2007-05-16, 21:37
Medlem
DaPigeons avatar
Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden då jag inte vet var problemet är, så den hamnade här. Jag ska fatta mig kort eftersom jag måste försvinna härifrån omgående.

Har ett trådlöst nätverk (WLAN router) men använder mest det inbyggda 100Mbit trådade för att få höga hastigheter mellan burkarna. Dock så har jag bara en kabel till källaren men två datorer, en bärbar och en stationär som används som filserver m.m.

Så jag tänkte mig att göra såhär:
ADSL - Router - Filserver - MacBook

...med korsade TPs mellan filserver och MacBook. Nätverket funkar då alldeles utmärkt tills jag kopplar på stationära till routern, då lägger det ner tipp som tätt på alla datorer i nätverket. Uppkopplingen 'funkar' på samtliga, men det kan gå några minuter felfritt och sedan lägga ner i en minut och detta repeteras i oändlighet.

Tänkte om det var nåt DHCP som störde routerns funktioner då jag använde mig av Windows internetdelning mellan stationär och laptop så jag installerade en annan programvara utan DHCP men det funkar fortfarande inte.

Bör inte detta funka? Är inte i alls kunnig inom området nätverk, tyvärr.
Men det känns lite dumt att allt ska sluta funka korrekt bara för att jag kopplar en till dator till routern.

Skulle funka att koppla MacBooken trådlöst till routern men det blir rätt kassa hastigheter till filservern då. Och det är ju inte roligt.
Citera
2007-05-16, 22:47
Medlem
bergsturks avatar
Var är switchen i ovanstående installation?

jag hajar inte riktigt hur du kopplat. Kan du inte göra en liten fin ritning och lägga upp på imageshack eller nåt?
Citera
2007-05-16, 23:05
Medlem
DaPigeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Var är switchen i ovanstående installation?

jag hajar inte riktigt hur du kopplat. Kan du inte göra en liten fin ritning och lägga upp på imageshack eller nåt?
Hmm...

http://img373.imageshack.us/img373/1042/netverkhl0.jpg

Kan tillägga att DSL-lampan på modemet slocknar när skiten går ner. Kommer alltid upp igen efter 30-60 sekunder för att sedan gå ner igen efter några minuter.

Måste ju kunna få tillgång till internet och filservern från MacBooken, skiter i om jag får tillgång till resten av nätverket bara det funkar.
Citera
2007-05-16, 23:57
Medlem
DennisOlofs avatar
Du kan lösa det enkelt eller rättare sagt, jag skulle gjort såhär.

Sätt en switch på nedersta våningen, koppla in macbooken där och stationära 2. Då har dom egen direktväg till routern och vidare ut på Internet, det fina är också att macbooken inte blir beroende av stationära 2 datorn.

Alternativt om man är snål kan du dra ner en till kabel, du kan ju testa enkelt om problemet försvinner genom att bara låna en nätverkskabel av någon lägga den i huset, ner för trappan och hela vägen ner till macbooken och koppla in den.

Om det löser problemet och det funkar, då vet du vad du behöver göra för att få bort det. Jag kör inte trådlöst men har samma problem som du.

Jag löste det genom att ha en switch på övervåningen, kopplad till datorerna, en switch på nedervåningen kopplad till datorerna.

Sedan kopplas en av switcharna till routern (brandväggen) och sedan vidare till adsl modemet. Funkar fint, det är iofs bättre att ha bara en switch/router/adsl modem och koppla alla burkarna till den men då måste man dra kabel och det är inte alltid det går om man har betong golv osv, men kabel är helt klart att föredra framför trådlöst då man alltid får grymt mycket högre hastighet på trådbundet
Citera
2007-05-17, 01:17
Medlem
DaPigeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Du kan lösa det enkelt eller rättare sagt, jag skulle gjort såhär.

Sätt en switch på nedersta våningen, koppla in macbooken där och stationära 2. Då har dom egen direktväg till routern och vidare ut på Internet, det fina är också att macbooken inte blir beroende av stationära 2 datorn.

