• 1
  • 2
2007-05-17, 14:23
Medlem
SkinnyFistss avatar
Tja.. inget jag funderat på att testa än så länge.. få väl klara mig med min egna diciplin och den lilla kreativitet jag kan klämma ut.
Citera
2007-05-17, 14:44
Medlem
Hannes2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Tja.. inget jag funderat på att testa än så länge.. få väl klara mig med min egna diciplin och den lilla kreativitet jag kan klämma ut.

Kreativiteten sitter nog inte i drogen, drogen hjälper dig bara att uppfatta det du gör som kreativt, även om det du gör i nyktert tillstånd också är kreativt.

Låt oss säga att du målar en bild i stenat tillstånd, då får du bilden x.
3 dagar efteråt målar du en ny bild i ett nyktert tillstånd, du får du bilden y.

Jag skulle säga att det antagligen inte är någon större skillnad på bilderna vad kommer till kreativitet, den enda skillnaden mellan bilderna är för dig: att du under själva kreativa processen får ett djupare förhållande till bilden x, eftersom du antagligen får komplexa tankar kring den bilden allteftersom du målar, av den uppenbara anledningen.

När du tittar på bilden x så har den alltså en djupare mening eftersom du antagligen anlyserade och värderade var detalj när du gjorde den. Med bilden y gjorde du kanske inte riktigt det på samma nivå som med bilden x, bilden x kanske betyder 100 saker för dig, medans bilden y bara betyder 50 för dig.

Testa att vända på det sen, om du målade bilden y när du var stenad och x när du var nykter, vilken skulle då vara "mest" kreativ?
Citera
2007-05-18, 03:05
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes2k
Kreativiteten sitter nog inte i drogen, drogen hjälper dig bara att uppfatta det du gör som kreativt, även om det du gör i nyktert tillstånd också är kreativt.

Låt oss säga att du målar en bild i stenat tillstånd, då får du bilden x.
3 dagar efteråt målar du en ny bild i ett nyktert tillstånd, du får du bilden y.

Jag skulle säga att det antagligen inte är någon större skillnad på bilderna vad kommer till kreativitet, den enda skillnaden mellan bilderna är för dig: att du under själva kreativa processen får ett djupare förhållande till bilden x, eftersom du antagligen får komplexa tankar kring den bilden allteftersom du målar, av den uppenbara anledningen.

När du tittar på bilden x så har den alltså en djupare mening eftersom du antagligen anlyserade och värderade var detalj när du gjorde den. Med bilden y gjorde du kanske inte riktigt det på samma nivå som med bilden x, bilden x kanske betyder 100 saker för dig, medans bilden y bara betyder 50 för dig.

Testa att vända på det sen, om du målade bilden y när du var stenad och x när du var nykter, vilken skulle då vara "mest" kreativ?

Men grejen är att jag i regel skrivit när jag tagit psykadelika, och när jag är opåverkad har jag väldigt svåprt att komma på saker att skriva över huvud taget.. alltså blir det helt enkelt så att jag får mer gjort när jag trippat än annars.
Citera
2007-05-18, 03:18
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odessa
Vilken sort då? Man ligger ju bara på en madrass o blundar.
Just H är ju en av de mer sövande för många, så den kanske inte är ett jättebra exempel. Själv gillar jag att koda på opioider, främst sub.
Citera
2007-05-18, 03:29
Medlem
Nemesis1s avatar
Man blir absolut kreativ av opioider! Säkert 50% av boken jag skrev under sommaren/hösten 2006 skrev jag under påverkan av Subutex och benso...
Citera
2007-05-18, 03:39
Medlem
toMishs avatar
Alkohol är ju även det en klassiker.
Citera
2007-05-18, 10:39
Medlem
Jag tycker man blir ganska kreativ av tjack, får ständigt nya lysande idéer
Citera
2007-05-18, 12:51
Medlem
euphorias avatar
Kaffe när man är trött är något iaf jag blir kreativ av. Koffeinet gör att man blir alert och samtidigt kan man associera med saker mycket enklare på något sätt. Fast det kanske inte är så konstigt när man dricker mer än åtta koppar om dagen
Citera
2007-05-18, 14:55
Bannlyst
Tjack? Där kan du ju fastna i att göra vad som helst, skriva, måla allt. Och allt blir skitbra tycker man just då, sen i efterhand tycker man inte det blev lika bra
Citera
2007-05-18, 14:57
Medlem
Lennie_thiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koschei
Jag tycker man blir ganska kreativ av tjack, får ständigt nya lysande idéer
Haha
Citera
2007-05-18, 15:01
Medlem
Tjack kanske inte ökar kreativiteten men kan hjälpa en att få ut den genom att bli mer fokuserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in