2007-07-07, 12:58
Medlem
souloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Men godtroförvärv finns väl inte längre?

http://tracking.televilt.se/nyheter.php?id=3

Det är inte längre möjligt att godtrosförvärva egendom som frånhänts den rätte ägaren genom brott. Själva tillgreppet måste alltså vara olagligt (stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel etc) för att godtrosförvärv ska vara uteslutet. Det går fortfarande, enligt godtrosförvärvslagen, att med giltighet mot den tidigare ägaren förvärva egendom som denne exempelvis lånat ut, pantsatt eller överlåtit med återtagandeförbehåll.
Citera
2007-08-07, 18:27
Medlem
Oj, sorry att jag aldrig avslutade tråden.

Efter brevet som damp ner i lådan så hörde de aldrig mer av sig faktiskt. Och i början av juni så gick den till skroten och 4 000 riksdaler till mig!

Här är förresten en film på bilen som hela tråden har handlat om. Ett slags farväl till en bil som tog mig runt utan några som helst problem hela vintern:
http://www.youtube.com/watch?v=_uEZ1jR1UzI

Blir nog en gammal Volvo i vinter igen!
Citera
2007-08-07, 18:41
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban01
Oj, sorry att jag aldrig avslutade tråden.

Efter brevet som damp ner i lådan så hörde de aldrig mer av sig faktiskt. Och i början av juni så gick den till skroten och 4 000 riksdaler till mig!

Här är förresten en film på bilen som hela tråden har handlat om. Ett slags farväl till en bil som tog mig runt utan några som helst problem hela vintern:
http://www.youtube.com/watch?v=_uEZ1jR1UzI

Blir nog en gammal Volvo i vinter igen!

Najs men det är inte över än bara för att du skrotade bilen.

Dom kan fortfarande kräva dig på pengar om nu inte bilen finns i behåll.

Äganderättsförebehållet verkar vara helt i sin ordning och det gäller även
om det inte fanns inskrivet hos bilregistret.

Fast jag vetifan om du inte ändå skall anses ha gjort ett godtrosförvärv
i det här fallet med tanke på värdet.

Vem fan har skäl att misstänka att en 30 år gammal Volvo värd
4000 kr har sålt med äganderättsförbehåll

Men bilfirman har rätt du är skyldig att kolla upp saken.

Enligt nuvarnade praxis så är du skyldig att ringa de 3 senaste ägarna
som syns på ett utdrag ifrån bilregisteret.

Har det skett snabba täta ägarbyten är du t.o.m skyldig att kolla ännu
längre bakåt.
Citera
2007-08-08, 00:03
Medlem
Curiks avatar
Yikes, kollade in köpavtalet och där står det att du bor i Finspång.

Vad heter firman? Jag bor på samma ort och är mycket intresserad av att höra vad firman heter så jag kan hålla mig borta i framtiden och tips polare. Cabax i Linköping måhända?
Citera
2007-08-08, 00:32
Medlem
poperrors avatar
Tja, eftersom du ändå kollat in köpeavtalet så står det ju rätt tydligt på stämpeln längst ner var de håller hus - box 512 581 06 linkeboda tel 0141-41400...
Citera
2007-08-08, 12:35
Medlem
sisususis avatar
Det där stället har abonnerat på en plats i Svarta listan sen listan skapades. En riktig fifflarfirma som jag inte fattar att någon handlar hos.
Citera
2007-08-08, 13:15
Medlem
demands avatar
Inte för att jag kollat upp det men gissar lite fritt då cabax ab innehåller hans initialer och hans gamla firmor hetat liknande namn,

ägaren heter garanterat Clar*nce Axe**us har skojjat med bilar sedan hedenhös och firman ligger väl vid statoilmacken i Borensberg.

Han var/är medlem i pingstkyrkan och för varje bluffaffär ger pengar för bot, på 80 talet sålde han husbilar och personbilar och hade ett lagom förråd med reservnycklar så han kunde sälja fordonen och sedan efter ett par veckor skicka någon att hämta dem för att sedan slakta ner dem och bygga ihop nya bilar.

Stod väldigt mycket om honom i tidningen på tiden då det begav sig med husbilshistorien. Dock vet jag inte om han var namngiven eller om han vart dömd.

Summering: Skulle inte ens köpa ett resevhjul till cykeln av honom, han har gjort så mycket konstiga grejor så jag är förvånad att han inte har näringsförbud men det är väl bara gilltigt i 10 år?

/dmd
Citera
2007-08-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curik
Yikes, kollade in köpavtalet och där står det att du bor i Finspång.

Vad heter firman? Jag bor på samma ort och är mycket intresserad av att höra vad firman heter så jag kan hålla mig borta i framtiden och tips polare. Cabax i Linköping måhända?

Nja, förra ägaren bodde i Finspång. Han som köpte bilen av bilfirman. Som för övrigt mycket riktigt hette Cabax. Det är en känd skojarfirma alltså? Det verkar ju som om de själva har blivit blåsta den här gången...
Citera
2007-08-08, 18:49
Medlem
sisususis avatar
Det är inte helt säkert att det hela är över än. Men ligg lågt och avakta ett eventuellt nästa steg från honom. Det finns en hel del tricks att ta till om det gäller, men var inte rädd för och låta det gå till tingsrätten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in