2007-05-16, 20:50
Medlem
Nu behöver jag lite hjälp av kunniga flashbackare!

Så här är det: Jag köpte en Volvo 240 den 3 november förra året för 4 700 kr. Snabb och smidig affär, den fungerade som vinterbil. Killen jag köpte den av hade i sin tur köpt den av en bilfirma tre dagar tidigare, den 31 oktober.

Igår ringer det ett par snubbar från bilfirman som sålde bilen till den förre ägaren (vi kan kalla honom Hasse). De undrar om jag visste om att det fanns en skuld på bilen. Det hade jag ingen aning om. De säger då att de sålde bilen på kredit. Hasse betalade 4 500 kr för bilen, varav 1 000 kr kontant vid köpet och skulle sedan betala av resterande 3 500 kr på en 3-månadersperiod. De säger att de skrev ett kontrakt med Hasse där det står att bilen är i bilfirmans ägo tills dess att bilen är till fullo betald. Likväl gjorde de ändå vid samma tillfälle ett ägarbyte och bilen skrevs över på Hasse.

Innan jag var och tittade på bilen kollade jag upp regnumret mot Vägverkets databas bara för att säkerställa att det inte var några konstigheter. Inte stulen, inga anmärkningar om leasing eller kredit och inget annat som såg konstigt ut.

Nu till problemet. Hasse betalade aldrig tillbaka de 3 500 kr han var skyldig firman. Anledningen till att bilfirman kontaktade mig igår var att de inte får tag på Hasse. Så firman påstår att de har full rätt att ta tillbaka bilen, eftersom den enligt kontraktet de skrev med Hasse fortfarande är i deras ägo. De säger att mitt alternativ är att betala den här skulden på 3 500 kr och att jag sedan gör upp om det med Hasse.

Bilfirman säger att det var min skyldighet att ringa till dem innan köpet och kontrollera att bilen var betald och att jag därmed har brustit i min undersökning av bilen innan köpet.

Så jag undrar helt enkelt; har de rätt att komma och hämta bilen? Jag står ju som registrerad ägare sedan den 3/11 -06 och hämtar de bilen utan min tillåtelse anser jag att det är stöld. Eller vad tycker ni?
Citera
2007-05-16, 21:19
Medlem
Tjippmunks avatar
enligt deras resonemang ska man alltså kolla med förra ägaren när man köper bil om den nuvarande ägaren betalt bilen eller ej? låter konstigt.

du kanske skulle ringa vägverket å kolla med dom
Citera
2007-05-16, 21:19
Medlem
Om Vägverket tyckte att bilen tillhörde Hasse och det inte var några konstigheter med den, så ägde Hasse bilen.

Han sålde sedan bilen till dig vilket betyder att det är din bil.

Inte ditt problem, således. Det här är något Hasse och bilhandlaren måste lösa tillsammans.

Under förutsättningen att Hasse och bilfirman inte gör så här mot folk hela tiden.
Citera
2007-05-16, 21:33
Medlem
Pellles avatar
Var den inte reggad som kreditköp hos bilregistret så är bilen din.
Kommer de och vill ta bilen, ring Polisen.

De är ju säkerligen inte en stor och seriös bilfirma som det handlar om, har jag en känsla av...
De större bilfirmorna har inte bilar i den prisklassen så det här är nog en liten privatskuttare som säkert också gör svarta bilaffärer vilket skulle förklara varför det inte var reggat om kreditköp på bilen i bilregistret.

Säg som sagt till dem att du bestrider deras krav, gärna skriftligt och säg att om de kommer för att ta bilen så kommer du att ringa Polis.
Då lägger de nog säkert ner redan där...
Sätt i en rattkrycka också om de nu är så att de har kopierat nycklarna...
Citera
2007-05-16, 23:02
Medlem
Tack för svaren! Det verkar som att jag kan känna mig trygg.

Som någon sa, det verkar inte vara Sveriges mest seriösa bilhandlare. Första gången de ringde presenterade de sig varken med namn eller med företag de representerade. Det var jag som fick fråga vem han var och varifrån han ringde.

