2007-05-16, 16:32
Bannlyst
Låt säga att jag kommer ärva ca 3 miljoner kronor. En del av pengarna vill jag såklart spendera på en gång men resten vore det ju bra att förvalta på ett smart sätt så att dom växer. Vill dock inte ta några risker att förlora några pengar. Vad är lämpligast att göra med pengarna?
Citera
2007-05-16, 17:03
Medlem
fordonsförarens avatar
Jag antar att du inte vill äga några produktionsmedel som en kapitalist. Om du dessutom vill ha en riskfri avkastning så är aktier helt uteslutet. Återstår då att låna ut dina pengar till banker/riksgälden. Vill du inte ta några risker så blir avkastningen inte särskilt hög men ett par procent per år kan du räkna med. Med en så stor summa pengar borde du kunna få 3.5-4% i ränta och det blir ju en liten slant.
Citera
2007-05-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Jag antar att du inte vill äga några produktionsmedel som en kapitalist. Om du dessutom vill ha en riskfri avkastning så är aktier helt uteslutet. Återstår då att låna ut dina pengar till banker/riksgälden. Vill du inte ta några risker så blir avkastningen inte särskilt hög men ett par procent per år kan du räkna med. Med en så stor summa pengar borde du kunna få 3.5-4% i ränta och det blir ju en liten slant.

Betänk också att 2% (enl. Riksbanken) av pengarna skall ätas upp varje år av inflationen.
Citera
2007-05-16, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baralillajag
Betänk också att 2% (enl. Riksbanken) av pengarna skall ätas upp varje år av inflationen.

Förlåt men nu hänger jag inte riktigt med?
Citera
2007-05-16, 20:29
Medlem
Ho0aXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Förlåt men nu hänger jag inte riktigt med?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation
Citera
2007-05-16, 20:34
Medlem
Affärsmannens avatar
Om du inte vet vad inflation är kanske du inte bör förvalta så stora pengar själv. Kanske så kallad Private banking skulle vara något istället alternativt försöka sätta sig in i börsen bättre.
Citera
2007-05-16, 21:02
Medlem
Ho0aXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affärsmannen
Om du inte vet vad inflation är kanske du inte bör förvalta så stora pengar själv. Kanske så kallad Private banking skulle vara något istället alternativt försöka sätta sig in i börsen bättre.

hehe, Hur många tror du inte gör exakt så?
"sparar" på ett säkert konto, som de så fint heter med hela 2.4% ränta..

Många pengar som skulle kunnas användas och gynna ekonomin blir bara uppäta utav inflationen
Citera
2007-05-16, 21:06
Medlem
Liberalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baralillajag
Men det vägs ju upp av att man procentuellt sett ungefär får lika mycket i ränta.
Citera
2007-05-16, 21:27
Medlem
Affärsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalen
Men det vägs ju upp av att man procentuellt sett ungefär får lika mycket i ränta.
På så sätt får man nästan inget förutom det man själv sparat.
Citera
2007-05-16, 21:38
Medlem
Liberalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affärsmannen
På så sätt får man nästan inget förutom det man själv sparat.
Exakt.
Citera
2007-05-16, 23:26
Medlem
swedishsteels avatar
Personligen hade jag nog valt Obligationer/Förlagslån för merparten..om absolut avkastning var kravet d.v.s. Hedgefonder är en absolut avart, vill nog hävda att en medveten och något påläst placerare alltid kan tangera en Hedgefonds avkastning..utan dess monstruösa avgifter..
Citera
2007-05-16, 23:40
Medlem
http://www.hq.se/sv/Private-banking/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem