Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-16, 22:30
Medlem
Hade först XP installerat på d:
Installerade sedan Vista Premium på c:

Nu bootar den bara upp Vista utan att jag får välja XP.
Laddade hem VistaBootPRO 3.2 men har inte fått till det ändå, programet verkar inte känna av att XP finns, får bara upp Vista på listan där.

I datorhanteringen i Vista står det:
C: Felfri, System, Systemstart, primär partition.
D: Felfri, Logisk enhet

Varför vill inte min burk hitta XP längre?
Citera
2007-05-17, 00:20
Medlem
VoidMains avatar
Tjena.

Jag hittade ett program som kan vara lösningen till ditt problem. Helt gratis att ladda ner.

EasyBCD
http://neosmart.net/dl.php?id=1

"EasyBCD is geared for users of all kinds. Whether you just want to add an entry to your old XP partition or want to create a duplicate for testing purposes; if you're interested in debugging the Windows Kernel or hectuple-booting your seven test operating systems, EasyBCD is the key."

Installera och starta programmet och välj "Add/Remove Entries".
Välj version: Windows NT/2k/XP/2k3 och drive D:\ som du skrev att du hade Xp på.
Sedan är det bara att klicka "Add Entry" så ska det vara klart.

Jag har inte testat men det verkar vara just det du söker. Hoppas det fungerar...
Citera
2007-05-17, 13:40
Medlem
Programet verkar va det rätta, tack för det.
Har fått upp en bootmeny nu innan Windows startar där jag välje mellan Vista och XP, men väljer jag XP står det att Windows inte kan startas.
Känns som att jag bara skapat "Microsoft Windows XP" som ett namn att välja på, utan att datorn själv känner att det ligger ett operativsystem där :/
Citera
2007-05-17, 13:44
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hade samma problem. Men det funkade bra när jag först installerade XP på C: och sedan Vista på D:. Vet inte varför dock.
Citera
2007-05-20, 11:41
Medlem
VoidMains avatar
När XP installeras på D: så läggs väl alltid uppstart filerna på C: ändå, om jag inte minns fel. Men när du sedan installerade Vista så borde det ha kännt av XP och laggt upp den som alternativ automatiskt... Någonting där måste ju ha gått fel så nu har du inga uppstartfiler kvar.

På något vis kanske man kan få tillbaka det om man kör XP installation igen och väljer Reparera istället för Installera men då försvinner väl Vista och då blir det bökigt att få tillbaka det istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in