• 1
  • 2
2007-05-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Så här ser fallet ut då:

* Jag har 15.000 som jag vill spara kortsiktigt på något sätt.
* Tiden jag har tänkt mig är 1-3 månader
* Mina kunskaper om det ekonomiska livet är små så egen aktie- och fondplacering är uteslutet.
* Jag vill använda någon av storbankerna
* Jag vill inte ta särskilt stora risker med pengarna
* Så följdaktiligen har jag inga stora krav på utdelning

Vad ska jag göra?

Har läst lite på Nordeas och Handelsbankens hemsidor men jag tycker att det verkar rätt invecklat. Jag vet inte ens hur man köper fonder... :S

Gå in i en räntefond. Brukar ge högre avkastning än bankkontot eller madrassen och är inte särskilt riskabelt. På tre månader lär det ju dock inte bli mer än kaffepengar i ränta i vilket fall. Det är okomplicerat att köpa fonder. Gå in på ditt bankkontor och säg: jag vill satsa 15 000 i en räntefond. Då kommer de att visa vad de har och så kan du ställa frågor. Sedan ger du dem pengarna och så får du skriva under lite papper med din kråka. När du ska sälja går du in igen och säger att du vill sälja av. Det tar 1-2 bankdagar i regel att sälja av innehavet.

EDIT: Skit i fonderna. Kom på att courtageavgiften att köpa och sälja räntefonden troligtvis överstiger den högre avkastningen i ränta jämfört med bankkonto på en så kort period. Sätt in pengarna på bankkonto alltså. Alternativt sätter du in dem på ICA-konto eller någon bensinstationskort. De brukar ge lite bättre ränta.
Citera
2007-05-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rangvald
Optioner!

Du ska Köpa Köpoptioner. En option kan stiga med 100% över en natt om man har tur.

Här står lite info om Optioner om du inte är insatt;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Option

Bussiga klubben ger tips. Detta påminner mig om den stackars taxichauffören som gick in till en bankman och sa att han vill placera sina livsbesparingar på en halv miljon. Men inte i aktier eftersom det var riskabelt. Då fixade bankmannen så han fick en fullmakt att handla åt taxichaffisen och började spekulera vilt i optioner. På ett halvår hade han bränt av 200 tkr. Schysst PG!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in