vilket också är kombi. Tror Touring är det gamla namnet och Verso är det nya. Toyotor är inte alls lika sköna att sitta i som en Cittra, först när de börjar heta Lexus kan man få den där mysiga känslan av interiören. Spelar ingen roll vilken prisklass du tittar på, det är lite småtaffligt oavsett om du köper en Land Cruiser eller en Yaris.
Aurisen är dock på bättringsvägen men den är helt ny och därmed dyr.

Dyra är de tack vare Toyotas utmärkta lobbande för hur problemfria de är så har hela svenska folket inpräntat i huvudet att en Toyota aldrig går sönder, vilket de såklart gör. Men de går sönder mindre än de flesta andra bilar, så visst är de praktiska. Men lite själlösa.
Citera
2007-05-17, 13:20
Medlem
locmans avatar
har du kört citroen såpass länge så börde toyotan va rena drömmen för dig.. du byter helt klart upp dig om du lämnar frankrike o blir japan
Citera
2007-05-17, 14:02
Medlem
Baalzamons avatar
Jäkla tjat om att toyota och nissan är felfria. Visst, mekaniken håller väll ganska länge. Men vad hjälper det när plåten är sämre än den dom pressar konservburkar av? Det är rosten som tar död på bilar, och där ligger japsarna knappast bättre till än någon annan.

Om du anser att komfort av den typen citroen erbjuder är bra, så kanske du skall kolla på amerikanska bilar? Dom är också slafsigt mjuka, sladdriga och filtrerar effektivt bort allt som vägbanan har att förmedla
Citera
2007-05-17, 18:17
Medlem
Psyknalles avatar
Den erfarenhet jag har av toyota efter användande av Corolla -02, 04 och Avensis -05 med 1.6 respektive 2.0 motorerna säger mig följande.

*Håller bra
*Obekväma
*Otroligt tråkig motor + växellåda
*Noll körglädje

Tycker inredningen är plastig samt stolarna alldeles för obekväma. Otroligt tråkiga att köra, ingen karaktär på motorn. Inte särskilt bra omkörningsmöjligheter. Dock så håller de väldigt bra.
Citera
2007-05-17, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Om du anser att komfort av den typen citroen erbjuder är bra, så kanske du skall kolla på amerikanska bilar? Dom är också slafsigt mjuka, sladdriga och filtrerar effektivt bort allt som vägbanan har att förmedla

Nu när du säger det, så smygtittade jag lite på bilsidor...fick syn på en Chrysler Voyager för 69.000 - årsmodell 2000, gått 17000mil...
Jag blev riktigt sugen, kan jag säga. Men jag har också hört mycket skit om dessa bilar.

Är ute efter en bil som har:

* Styrka
* Komfort
* UTRYMME (familj, barnvagn, lasta saker)
* HÖJD!!! (inte knäcka rygg för att sätta in ungen i bilen)

Amerikanare har ju detta, MEN - kvalitet? Har den försämrats på senare tid?
Hört om detta...

Toyota verkar vara bra bilar, och det handlar ju om vad man har råd med.
Om man har råd att åka komfortabelt och laga bilen emellanåt är ju Citroën en bra bil.
Citera
2007-05-17, 21:20
Medlem
erikgottfrids avatar
Nu är jag lite arbetsskadad men kan det inte vara en tysk bil? Jag tycker att min Passat stämmer bra in på detta du nämnt om vad du vill ha och hur den ska vara.
Citera
2007-05-17, 21:52
Bannlyst
!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jäkla tjat om att toyota och nissan är felfria. Visst, mekaniken håller väll ganska länge. Men vad hjälper det när plåten är sämre än den dom pressar konservburkar av? Det är rosten som tar död på bilar, och där ligger japsarna knappast bättre till än någon annan.

snacka om att vara fel ute kolal rostskyddgarantierna sopa
Citera
2007-05-17, 21:52
Bannlyst
hmm

det du räknar upp finns bara i en v70 !
Citera
2007-05-17, 21:59
Medlem
300c
Citera
  • 1