2007-05-16, 19:41
Medlem
Nosedrops avatar
Hejsan...

Jag har en s40 2.0 se Automat som jag går i funderingar på att turboconvertera,
då jag nu börjat bygga eget bodykit med vinge osv på jobbet gud signe kolfiber å plast .... någon som har några bra tips eller så? eller har gjort detsamma får gärna höra av sej ^^ någon som kan ha en aning om vad som behövs? priser m.m...

MVH
Citera
2007-05-16, 20:04
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosedrop
Hejsan...

Jag har en s40 2.0 se Automat som jag går i funderingar på att turboconvertera,
då jag nu börjat bygga eget bodykit med vinge osv på jobbet gud signe kolfiber å plast .... någon som har några bra tips eller så? eller har gjort detsamma får gärna höra av sej ^^ någon som kan ha en aning om vad som behövs? priser m.m...

MVH

Se till att byta låda till en M56 (som sitter på 2.0T och T4). På din bil sitter en skitlåda från Renault som heter JC5 och den tål inget mer än original vridet på 2-litarn.
Citera
2007-05-16, 20:09
Medlem
Är det inte enklare att köpa en T4 och flytta över det du snickrat ihop? Eller en komplett T4 motor/låda på skroten?
Citera
2007-05-16, 20:59
Medlem
Ska man sätta över en T4 får man byta ut elsystemet också, Vet dock inte om man behöver byta hela eller bara delar av det..
Citera
2007-05-16, 21:16
Medlem
Segelflygarns avatar
I det har fallet sa ar nog det enklaste att kopa en T4 som donatorbil och flytta over allt fran den bilen till '2.0 SE' market pa bagageluckan pa din nuvarande bil.

Eller sa kan man gora tvartom - d.v.s. flytta over '2.0 SE' market till T4'an...
Citera
2007-05-16, 22:13
Medlem
eller köpa en färdig T4.. blir billigast o bäst i längden. så köp en t4 innan du hänger på kjolpaketet..
Citera
2007-05-16, 22:38
Bannlyst
glöm tanken!

Du får aldrig igenom den i besiktingen!
Citera
2007-05-17, 00:20
Bannlyst
Som Robbe sade, så är det tyvärr bara till att glömma det. Iallafall om du inte vill registrera om den som amatörbygge eller dylikt. Det som förmodligen kommer att sätta stopp för dig, är avgaskraven. Att turbokonvertera din bil kommer att ge den andra värden, vilket inte står i papperna = inte godkänt. Sedan står det även hur mycket effekt som bilen max får ha.

Om du ändå är inne på att turbokonvertera, så sätt dig ner, och ta en redig funderare. Det kommer att kosta, det kommer att ta tid, och det lär bli MYCKET skruvande. Motorn kommer att slitas mycket fortare, och det är en hel del saker som måste bytas i samband med turbokonvertering. Andledningen är att motorns komp kommer att öka. Man brukar säga att det ökar med ungefär det dubbla, vilket ger dig en hög komp. Detta kommer förmodligen att leda till att motorn spikar, för att du har för hög förbränningstemp. Och det löser du genom att porta om förbränningsrummet.
Och detta är bara början på en konvertering!

Om du är duktig på mekanik så kanske du kan fixa det, men om du har tummen mitt i handen och inte är inne på motorer så avråder jag dig direkt. Detta är inget för hemmaskruvaren.
Citera
2007-05-17, 02:57
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watteee
Om du är duktig på mekanik så kanske du kan fixa det, men om du har tummen mitt i handen och inte är inne på motorer så avråder jag dig direkt. Detta är inget för hemmaskruvaren.

Instämmer i detta. Kan berätta en "rolig" historia (från 90-talet):

Mina föräldrars granne hade en Volvo 740. Han kom på att han ville ha en turbo på sin bil, precis som grannen två hus bort hade.

Han köpte ett turboaggregat. Skruvade dit det med hjälp av sonens kompis som var lite mer bilkunnig (i den blindes rike är den enögde kung!). Fick reda på att han måste även byta bromsar på bilen pga ingreppet. Påbörjade det. Fick reda på att växellådan förmodligen inte skulle hålla. Fick reda på att motorstyrningen måste åtgärdas. Det dök hela tiden upp fler saker som han inte hade tänkt på.

Det slutade med att han sålde sin Volvo nerplockad i delar som "renoveringsobjekt"...
Citera
2007-05-17, 07:37
Bannlyst
hehe

ja man måste vara påläst. Sen varför köper flk bilar utan turbo för. Sen kommer dom o frågar finns det chip till mig sugmotor på 1,6 liter*s*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in