Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden då jag inte vet var problemet är, så den hamnade här. Jag ska fatta mig kort eftersom jag måste försvinna härifrån omgående.
Har ett trådlöst nätverk (WLAN router) men använder mest det inbyggda 100Mbit trådade för att få höga hastigheter mellan burkarna. Dock så har jag bara en kabel till källaren men två datorer, en bärbar och en stationär som används som filserver m.m.
Så jag tänkte mig att göra såhär:
ADSL - Router - Filserver - MacBook
...med korsade TPs mellan filserver och MacBook. Nätverket funkar då alldeles utmärkt tills jag kopplar på stationära till routern, då lägger det ner tipp som tätt på alla datorer i nätverket. Uppkopplingen 'funkar' på samtliga, men det kan gå några minuter felfritt och sedan lägga ner i en minut och detta repeteras i oändlighet.
Tänkte om det var nåt DHCP som störde routerns funktioner då jag använde mig av Windows internetdelning mellan stationär och laptop så jag installerade en annan programvara utan DHCP men det funkar fortfarande inte.
Bör inte detta funka? Är inte i alls kunnig inom området nätverk, tyvärr.
Men det känns lite dumt att allt ska sluta funka korrekt bara för att jag kopplar en till dator till routern.
Skulle funka att koppla MacBooken trådlöst till routern men det blir rätt kassa hastigheter till filservern då. Och det är ju inte roligt.