Alternativt om man är snål kan du dra ner en till kabel, du kan ju testa enkelt om problemet försvinner genom att bara låna en nätverkskabel av någon lägga den i huset, ner för trappan och hela vägen ner till macbooken och koppla in den.

Om det löser problemet och det funkar, då vet du vad du behöver göra för att få bort det. Jag kör inte trådlöst men har samma problem som du.

Jag löste det genom att ha en switch på övervåningen, kopplad till datorerna, en switch på nedervåningen kopplad till datorerna.

Sedan kopplas en av switcharna till routern (brandväggen) och sedan vidare till adsl modemet. Funkar fint, det är iofs bättre att ha bara en switch/router/adsl modem och koppla alla burkarna till den men då måste man dra kabel och det är inte alltid det går om man har betong golv osv, men kabel är helt klart att föredra framför trådlöst då man alltid får grymt mycket högre hastighet på trådbundet
Jajjamen, man vill ha höga hastigheter till godsakerna.

Som du säger så funkar det utmärkt när jag sätter en switch på nedervåningen, helt perfekt. Dock så har jag bara en 10Mbit switch hemma just nu och sökte därför en annan lösning. Men jag kan ju köra med den tills jag köper en ny iallafall.

Grisigt långt att dra en till sladd ned dit så det är nog uteslutet. Den som går ner dit nu har vi dragit utomhus. Funkar ju.

Tack för tipsen.

EDIT:
Kom på att det ju går betydligt snabbare att bara använda MacBooken trådlöst och koppla filservern till routern, dock inte 100 Mbit/s. Men det får duga tills vidare.

Och förresten, är det någon som kan förklara varför uppkopplingen blir labil så fort jag kopplar stationära gateway/filservern till routern?
Citera
2007-05-18, 13:05
Medlem
DaPigeons avatar
Fan vad irriterande. Det måste ju finnas någon anledning till att det blir såhär.

Kör på systemet jag ritade så fint ovan, men så fort jag trycker in TPn från källaren i routern så lägger DSL-lampan av i 30 sekunder, för att sedan koppla upp och ner varje halvminut.

Spelar tydligen ingen roll om jag delar ut internet med Windows Internetutdelning eller Kerio WinRoute, DHCP eller utan.

Varför?
Citera
2007-05-18, 13:14
Medlem
DaPigeons avatar
Nu drog jag ur TPn i några minuter och sen tillbaka igen, då funkar det. Men det kommer lägga ner igen om några timmar. Var ligger problemet då? Hårdvarufel i gateway/filservern nere? Routerns fel?

Jag blir yr.

EDIT: Kan det vara för att MacBooken inte använder filserverns internetutdelning för tillfället?
Citera
2007-05-27, 20:26
Medlem
DaPigeons avatar
Har nu 100 Mbit/s switch nere i källaren, funkar fortfarande inte stabilt förrän man kopplar ur den TPn ur routern som står uppe. Kan det vara TPn som går utomhus ned till källaren som är problemet?

Den är ju inte gjord för att dras utomhus och den har legat där i några vintrar nu.
Citera
2007-05-27, 23:12
Medlem
DennisOlofs avatar
DaPigeon så kan det vara, eller så är det störningar som ställer till det. Du kan ju prova byta till en STP istället.

Kolla även kontakterna att dom är hyffsade, inte bra om kablar är fiolsträngar, brukar oftast påverka kontakterna och annat runt om kring som tillslut gör att det inte funkar.

Jag har också en kable utomhus, den är en STP kabel, kanske onödigt men lite stelare och tål lite stryk. Har funkat bra i 10år nu. Iofs bara cat5 men jag behöver knappast cat6
Citera
2007-05-28, 11:06
Moderator
Falukropps avatar
Hade nog i ditt läge köpt en liten enkel switch eller hub och satt på nedervåningen och kopplat in stationär2 och macbooken på. En sån kostar inte många spänn. Ger ju dig också möjligheten att koppla in fler grejer på båda våningarna på nätverket utan massa kabeldragning mellan våningarna.

Så du får nåt i denna stil:

<internet>
|
|
[router]
| |______[stationär1]
|
[switch]
| |
| |______[stationär2]
|
|________[macbook]