Jag ska försöka hålla er uppdaterade med hur det går. Sista budet från deras sida var att de kommer och hämtar bilen i morgon, vare sig jag vill eller inte. De anser att de har rätt till det. Så det ska bli spännande att se vad som händer. Jag behöver den egentligen inte längre och hade det inte varit för att jag får 4 000 kr för den när jag skrotar den fr.o.m den 1 juni så hade de gärna fått ta den.
Citera
2007-05-16, 23:05
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban01

Som någon sa, det verkar inte vara Sveriges mest seriösa bilhandlare. Första gången de ringde presenterade de sig varken med namn eller med företag de representerade. Det var jag som fick fråga vem han var och varifrån han ringde.

Jag ska försöka hålla er uppdaterade med hur det går. Sista budet från deras sida var att de kommer och hämtar bilen i morgon, vare sig jag vill eller inte. De anser att de har rätt till det. Så det ska bli spännande att se vad som händer. Jag behöver den egentligen inte längre och hade det inte varit för att jag får 4 000 kr för den när jag skrotar den fr.o.m den 1 juni så hade de gärna fått ta den.

Bara att vänta hemma med bollträet i högsta hugg
Citera
2007-05-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robban01

Egentligen skulle man sälja den vidare till någon annan, lämpligen en skrot, så kan du ju ta och hänvisa dem dit sen.

Men men.
Skall bli spännande att se vad som händer.
Citera
2007-05-17, 00:08
Medlem
plles avatar
Oavsett om de har rätt att hämta bilen eller ej och kör med "jag vet var din brevlåda bor"-taktiken så kan du bara ställa bilen på en större parkering i närheten.
Chansen att de hittar den är ytterst liten.
Sedan kan du försvåra lite med (som nån tidigare sa) rattkrycka, fullt rattutslag (så att bilen svänger ifall de försöker dra upp den) och sedan dra åt handbromsen + ha den i växel.
Citera
2007-05-17, 03:13
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plle
Sedan kan du försvåra lite med...
lägga regskyltarna i handsfacket.

Citat:
Bilfirman säger att det var min skyldighet att ringa till dem innan köpet och kontrollera att bilen var betald och att jag därmed har brustit i min undersökning av bilen innan köpet.
hur har dom tänkt sej det egentligen ?
hur långt är man skyldig att kolla efter skulder ?
Citera
2007-05-17, 03:29
Medlem
carass avatar
Till trådskaparen: Det låter litegranna som "Hasse" är kompis med bilfirman och att de försöker blåsa dig på pengar, vilket de enligt gällande juridik inte kan eller har rätt till. Stå på dig! Gå inte på deras skitsnack! Hälsa bilfirman att de får leta bättre efter den där Hasse om de vill ha pengar
Citera
2007-05-17, 07:19
Medlem
Fet-Everts avatar
Om det i bilregistret t.ex. står "Kreditköp med återaganderätt" får inte bilen säljas utan att skulden är löst. Den nya köparen kan ta över skulden, men då gör kreditgivaren en sedvanlig kreditprövning. Det enklaste är att tillsammans gå till en bank och lösa skulden samt ge säljaren resterande del av köpesumman.

Men i det här fallet fanns ingen sådan upplysning om att bilen skulle vara belånad som säkerhet och då har inte bilfirman mycket att hämta. Hänvisa dem vänligen till Hasse istället

I övrigt är det kul att se att en sådan bilskojarfirma blir blåsta på pengar, riktigt underhållande faktiskt. Om de hämtar bilden så gör de sig skyldiga till stöld och då ska en polisanmälan göras. Nu verkar det inte vara de skarpaste hjärnorna som arbetar på den bilfirman, så det är möjligt att de försöker, men det lär skada dem mer ekonomiskt än vad bilen är värd.
Citera
2007-05-17, 13:27
Medlem
För övrigt:
Vem fan tar lån på en Volvo jävla 244 för 4500:-?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in